Livflotten är en sista chans. Det är A och O att komma i den torr. Annars är risken stor att man fryser ihäl i vårt kalla klimat. Sedan är det viktigt att man lyckats larma "Sweden Rescue" på något sätt. Med VHF, mobiltelefon, EPIRB eller kanske en nödraket kan ett larm nå fram.
I livflotten kommer sjösjukan efter några få minuter. Att vara frusen, sjösjuk, skärrad, hungrig och inte veta om man får hjälp gör livet i en livflotte till ett helvete. Men livflotten är bättre än att inte ha någon. Alternativet är att simma i vattnet om båten måste överges och det är knappast ett realistiskt alternativ om man är till havs.
I övningen tvingas de fly från en sjunkande båt, hamnar tillsammans i en livflotte med nödproviant och hoppet om räddning som enda sällskap. Verkligheten är inte långt borta när Sjöräddningssällskapet på måndag inleder sin 48-timmarsövning, den första i sitt slag i Sverige.
Tillsammans med Chalmers och EU-projektet SMACS (Safer Arctic for Small Craft Mariners) sätter Sjöräddningssällskapet de tolv noga utvalda testpersonerna i flotten under måndagkvällen. Strömmen får ta dem, väntan blir lång. Det kalla vattnet är ett verkligt hot på våra breddgrader.
Syftet är att så verklighetstroget som möjligt studera hur en nödsituation ute till havs fungerar och vilka riskmoment som finns. Ombord på livflotten finns bara den nödproviant som livflottarna enligt gällande regelverk är utrustade med; 15 deciliter vatten och 500 gram kex per person.
Läs mera här *Klicka vidare*
På Sjöräddningssällskapet webbsida kommer rapporter löpande om händelseutvecklingen. Start på måndag 26 maj efter kl. 16.00. www.ssrs.se
Kommentera gärna artikeln. Ange för - och efternamn samt bostadsort.
Ansvarig utgivare: | Bengt Utterström |
Webmaster: | Bengt Utterström |
Redaktion: | , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld |