I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Därför har båtbranschen tappat i omsättning

Bild: Sjöfartsverket
Båtbranschen har tappat nästan 40 % i omsättning sedan toppåret 2007. Det gäller försäljningen av nya båtar. Utbudet och konkurrensen om vår fritid har ökat. Andra faktorer som spelar in är att tillgången på kapital har minskat. Detta är sedan tidigare känt, men kan det också vara så att båtmarknaden tidigare var en penningtvätt? "Det var hur lätt som helst att tvätta pengar genom ett båtköp", sa en caféägare till vår kollega.
Varför nedgång?
Vi har inget enkelt svar på vad nedgången beror på, men vi vet att folk jobbar mer och har mindre tid för att åka båt. Helgerna för vårfix finns helt enkelt inte längre för många. Båtlivet konkurrerar med andra familjeaktiviteter och intressen.

Vi har idag ett bolånetak på 85 % av beräknat marknadsvärde för bostaden. Eftersom båtlivet för de flesta familjer kommer sist på prioriteringslistan efter boende, bil och aktiviteter blir bolånetaket en begränsning gentemot tidigare när det gäller möjligheten att låna pengar till ett båtköp. Den allmänna oron i världen påverkar säkert också.

Många bäckar små blir till en stor å
Under de senaste tio åren ser vi många små förändringar kring fritidsbåtsllivet.
•· Kommuner övertar båtklubbars vinterförvaringsplatser och bygger bostäder på området. I de flesta fall erbjuds klubben ny plats, men inte alltför sällan blir kostnaden högre för den enskilde båtägaren.
•· Många båtklubbar har kö. Blivande båtägare har helt enkelt svårt att finna plats för sin båt när den inte används.
•· Husbilsförsäljningen har ökat. Många har lämnat båtlivet och valt husbil i stället.
•· Ökade bränslepriser har en negativ inverkan på båtlivet.
•· Under lång tid har det varit förbjudet med kopparfärg i bottenfärgen. Det har gjort det besvärligare och dyrare att hålla båtbotten ren. Från och med i år har dock lättnader skett och viss mängd koppar tillåts.
•· Båtägare har framställts som miljöbovar och stora nedskitare av Östersjön därför att vi tömmer toaletten i havet.
•· Ny alkohollagstiftning med en gräns för sjöfylleri på 0,2 promille.

Alla dessa argument känner vi igen. Inget av dessa har knappast en enskild mätbar påverkan på båtlivet, men sammantaget har det inte gjort det enklare eller billigare att vara båtägare.

Var båtbranschen en penningtvätt?
Det faktum att det är svårare för företagare, hantverkare och enskilda att tjäna svarta pengar, påverkar det båtlivet?

En kollega till oss beklagade sig över att allt färre söker sig till båtlivet när han satt och pratade med en caféägare. Caféägaren sa då till honom:

"Men, det är väl inte så konstigt. De flesta möjligheter för oss egenföretagare och hantverkare att tjäna pengar på sidan om har ju täpps till av regeringen. Förut kunde man lägga undan och 
samla till en båt som man betalade kontant. Båtar är ju inte registrerade, det är ju hur lätt som helst att tvätta pengar genom ett båtköp,"
sa caféägaren och förstod inte alls varför någon är förvånad över nedgången.

En intressant aspekt. Om de svarta pengarna är borta från marknaden bör det rimligtvis märkas på något sätt. Vi tror inte att hela nedgången beror på att allt mindre svarta pengar är i omlopp. Vi tror inte heller att det enbart beror på debatten om toalettutsläpp, alkohollagstiftning, husbilar och bottenfärger utan gift med mera, men varje enskild sak bidrar på ett eller annat sätt.

Kanske är det så, att båtlivet nu är på den nivå, som svenska folket hinner med och har råd med? Vi är tillbaka på normalnivån kring 15 000 nya båtar per år jämfört med toppåret 2007. Då såldes det i Sverige
25 000 nya båtar.

Besök båtmässan Allt för sjön
Till alla er som drömmer om ett båtliv och tror att det är för dyrt. Det behöver det inte vara, det finns tiotusentals båtar till salu på begagnatmarknaden. Många av dem är i väldigt bra skick och man får i de flesta fall mycket båt för pengarna.

Tipset är: Pruta minst 20 till 30 %, gärna mer. Ha inte för bråttom, titta på många båtar.

Passa också på att besöka båtmässan Allt för sjön. Det är en välfylld mässa som väcker båtkänslor till liv. Där finns svar på allt som har med båtar och båtlivet att göra och aktiviteter för hela familjen. Mässan pågår till 11 mars.

Debattera gärna artikeln. Underteckna med för- och efternamn samt bostadsort.
(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion