I slutet av artikeln listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Lubricheck – kontrollerar motoroljans kvalitet

Båtägare rekommenderas att byta motoroljan varje år även om Lubricheck ger ok till oljans kvalitet.
Det finns mätare som uppges mäta kvalitén på motorolja. En sådan är Lubricheck. Även om motoroljan uppges vara tillräckligt bra enligt mätaren kan frätskador uppstå under vintern på motorns cylindrar och kolvar. Bäst är att alltid byta motorolja varje höst. Då skonas din båtmotor maximalt.

Lubricheck är en enhet, lite större än ett kreditkort och tjock som en mobiltelefon, på vilken man lägger en droppe olja från oljestickan. Enheten uppges då mäta, genom kapacitiv mätning, oljans TBN-värde, enligt importören Overlander Nordics pressmeddelande. ”Förenklat är det ett sätt att mäta hur mycket smörjförmåga som finns kvar i oljan. Givaren reagerar även på föroreningar av bland annat vatten, glykol, kol och metallpartiklar i oljan och på en skala syns ett utslag”, enligt Sebastian Svenssons pressrelease från Overlander Nordic AB.

 

Om motoroljor i båtar

Oljor byts med jämna mellanrum, inte för att de slits för en olja kan inte slitas ut, utan för att det kommer föroreningar i den. Det är också så, att de tillsatser som ofta finns i oljan har gjort sitt efter en tid.

 

Föroreningarna kommer av att brända partiklar letar sig ner mellan kolv och cylinder och andra vägar ner i oljan. Ett filter tar hand om de partiklar som är över en viss storlek men dessa filter gör inte oljan helt ren.

 

Tillsatserna i oljan är för att öka förmågan att göra rent, så att det inte sätter sig koksavlagringar överallt. Marinoljor innehåller också rostskyddsmedel. Det låter konstigt att det skulle kunna rosta invändigt i en motor, men på samma sätt som det kommer kondens i bränsletanken när temperaturen sjunker, kondenseras fukten i luften och sätter sig på metallytorna. Rostskyddstillsatsen förhindrar detta effektivt.

 

Motortillverkarna har beräknat det antal timmar som man kan köra oljan innan den bör bytas. Denna siffra är också beroende på hur motorn körs, går den hårt eller i smutsig miljö bör man byta olja oftare än om man kör snällt. Instruktionsboken ger anvisningar om tidsintervall.

 

Lubricheck sägs mäta oljans kvalitet

Lubricheck påstår sig kunna mäta om oljan är så bra att man kan skjuta upp oljebytet och köra lite till på den gamla oljan. Vi har inte testat enheten, men rent generellt är det en annan faktor som bestämmer oljebytet nämligen om det är höst och motorn ska lägga sig och vila i 6 månader. Oftast går båtmotorer bara högst 50 timmar för en segelbåt och några hundra timmar för en motorbåt, om ens det under en säsong.

 

När man kör en motor bildas kolväten som inte är så farliga när oljan hettas upp och används som i en bilmotor året om, men står motorn stilla med gammal olja i 6 månader börjar dessa kolväten att fräta på slitytorna som t ex cylindern och vevaxel. Detta märks inte förrän efter ett par år.

 

Byter man olja varje höst, precis innan upptagningen och puttrar in till båtupptagningskranen blir motorn smord med ren fin olja. Det blir det inget frätande under vintern och motorn är klar för en säsong till.

 

Det är således andra faktorer än vad oljemätare tar upp, som gör att man bör byta olja varje höst oavsett vad en sådan mätare ger för utslag. Således är det tveksamt om denna mätare behövs för båtägare.

 

Den olja som här diskuteras är motoroljan. Olja i backslag och drev är inte utsatt för nedsmutsning och kan fungera i flera år, ett bra riktvärde är 5 år. Efter det börjar rostskyddsegenskaperna minska. En förutsättning är förstås att det inte kommit vatten i oljan, då ska den bytas omedelbart och packningar som gått sönder bytas så det inte kommer in vatten igen. Luktar oljan i drev eller backslag bränt har den blivit överhettad och ska omedelbart bytas. Det är då något fel på kylningen och den får då ses över på något sätt.

 

 

 

www.overlander.se


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort. 

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Lars W Gustavsson, Bengt Utterström & Lars W Gustavsson, Text & bild: Lars W Gustavsson
Gå till webbversion