I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Öppna Varv andas försiktig optimism

Fullt av båtar och många besökare i sensommarvärmen.

Öppna Varv 23 – 25 augusti bjöd på fantastiskt väder och visade 120 båtar. I år välkomnades även båtar under 7 meters längd. 85 företag exponerade sina varor och tjänster på land i Ellös. Henån och Kungsviken höll också öppet medan det var stängt på Vindön.

Hallberg-Rassy höll som vanligt varvet öppet för besök. Glädjande noterade vi att det stod båtar i produktion bakom alla portarna.

SWEBOAT, båtbranschens riksorganisation, har under slutet av juli gjort en enkät bland sina medlemsföretag om hur de upplever branschläget. En gemensam trend är att många båtägare har utnyttjat sina farkoster betydligt mer än de föregående somrarna. Kanske inte så underligt med tanke på det fantastiska sommarväder som rått i hela landet. Bränsleförsäljningen har ökat från tidigare år, likaså service och båttillbehör. Vidare så rapporteras det att begagnatbåtförsäljningen äntligen kommit igång, vilket är en förutsättning för att nybåtsförsäljningen skall kunna återhämta sig. Det är här vi kan avläsa den försiktiga optimismen bland utställarna – ”Jo, vi kan konstatera att vi nu sålt en del begagnat och fått flera förfrågningar på nytt” säger en av utställarna vi pratade med.

16 segelbåtar och 7 motorbåtar hade Sverige- eller Världspremiär

Här presenteras ett urval:

Allures 39,9 – skrov i aluminium, däck och sittbrunn i GRP.

Salona 33 hade världspremiär i Ellös.

Beneteau Barracuda 9 Fly Dubbel hade Sverigepremiär.

  

Elan 400 - Nominerad till European Yacht of the Year

Corsair Dash 750 II – en av tre visade trimaraner.

Dragonfly 32 hade Sverigepremiär

Bavaria och Fabola visade sina båtar i Henån

Bavaria Cruiser 37 hade världspremiär och är redan nominerad till European Yacht of the Year.

Diva 38,2 från Fabola Yachts - med världspremiär i Henån.

Bavaria Sport 32

Bavaria Sport 32 visades för första gången i Sverige.

Årets Segelbåt återkommer 2013/2014


I samband med Båtmässan i Göteborg i våras presenterades ”Årets Segelbåt” i tre kategorier. Bengt Wallin från mässan, tillsammans med journalisten Curt Gelin berättade i Ellös att evenemanget återkommer i år. Tillsammans med en jury har man nu nominerat 9 båtar, fördelade på tre klasser. De nominerade är:

Familjeklassen:  Dufour 410 Grand Large, Sun Odyssey 41 DS samt Hanse 345.

Prestandaklassen: XP 33, Far East 26 samt J 70.

Storbåt- / lyxklassen:  Hallberg-Rassy 55, Luffe 45 samt Solaris 37.

XP 33

XP 33 från X-Yachts i Danmark är nominerad i prestandaklassen.

Hallberg Rassy 55

Hallberg-Rassy 55 är nominerad i Storbåt-/lyxklassen i Sverige och är dessutom nominerad till European Yacht of the Year. Tomma skor avslöjade tydligt att intresset var stort.

 

 

Solaris One 37 är nominerad i Storbåts-/lyxklassen trots att hon bara är 37 fot och skall mätas mot 45 respektive 55 fot. Dessutom skiljer det en del i pris också – du får fyra Solaris One 37 för en Hallberg-Rassy 55, och pengar över.

Agapi 750 med finesser – köp en tredjedels båt inklusive all service.

Svenska AGAPI har tagit fram en ny RIB tillsammans med ett nytt koncept för att äga båt. Båten, eller ribben, är 7,76 x 2,60 meter och tillsammans med en 200 hk Yamaha och ”Full Edition” kostar paketet ca en miljon kronor. Då får du en RIB som har övernattningsmöjlighet under det låga rufftaket, pentry i förarsoffan, kylskåp under sitsen och ett byggbart soldäck akteröver. Specialdesignad trailer gör det möjligt att enkelt dra ekipaget med vanligt B-körkort bakom normalstor bil.


Väljer du hela konceptet kan du dela båt med en eller två likasinnade. All service och skötsel ombesörjs av kontrakterade marinor. Det enda du behöver ta hänsyn till är hur du skall fördela tiden du disponerar båten, mellan delägarna. Allt läggs in i en fast månadskostnad. Mer info finner du här www.agapiboating.com .

Agapi 750 har en för RIB-båtar annorlunda design – fördäcket består av en låg ruff.

Peder Asplund, som står bakom projektet med Agapi, menar att man med sitt delägar- och servicekoncept ”helt enkelt sätter en ny kurs för båtlivet.”

