VHF/SRC mars 2023

Mera ljus än bara ankarlanternan

Ankring på svaj ökar risken 
att bli påseglad


Text & bild: Bengt Utterström 2014-09-04

Den som ligger på svaj i mörka natten bör förstärka ankarlanternan. Gärna med ett extra ljus i sittbrunnen eller i styrhytten som syns horisonten runt.
Den som ligger på svaj i mörka natten bör förstärka ankarlanternan. Gärna med ett extra ljus i sittbrunnen eller i styrhytten som syns horisonten runt.

Att ligga på svaj istället för att ligga förtöjd mot land är trevligt, men risken att bli påkörd är större. Därför är det viktigt att se till att man syns nu när kvällar och nätter blir allt mörkare. ”När svajankrade båtar blir påkörda är det vanligen av motorbåtsförare med lokalkännedom som, i nattens mörker, är på väg hem och överraskas av att det ligger en båt ankrad på ett oväntat ställe och utan ankarljus”, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på sjö- och luftfartsavdelningen hos Transportstyrelsen.

Segelbåtar med djupa kölar och raka stävar har inte alltid så lätt att förtöja mot en klippa. Då blir det ankring på svaj i stället. Det gäller även stora motorbåtar med stort vindfång. Alla som har vistats ute i skärgårdar och använt sig av naturhamnar har varit med om så kallad pyjamasankring. Om inte så är det en fråga om när det inträffar. När landbrisen* kommer vid fyra-femsnåret på morgonen är det inte bara en gång som jag fått lämna den varma kojen och flytta båten på grund av utsatt läge i den friska morgonvinden. Som naturligtvis kommer från det håll man inte vill.


Inte problemfritt på svaj
Så gott som alla som färdas i mörker gör det med hjälp av navigatorer. Det innebär att fler kör där det tidigare var näst intill omöjligt att ta sig fram i mörkret. Om en båt då ligger på svaj i en vik eller vid ett sund måste den synas. Den futtiga ankarlanternan i masttoppen på en segelbåt är oftast inte tillräcklig. På nära håll syns den kanske inte alls eftersom den sitter högt upp. Komplettera med ett extra ljus ett par tre meter ovanför vattenytan som lyser runt horisonten. Det finns bra ledlampor för det. Båtar med styrhytt kan med fördel låta en lampa lysa i hytten över natten. Även där bör en LED-lampa sitta så att nattsömnen inte störs över oron att lampan drar för mycket ström.


Båtar blir påkörda
Senaste allvarliga fallet med kollision i mörker inträffade 2013 på västkusten där en styrpulpetbåt körde in i aktern på en ankrad segelbåt med svåra person- och materiella skador som följd. En annan allvarlig olycka inträffade utanför Möja 2011 då en motorbåt i hög fart rammade en ankrad segelbåt. Två personer skadades och de materiella skadorna blev stora.


Transportstyrelsen har gått ut med en rekommendation om ankring på svaj och körning i mörker. Se även länk till de Internationella sjövägsreglerna (COLREG) i slutet.

Transportstyrelsens information och rekommendationer:

Tänk på följande när du ankrar på svaj

  • Tänd normalt ankarlanterna om det är minsta risk att ankarplatsen inte är trafikskyddad. Det minskar risken för kollision avsevärt.
  • Kalkylera med att båten, vid en vindvridning, kan svaja så att den inte längre ligger skyddad ur trafiksynpunkt. Den kan till och med dragga och hamna på en plats där ankarljus måste användas.
  • Placera ankarlanternan så lågt som möjligt utan att den blir skymd av båtens överbyggnader och annat. En lanterna i masttoppen kan vara svår att urskilja mot en stjärnhimmel eller bakgrundsljus från land. På riktigt nära håll syns den inte alls. Tänd gärna också någon mer belysning som gör det lättare för mörkernavigatörer att förstå att det är en båt de ser.
  • Använd gärna strömsnåla ljuskällor för att inte frestas snåla på elen.

 

Tänk på följande när du kör i mörker

  • Kör med säker fart och håll god visuell utkik. Inne bland öar, i vikar och nära land kan fem knop vara en för hög fart. Utgå ifrån att det kan ligga en båt på svaj som inte har något ljus tänt. Alltför många svajliggare försummar det även på platser som inte är helt skyddade ur trafiksynpunkt.
  • För den som blivit bländad tar det 10-15 minuter att återfå ett bra mörkerseende. Med ökad ålder försämras mörkerseendet. Det försämras också av alkohol, även i små mängder.
  • Titta upp. De flesta segelbåtar har sin ankarlanterna i masttoppen.
  • Det krävs övning för att följa ett plottat spår. Man kan göra ett spår på utresan i sitt digitala sjökort och följa det på hemvägen men det är inte lätt och plottern måste vara rätt inställd. Det finns automatiska lägen som är oförutsägbara i sitt sätt att ta hänsyn till fart, tid, avstånd och kursavvikelser.
  • Med elektroniska hjälpmedel såsom plotter, digitala sjökort och radar är det lätt att försumma den visuella utkiken. Gör inte det! Alla ombord kan hjälpa till att hålla utkik.

Fakta om sjövägsregler och ankarlanternor

I sjövägsreglernas del C finns i regel 30 bestämmelser om fartygsljus för fartyg till ankars och på grund. I bilaga 2 till föreskriften återfinns de undantag och tillägg till sjövägsreglerna som gäller i Sverige.


Angående förande av ankarlanterna finns följande undantag som gäller på svenskt inre vatten:

Fartygsljus eller signalfigurer på fartyg till ankars

7.8 Fartygsljus eller signalfigurer behöver inte visas på fartyg till ankars i hamnar som i sjökort eller seglingsbeskrivningar redovisas som båthamn eller på fartyg till ankars på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.


En svensk översättning av de internationella sjövägsreglerna (COLREG) finns i
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:44) om sjövägsregler  *Klicka vidare*

*) Landbris är motsatsen till sjöbris. Vattnet är varmare än landbacken innan solen stigit upp. Varm luft stiger från vattnet och suger kall luft från land. Den varma luften kyls av och faller ned över land. Ett rotationssystem drar igång. Det kan blåsa ganska ordentligt under någon timma eller två innan det avtar lika fort som det började.


Läsartips: Clas Ohlson säljer en runtlysande LED-lampa som visst ska vara rätt bra enligt läsaren: *Klicka vidare*


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut