I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Navionics sjökort över Europa för 11 € i mobilen

Bild: Navionics

Navionics sjökort över hela Europa till mobilen kostar drygt hundralappen.

Navionics sjökort över Sverige och resten av Europa kostar drygt 100 kronor till mobilen. För det priset ingår enkel navigationsprogramvara och möjligheter att dela nautisk information med andra. Sjökorten uppdateras varje vecka och under ett års tid kan du göra så många uppdateringar du vill. Sjökorten lagras i mobilen.
Navionics kartografi har vi skrivit om i tidigare artiklar. Vissa fel får de genom Sjöfartsverkets S57, andra lägger de till själva.

Enkel nedladdning
Navionics sjökort finns på både Appstore och Android market för mobiltelefoner och läsplattor. Betalning sker förslagsvis med kontokort. När nedladdningen är klar väljer man ett sjökortsområde, till exempel halva västkusten. Sedan laddar man ned det området. Man får med andra ord inte hela Europas sjökort i mobilen på en gång. Det tar stor plats i minnet. Därför väljer man själv det område som man tänker färdas i. Blev det för litet eller om du kommer till en annan del av vår kust, ja då laddar man ned ett nytt område utan kostnad.

Så fort man närmar sig kanten av ett område laddas ett nytt avsnitt ned. Det förutsätter dock att man har tillgång till 3G eller W-lan. Nedladdat sjökortsområde sparas i mobilen.

Inlagda rutter i telefonen kan via Bluetooth överföras till Raymarines nya navigatorserie E7.
Enkelt navigationsprogram
Kursvektor visar vår verkliga kurs. Var vi än befinner oss i sjökortet kan vi mäta distansen från vår position till den punkt vi pekar på. Praktiskt när vi vill veta hur långt det är till en hamn till exempel. Det går att lägga rutter och att lägga ut girpunkter. Den som köper Raymarines nya navigator E7 kan via Bluetooth få rutterna i telefonen inlagda direkt i navigatorn.
Man kan även lägga in egna uppgifter som till exempel var Svenska Kryssarklubbens bojar ligger. Andra markeringar kan vara att en fin naturhamn markeras. För ditt eget minne kan du också lägga in att det låg en sten vid klippan som inte finns i sjökortet.

User Generated Content

All information som du lägger in i ditt sjökort kan du dela med andra. På samma sätt kan du också ta del av information från andra. Denna informationsmängd kan sedan antingen visas i ditt sjökort eller tas bort. Det blir inte någon officiell sjökortsinformation utan den läggs i en egen fil. Navionics kallar det UGC, User Generated Content.

Rätta kort med UGC

Vi kan rätta sjökorten. Ett exempel är att någon har skrivit "Livräddningsstation" vid Räfsnäs. Texten såg dessutom konstig ut med små fyrkanter i ordet. Jag roade mig att rätta det till "Sjöräddningsstation, SSRS, Räfsnäs." Om det ändras ska bli spännande att se. I sjökortet är den lokala informationen markerad med en grön liten fyrkant. I till exempel Norrtälje har någon placerat två restauranger på rätt ställe vid gästhamnen. Navionics gamla felaktiga placering visas då med rött. När rättelsen är godkänd försvinner den felaktiga. Det är en anledning till varför man ska passa på att ofta uppdatera sina sjökort.
Flygfoton och väder
Över många hamnar finns det flygfoton. En grön liten kamerasymbol markerar det och visar även varifrån bilden är tagen.
Aktuell vindriktning och vindstyrka ser vi i sjökortet. Det går även att se prognoser för de kommande dagarna. Tillförlitligheten i dessa vet jag inte så mycket om.

NewsStand

Navionics satsar mer än bara på att producera sjökort. Genom NewsStand, tidningskiosken, får vi tillgång till artiklar som är skrivna om en hamn, plats eller kanske området. Dessa artiklar är länkade till sjökortet. NewsStand är inte så utbyggt i Sverige idag.

Navionics kartograf

Om Navionics fick ordning på sin kartografi och inte försöker bli bättre än Sjöfartsverkets S57 genom att lägga ut öar som inte finns skulle Appen med sitt låga pris vara svårslagen för konkurrenterna. Problemet är inte stort, men jag förstår fortfarande inte att Navionics tror sig ha hittat öar som inte Sjöfartsverket skulle ha med i sina sjökort. Enligt Navionics själva köper de idag kartografiskt underlag, S57, från Sjöfartsverket. Många av Hydrographicas sjömätningar finns med vilket underlättar navigeringen i trånga och grunda ytterskärgårdar.
 
Som alltid, vid all navigering, gäller det att vara uppmärksam och inte lita blint på de digitala sjökorten. Fel finns i alla digitala- och papperssjökort, men de handlar oftast om strandlinjers position, grundflaks djup, utbredning och position.

*Klicka vidare*
(1)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion