En anledning till att vi valde att testa Seacross i somras var att se hur det fungerar i en segelbåt. Strömförbrukningen är låg med tanke på bildskärmens storlek, här 15 tum. I starkt solsken hade det varit önskvärt att bildskärmen varit ljusstarkare. Men då ökar strömförbrukningen. Nu var det tillräckligt bra, men den kräsne tycker nog att skärmen skulle varit ljusare när solen ligger på. Med tanke på begränsad tillgång på ström under segling anser jag att skärmen fungerar tillräckligt bra. Som jämförelse kan nämnas att det är betydligt bättre än hos en iPad i solsken.
Vi byggde in ”trackballen” med manöverknapparna i botten på en upp och nedvänd plastlåda. Vid fast installation bygger man in ”musen” på lämpligt ställe. Eftersom vi lånat utrustningen ville vi inte såga det hål i båten som skulle behövas.
Under sommaren har vi inte sett några nackdelar med ett Seacrossystem i segelbåt. Enkelt att använda, tydlig information och stora valfriheter i visad navigation gör att det är ett bra system om man har plats för bildskärmen.
Seacross
Seacross använder Sjöfartsverkets sjökort S57. Den som vill kan köpa till Hydrographicas specialsjökort över vissa skärgårdsområden.
Seacross är ett användarvänligt navigationssystem som lätt anpassas till användarens behov. Man bygger egna mallar och utformar dem så att de passar var och en. Exempelvis vill jag ha en mall för skärgårdsnavigering, en annan för kustnavigering och en tredje för mörkernavigering. Vid navigering i dimma vill jag ha en fjärde variant. I nya instruktionsmanualen finns exempel på hur dessa byggs och utformas. Från 2013 ska mallarna även kunna namnges.
Seacross är ett PC-baserat navigationssystem. ”Vi har valt att ha ett öppet system för att kunna koppla till de givare som kunderna önskar ha”, säger Harald Nilsonne som är teknisk utvecklare och VD på Seacross.
Ny test sommaren 2013
Till nästa säsong fortsätter vi testandet med mottot ”minimalt med givare och kablar, men maximalt med information.” Vi kommer dock att ha en GPS-mottagare monterad i däck, möjligen på radarstolpen.
Då får vi även möjlighet att ha AIS-transponder och testa Seacross nya egenutvecklade ”High Speed ARPA” i radarn. ARPA står för Automatic Radar Plotting Aids och innebär att radarekon plottas automatiskt av radarn. Vi kan se ett fartygs radareko och få information om ekots kurs i grader och fart. Vi får även information om CPA, det vill säga vårt närmsta passageavstånd visas på radarskärmen. Det gör det enkelt att se om det är risk för kollision med det andra fartyget.
Seacross ARPA är utvecklad för att fungera bra i väsentligt högre farter än 40 knop. Det är dock inte själva poängen, utan den viktigaste skillnaden mot konventionell ARPA är att när en sådan kan ta fem
minuter på sig att räkna fram CPA så gör SeaCross High Speed Arpa i normalfallet det på mindre än fem
sekunder. Naturligtvis är detta viktigt i höga farter, men särskilt viktigt är det i skärgårdsvatten där konventionell ARPA helt enkelt inte går att använda, förklarar Harald Nilsonne.
I tidigare artiklar, för några år sedan (i bland annat motorbåtstidningen Vi Båtägare), har jag sagt att Seacross troligtvis tillhör världens bästa och mest innovativa navigationssystem. Andra fabrikat har blivit bättre och kanske är det så att vissa av Seacross funktioner har kopierats till andra navigatorer, men fortfarande är Seacross definitivt en ”top of the line” produkt. Mångsidigheten, användarvänligheten och det faktum att det är ett ”öppet” system bidrar till detta. Prislappen börjar på cirka 100 000 kronor för navigator och radar.
Det finns mer att läsa om Seacross under kategorin ”Navigatorer” i vänstra spalten.
www.seacross.se