I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

"iPad som navigator fungerar perfekt"

iPaden ligger skyddad i min styrhytt och på TV-skärmen ser jag sjökortet och andra fartyg tack vare AIS, säger Åke Friman.
iPad som navigator och en TV-skärm som visar sjökortsbilden. "Det fungerar perfekt ", säger Åke Friman som köpte en begagnad Nauticat 38 i Tyskland. "Tack vare extern skärm till iPaden kan den ligga på ett säkert ställe utan att den blir utsatt för väta eller stötar. Med denna lösning tyckte jag inte att det fanns någon anledning att köpa en ordinär navigator till en betydande merkostnad. I iPaden har jag både danska och svenska sjökort samt AIS och väderfilerna GRIB", säger Åke Friman.
Köpte båt i Tyskland
"Jag köpte min båt av en tysk mäklare i mitten av juli. Det fanns flera motsvarande båtar till salu, bl.a i Stockholm. Jag gav ett bud, men den båten är tydligen fortfarande till salu. Samma vecka besökte jag Lübeck och båt nummer 077, också den från 1979. Den var betydligt bättre utrustad än Stockholmsbåten men i något sämre skick", berättar Åke.

"Efter besiktning i Travemünde köpte jag båten och seglade hem henne tillsammans med en kamrat. Vi hämtade båten i Rostock/Warnemunde i början av augusti. Det blev två etapper via Klintholm på Mön på grund av hårt väder. Hemmahamn är nu Limhamns Fiskhamn.

Det var säljaren av båten som fick upp mitt intresse för iPad som navigator, berättar Åke Friman.

Svårt få allt att fungera
"Det var faktiskt säljaren av båten som intresserade mig för iPad som navigator. Sedan hade jag artiklarna från DagensBåtliv.se i färskt minne".

Till en början hade Åke problem med att få GRIB-filer och AIS att fungera. Det gällde även programvaran iNavX, som finns som en app på Applestore. Sjökorten är inköpta genom Solteknik.

"Efter en del strul med både nedladdning och aktivering av sjökorten (konto skall skapas och betalas separat med mera) så fick jag så småningom detta att fungera innan avresan till Tyskland. Nästa steg var att få igång AIS, sjöfartsindikering på kortet, vilket visade sig vara rätt krångligt. Bristande instruktioner i kombination med fallerande internetuppkoppling av iPaden var några orsaker till besvären.

Solteknik löste problemet

Nu fungerar det problemfritt tack vare tacksamt stöd av Solteknik och Göran Johansson. AIS kräver att iPaden utrustas med ett telefonkort och att man har en mobilt bredbandsabonnemang. Via e-mejlkontot kan man beställa GRIB-filer som läses in vilket ger vindriktning och styrka i form av pilar på kortet."

Åke fortsätter: "Jag har skaffat en 19" TV för 12/220V där jag via HDMI- adaptern kan köra sjökortet från iPaden i lite större format. Därmed kan paddan ligga skyddad i sjökortslådan och jag får visning kontinuerligt i styrhytten. Till nästa säsong planerar jag att montera en mindre extra kapslad display till styrplatsen på akterdäck.

Jag har lyckats lägga en rutt och skapat färdspår. Jag är mycket nöjd med iPadens funktionen och klarar mig med denna och kommer därför inte att köpa någon navigator för 20-30000 kronor.

Radar och ekolod får bli ett framtida integrationsprojekt, jag kör vidare med befintliga enheter. De funkar utmärkt trots att de har mer än 20 år på nacken, men går naturligtvis inte att koppla ihop med Ipad.

iPad som navigator

iPad fungerar förträffligt tycker jag, det är en mycket stor hjälp i de intensiva farlederna som man tvingas korsa på en sådan här seglats. Jag vet exakt var jag är och behöver aldrig fundera närmare över det. I Öresund, en av världens mest trafikerade trafikstråk, är också AIS en mycket stor hjälp även om eftersläpning i uppdateringen gör att det kan slå på ett par hundra meter i verklig position", avslutar Åke Friman.

//

Har du erfarenhet av navigering med iPad? Hör av dig till oss med dina erfarenheter. Kommentera gärna artikeln. Underteckna med för- efternamn och bostadsort. Tack. Redaktionen.
(1)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion