I slutet av artikeln listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Succéstart på Båtmässan i Göteborg

Båtmässan i Göteborg har fått en drömstart. Första dagen kom 9 958 besökare. Det är en ökning med 13 % sedan förra året. Antalet båtar som visas är 473 och det är ett sjuttiotal fler än förra året. Mats Eriksson, VD på branschorganisationen Sweboat, berättade att branschen har ökat med 15 till 50 % beroende på segment under 2015.

Göteborgs båtmässa är full av olika aktiviteter anpassade för alla i familjen. En större segelbåt hittar vi också och ett flertal segeljollar. Hela 387 motorbåtar visas. Totalt uppges ett 30-tal vara så kallade världs- eller Skandinavien premiärer.
Båtmässan i Göteborg är känd för att vara genuin och personlig. Här finns småföretagare som ställer ut tillsammans med de större i branschen. Veteranbåtshallen har i år ett par lite större träbåtar bland alla snipor och jullar som vi känner igen från tidigare.

Aktiviter för besökarna finns det mängder av. Bland annat finns en stor bassäng där man får prova på att ro jollar eller segla och köra radiostyrda båtar.

Genuint hantverk hittar vi också. Har tillverkar Gerhard Karlsson lampetter och bordslampor av gamla sjökort. www.repslagarbanan.se

Sweboat om branschen

Det var en glad Mats Eriksson som på mässans branschdag presenterade siffror från 2015. "Totalt har branschen ökat med mellan 15 till 50 % beroende på segment. Störst är ökningen bland motorbåtar i storleksordningen 4 till 7 meter. Det säljs också fler båtar över 7 meter vilket är glädjande", säger Mars Eriksson.

Prognosen för 2016 är att branschen ökar 5 till 15 %.

Vidare fick vi veta att allt fler båtar skrotas. Under 2015 skickades 250 båtar för skrotning i Sverige. Det finns i dagsläget 24 terminaler runt om i landet där båtar kan skrotas. Anmälan sker till Båtretur.se.

Tummen upp för Volvo Penta

Även motortillverkaren Volvo Penta visade på ett mycket fint resultat för 2015. Volvo Penta är Volvos mest lönsamma företag. 2015 års vinstmarginal på 11,7 % är den bästa någonsin. Största ökningen ligger på industrisidan. På marinsidan har Volvo Penta ökat försäljningen med 10 % på en världsmarknad som står stilla sedan fem år tillbaka enligt VD Björn Ingemansson. Främst är det USA och Nordamerika som drar, men även Europeiska marknaden går bra.

Båtkusten - ny app från Volvo Penta

En ny app lanserades på fredagen. Den heter "Båtkusten" och är tänkt att vara en service för alla som har en Volvo Penta motor i sin båt. I appen finns alla återförsäljare med. Man kan även fylla i sina egna motornummer etc. och på så sätt alltid ha aktuella uppgifter till hands.

Barnen jagar klistermärken från några utvalda montrar. Med en karta i handen är de fullt engagerade i att navigera runt bland alla montrar.
Båtmässan har 308 utställare på plats och totala mässytan är över 30 000 kvadratmeter. Ett rikt utbud av scenprogram erbjuds varje dag. "Förverkliga dina drömmar" är temat.

Båtmässans egen webbsida www.batmassan.se har all information om utställare, nya båtar och scenprogrammet med mera.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.
(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Lars W Gustavsson, Bengt Utterström & Lars W Gustavsson, Text & bild: Lars W Gustavsson
Gå till webbversion