I slutet av artikeln listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

METS är hur mycket som helst . . .

Bland fler än 1 300 utställare hittar du allt.
Vi skulle säkert kunna hålla på och visa nyheter och ”evergreens” från METS hur länge som helst, men vi väljer att avsluta prylkavalkaden med denna artikel. Vi vill inte påstå att vi täckt in allt av intresse, det har vi inte gjort på långa vägar, men vi har försökt att spegla årets METS med denna och andra artiklar.

Sleipner presenterar ny stor thruster och en ny fjärrkontroll

Den nya bogpropellern är avsedd för båtar från 60 fot och uppåt.

Sleipner utökar sitt sortiment av nedfällbara bog- och akterpropellrar. Den nya modellen kan fås i elektriskt utförande med motor på 15 kW, vilket ger en dragkraft på 285 – 340 kg beroende på vilken batterispänning som används. Den kan även levereras för hydraulisk drift och får då ytterligare dragkraft. Samtliga modeller levereras i PRO-utförande vilket dels ger steglös manövrering och dels ”Hold-funktion” då man lägger till långsides kaj.

Sleipners nya fjärrkontroll där du kan programmera in flera funktioner.

Sleipner presenterar även en ny fjärrkontroll med flera inbyggda finesser. Dels kan den hantera att styra såväl bog- som akterpropeller och dels kan man välja att lägga in styrning av exempelvis ankarspel med mera.

Den nya fjärrkontrollen är uppbyggd via ett relästyrt system vilket möjliggör att ansluta andra tillverkares produkter till enheten. Priset för en komplett modul med mottagare och sändare, men exklusive montering, hamnar under 4 000:- inklusive moms lovar Linus Granqvist på Sleipner AB.

Mer från Sleipner hittar du här 
www.sleipnerab.se 

ShipShade säljer skugga när vi längtar efter sol

Fästet till parasollen passar där handtaget till vinschen skall sitta

Maureen och Peter visar oss hur man med ett enkelt beslag och en vanlig parasoll kan hitta skugga ombord under en solig dag på havet. Går du med kanalbåt så finns det ett beslag av lite grövre dimension, anpassat som kanalvev och som dessutom kan bära riktigt stora parasoller.

Mer info hittar du på
www.shipshade.co.uk 

SUNBEAM solcell tål att gå på

Tunna, lätta, effektiva och utan störande kopplingsdosa. Ett exemplar låg på montergolvet vi gick på. Solcellen såg ut att hålla och vi hoppas att den laddar också.

Med en sådan här struktur och hållfasthet kan man placera solcellerna var som helst på däck.

Hela tiden sker det utveckling inom sektorn för batteriladdning. Vi möter nya solceller, vindgeneratorer och laddaggregat samt släpgeneratorer – alla i syfte att hålla våra batteribankar så uppladdade som möjligt.

Tema Import har hittat intressanta SUNBEAM System och importerar dessa till Sverige. Årets nyhet är effektivare solceller som är tunnare och starkare. Dessutom har de försetts med en mönstrad yta som utöver lägre halkrisk ger ytterligare ca 2% bättre laddning, tack vare ytstrukturen. För mer info kontakta www.temaimport.se 

”Torrbollen” som går att ladda om på ”nätet”

Fyll på med 220 V så avfuktar den igen.

Viktor Eriksson på Tema Import visade stolt upp nyheten GOBI DRY. Den fungerar som gamla tiders ”Torrboll” men man fyller inte på med annat än 220 V från vägguttaget, inget kladd och inget söl. Inne i boxen sitter relä och ”värmeelement” som gör att den laddar om sig själv när du ansluter den till ett vägguttag. Lämpligen görs uppladdningen på ett ställe med god ventilation. Pris ca 350:- inkl.moms. Närmaste återförsäljare finner du här www.temaimport.se 

Tailor Made eller Custom Built ? – går du i Tank-tankar?

Stabil tankbyggnation från TekTanks.

Det finns hur många olika tankar som helst på METS. Bensintankar, holdingtankar, vattentankar ja vi skulle kunna räkna upp hur många som helst. Dessutom finns de i olika material, storlek, form och så vidare. Men hur gör du när platsen redan finns och är begränsad? Eller hur gör du när du vill få till det där lilla extra? – Jo du måttbeställer en tank.

 Vi hittade företaget TekTanks från England som visade upp såväl nya som begagnade tankar, välgjorda och stabila samt med rejäla anslutningar. Svetsarbetena var så väl utförda så jag frågade om de hade robotar med datorstyrd tillverkning. Det visade sig att tankarna var manuellt gjorda av medarbetare med mångårig erfarenhet.

Mer info finner du här 
www.tek-tanks.com 

Förstärkt bottengenomföring vann en av kategorierna i Dame Award

Bottengenomföringen är helt i kompositmaterial och korroderar därmed inte.

True-Design hade tagit fram en ny bottengenomföring som tack vare sin yttre förstärkningsring uppnått högsta säkerhetsklassning enligt USA-standards. Genom sin stabiliserande muff tål den betydligt högre laster. Juryn valde produkten som vinnare av kategorien för Marin utrustning, Båtvarvs- och Konstruktionsklass. Motiveringen löd: ”True-Design Load Bearing Collar - för sin funktion i kombination med enkelhet.”

GECEA visade kommande svensk nyhet – en hydraulisk interceptor

GECEAs interceptor på projektstadiet – skall testas 2016

Vi fick en pratstund med Jonas Fredriksson på Gecea Euro Trading AB om interceptorer (en skiva som sänks ned en bit under botten, jäms med akterspegeln) och trimplan. Jonas menar att det här med interceptorer är inget nytt, men det har blivit på modet nu. Bland annat tack vare att man kunnat integrera det med modern teknik och med denna kunnat få stabiliseringen automatiserad.

En interceptor arbetar normalt mycket fortare än ett traditionellt trimplan, men i övrigt fyller den i stort sett samma funktion som ett trimplan vid planingsfart. Dock kan man säga att interceptorer passar för båtar från 8 m längd och uppåt, medan traditionella trimplan fungerar bra redan på mycket små båtar.

GECEAs projekt innefattar hydrauliska interceptorer och beräknas komma på konsumentmarknaden till 2017. Priset för den minsta storleken skall hamna på ca 9 000:- inkl. moms, vilket matchar priset på en motsvarande uppsättning traditionella trimplan. Vi ser med spänning fram mot kommande test.

Mer info om trimplan på
www.gecea.com

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Lars W Gustavsson, Bengt Utterström & Lars W Gustavsson, Text & bild: Lars W Gustavsson
Gå till webbversion