HABER 34C4 – en udda fågel bland segelbåtarna

Den ser mer ut som en motorbåt, eller kanske motorseglare, men Michael Morsing, som säljer Haber-båtarna i Sverige och Norge, menar att den i första hand är en segelbåt. När du skall manövrera för motor så använder du rodret på akterspegeln, men när du skall segla så fäller du upp det och styr med de fyra! centerborden. ”Med rätt trim på de olika borden kan du sen ägna dig åt navigation eller meditation” menar Michael. På min fråga hur man gör när man skall slå/stagvända säger Michael ” då vevar du upp respektive ner de två akterliga centerborden – så går hon över stag, sen får du trimma in henne på rätt kurs igen”. Konstruktionen finns på flera modeller och är väl beprövad sedan 2006. Båten byggs i Polen och kostar ca 2,6 miljoner kronor. Mer info finner du här www.brunco.se .

Rodret på akterspegeln behövs bara när man går för motor. Båten balanseras med de fyra centerborden när hon seglar.

 

 

Rymlig som en motorseglare och CE-klassad i kategori A, den högsta.

Mässans minsta båt – eXplorer 4,6 ROW

2013 var första året som båtar kortare än sju meter visades på Öppna Varv. Minsta båten i år var en roddbåt med tyngdpunkten lagd på rodd. 4,69 meter lång och bara 1,15 meter bred med plats för 2 – 3 personer. Osänkbar och CE-klassad i kategori D. Roddbåten kostar komplett med roddutrustning ca 35 000 kronor och då får du riktiga åror i kolfiber, utriggade som en tävlingsbåt, samt en slide-sits för maximal effektivitet.


eXplorer 4,6 ROW har en ”storasyster” i VagaBond 4,7 ROW. Hon är visserligen bara 2 centimeter längre och byggd på samma skrov, men har en innerline som utgör däck och sittbrunn. Detta gör båten självlänsande och klassas därmed upp till CE-kategori C. Lastkapaciteten är en person plus 100 kg packning. VagaBond-varianten kostar fullutrustad ca 55 000 kronor.


Jag frågade Wim Hotzé, som tagit fram konceptet, om hur marknaden har utvecklats för denna typ av roddbåtar – de har ju funnits ett tag nu, när ”tar det av i volymökning?”  Wim Hotzé svarar eftertänksamt att ” du vet – jag tror inte det kommer att bli någon boom, eller plötslig fluga. Vi ser att alltfler finner fram till fördelarna med en riktig roddbåt som både motionsinstrument som upplevelseverktyg. Om vi tittar på hur det ser ut på dagens gym så är roddmaskinen det verktyg som ökar mest i användning – här kan du få med dig både ”verktyget” och upplevelsen.”

Eftersom jämförelsen mellan roddbåten och dagens moderna gym kom upp så ställde jag frågan om hur hans marknad såg ut. – ”Egentligen så är båtbranschen inte vår primära marknad” säger Wim och fortsätter – ”vi vänder oss i första hand till upplevelsemarknaden, i andra hand till vad vi kallar må bra-marknaden, det vill säga gym, yoga med flera och faktiskt först i tredje hand vänder vi oss till båtmarknaden. Vi är här på Öppna Varv för att testa lite och vill du prova på, så kan du göra det här på Tjörn hos Kajaktiv.se.” Jag tackar och går vidare med nya funderingar i huvudet – det kanske är en smäcker roddbåt som saknas i flottan? Mer info på www.row.nu .

Wim Hotzé är ute på en demotur inom hamnområdet i Ellös med sin eXplorer 4,6 ROW.

Två VagaBond 4,7 ROW har i sällskap rott över från fastlandet till Gotland. Det var nog bra att båten var både självlänsande och osänkbar.

DagensBåtliv.se summerar

Årets Öppna Varv kanske mera blev en avslutning av sommaren 2013 än en start på båtåret 2014? I dagarna tre sken solen och uppskattningsvis så kom det något färre besökare i år än tidigare, många valde nog att ligga kvar på badstranden och fånga sommarens sista dagar.


Kanske stämmer det som många utställare uttryckte, av de i branschen som jag talade med, att båtutnyttjandet och längtan till sjö och hav har kommit tillbaka. Omsättningen för service och konsumtion har mätbart ökat, efterfrågan på begagnat är konkret och många tillverkare har fått betydligt fler offertförfrågningar på nytt än tidigare.


Med alla nya fina båtar runt omkring sig på Öppna Varv är det inte svårt att bli optimistisk. Begär du för högt pris för din begagnade båt blir du säkert både sittande och pessimistisk. Den vise och erfarne gör säkert klokt i att vara försiktigt optimistisk, vad gäller båtbranschens utveckling det närmaste året eller kanske åren, men det känns som om vi är på rätt väg.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion