Speciell uppgradering för de äldsta båtarna De första cirka 1 000 båtarna, som tillverkades mellan 1972 - 1977 saknar en del av de efterföljande båtarnas basinredning. För att bära en högre rigg behöver de en speciell maststötta med tvärbalkar under däck. Just nu pågår utvecklingen av ett "Förvandlings- paket" även för dessa båtar.
Inriktningen är att man skall kunna behålla mast och bom för att begränsa kostnaderna till ett minimum. Istället ritar man nu på en förhöjd mastfot på däck, bultad till maststöttan inunder och når därmed samma masthöjd som i det första paketet.
Segelplan och segelegenskaper förväntas motsvara det första paketet så att mätetalen kommer att överensstämma med varandra. Priset på ett sådant paket kommer sannolikt att ligga betydligt under priset för det första "Förvandlingspaketet". I nuläget vill teamet inte spekulera i vad priset landar på, men man är mån om att även de äldsta båtarna skall kunna vara med i "Förvandlingen" till Maxi 77+.
3.000 Maxi 77 i Norden - hur många blir Maxi 77+ ? Stellan Westerdahl beskriver och berättar i gammal god stil: "Vi har idag en båt klar. Vi testseglade konceptet på Tjörn Runt 2011 och resultatet var lovande. Därefter har vi gjort en del justeringar och nu känns det som resultatet blev rätt."
Med tanke på tidigare säljframgångar så frågar DagensBåtliv.se om hur många kontrakt som är klara. "Vi har ytterligare tre båtar orderklara redan nu och vi har fyra båtar till som vi hoppas på till sommaren 2012. Det blir en liten flotta som kommer att synas i sommar, och vi har kapacitet för att bygga om många fler. Förvandlingen till Maxi 77+ har bara börjat."
För mer info kontakta: Stellan Westerdahl, Technical Trading AB, 0708 110 506,
stellan.westerdahl@gmail.com Länk till Åke Fredriksson Kommunikation.
*Klicka vidare*Kommentera gärna, ange för- och efternamn samt bostadsort.