I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Analogt och digitalt bland prylar

Tackingmaster är en mekanisk klockliknade produkt av plast som hjälper dig att minnas kurser och vindriktning. EPIRB är en nödsändare som inom kort ger besked om att din nödsignal nått fram. Snygga däck behöver inte vara gjorda av teak. Cerdeck är dessutom gjort av ett mjukt material. Ny ratt till båten? Italienarna är kända för sin skicklighet i design. Om detta och annat läser du om nedan.
Tackingmaster är ett verktyg för alla som vill segla taktiskt. En kompass behövs för att du ska veta kursen. Kurs, kryssvinkel och vindriktning ställer du in på Tackingmaster. En låsring gör att inställda värden finns kvar.

Läs mera här: www.tackingmaster.com

Storm-Bag

Storm-bag är ett försegel som enkelt monteras runt ett förstag där genuan sitter på rulle. Man behöver med andra ord inte först plocka ned genuan utan den får sitta kvar. Seglet är dubbelt och träs över den inrullade genuan. Det är tänkt att användas när inte ens väldigt lite utrullad genua fungerar. En stormfock med andra ord. Den hissas i spinnakerfallet. Skotlina finns i bagen. Finns i olika storlekar från 4 till 13 kvadratmeter.

Är det någon av er läsare som har provat detta segel någon gång? Vi är nyfikna på era erfarenheter. Hör av dig till oss.

Läs mera här: www.storm-bag.com 

EPIRB som ger svar

EPIRB är en nödsändare som sänder nödsignal via COSPAS-SARSAT satelliterna. EPIRB, som betyder  Emergency Position Indicating Radio Beacon, finns på alla handelsfartyg och många långseglare har utrustat sina båtar med en sådan. Nytt är att under nästa år lanseras en modell som inte bara sänder nödsignalen, den ger även en kvittens på att nödsignalen nått fram och att hjälp är på väg. COSPAS-SARSAT ingår i ett internationellt sök- och räddningssystem.

Läs mera här: www.mcmurdogroup.com

Oceansignal M100 både för AIS och 121.5MHz

Oceansignal tillverkar nödsändare. Deras minsta, M100, kan med fördel fästas på räddningsvästen. Nödsignal sänds både via AIS och på 121.5MHz. 121.5MHz bandet gör det möjligt för helikopter eller sjöräddningsfartyg att pejla den nödställde när man närmar sig denne.

www.oceansignal.com

Lume-on

Lume-on är namnet på en liten ilsken ledlampa som monteras på den uppblåsbara räddningsvästens baksida. Lampan tänds när den kommer i kontakt med vatten. Fördelen med denna lampa är att den utnyttjar räddningsvästens lunga som reflektor. Således lyser hela lungan och det blir enklare att hitta den nödställde i vattnet.

Lume-on vann Dame Award och på bilden visar allas vår "Knotan" hur lampan ser ut. Tillverkas av Spinlock som representeras i Sverige av Liros ropes. Läs mera här: www.spinlock.co.uk

Cer deck

Det finns mängder av konstmaterial att ersätta ett utslitet teak-däck med. Ett som vi föll för på METS var det mjuka från Cer deck. Ett mjukt däck lindrar skador vid fall och är skönare att gå på. Reklamen antyder att det går att ligga direkt på det och sola. Kanske inte tillräckligt mjukt för det under längre soldagar, men säkert betydligt skönare än på ett hårt plast- eller trädäck.

Läs mera här: www.ceredinautica.com

Ny diesel från Hyundai på 147 kW

Hyundai presenterade en ny common rail diesel med direktinsprutning på 147 kW. Blocket är av järn och toppen av aluminium. Säljs i Sverige av Dieselpower.
Läs mera här: www.dpower.se

Mörkläggning från Waterline design

Waterlinedesign har tagit fram en ny mörkläggningsgardin för takluckor. Läs mera här: www.waterlinedesign.se

Savoretti Armando tillverkar rattar

Söker du en ny elegant ratt till din motor- eller segelbåt? Italienska Savoretti Armando är en av många tillverkare som gör snygga sådana. Se mera här: www.savorettisnc.com 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.
(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion