I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Transas sjökort nu med Hydrographica

Hydrographicas sjökort kan nu köpas till av den som använder Transas sjökort i sitt navigationssystem.
Transas vektoriserade sjökort, TX-97, över svenska farvatten kan nu kompletteras med Hydrographicas specialkort mot en extra kostnad. I ett första skede ingår 38 Hydrographicasjökort över Stockholms skärgård. För oss fritidsbåtsägare finns Transas för PC och som app på Appstore. Appen är gratis, men sjökorten köper man till. Transas sjökort TX-97 för fritidsbåtslivet förefaller dock tillverkas på ett ålderdomligt sätt.

De flesta av oss förknippar Transas med sjökort för yrkessjöfarten. Där har de en stark ställning. Vidare är vi många som en gång i tiden fick tillgång till världens alla sjökort tack vare att någon lyckades knäcka koden för Transas sjökort. Sedan spreds de digitala sjökorten som en löpeld till alla som navigerade med PC.


Sjökorten digitaliseras från papperssjökort
Historiskt var det ryssar i Sankt Petersburg som ritade av alla svenska sjökort och digitaliserade dem. Många fel uppstod då eftersom visa grundflak glömdes bort och andra hamnade lite snett. På samma sätt gjorde BlueChart, C-Map och Navionics på den tiden. Navionics använde dock indier för sin digitalisering.


När så Sjöfartsverket började sälja S57 i digitalt format övergick de tre sistnämnda till att köpa digitala underlag. Senast uppger Navionics att man nu övergått till S57 underlag från mars månad 2014.


Transas använder fortfarande papperssjökort som underlag och digitaliserar dem. ”Det är en kostnadsfråga”, säger Martin Hagberg som är produktchef på Transas. ”På sikt kommer vi nog också att köpa S57 som underlag, men tills vidare fortsätter vi med att digitalisera och sedan vektorisera våra sjökort från papperssjökort.


Bättre kartografi för svenska kusten med strandlinjers, öars och grundflaks positioner än Sjöfartsverkets underlag i deras sjökortsdatabas finns inte. Undantaget är Hydrographica, men deras sjökort täcker ju som bekant bara vissa delar av våra skärgårdar. Sjöfartsverket säljer ENC S57 data till olika sjökortstillverkare. Sedan hanteras sjökortsdatan av varje tillverkare som vill sätta sin prägel på det digitala formatet. Här finns en risk för att felaktigheter kan uppstå. Det behöver nödvändigtvis inte vara så att Transas sjökort är av sämre kvalitet jämfört med konkurrenterna för att man använder ett annat tillverkningssätt.


Handelssjöfarten har ENC S57
Transas sjökort, som säljs för handelssjöfarten i svenska farvatten, är dock ENC S57 från Sjöfartsverket, berättar Martin Hagberg.


För att vara övertydlig ställer jag frågan igen: ”Använder ni ENC S57-data från Sjöfartsverket till handelssjöfarten, men för oss fritidsbåtsägare så är det TX-97 med underlag från papperssjökort som digitaliserats vid ert mjukvarulaboratorium i Sankt Petersburg?” ”Ja, så är det svarar Marin Hagberg. ”Vi köper in nyutgivna papperssjökort, så kallade ”New edition” (nyutgivna sjökort) och digitaliserar dem. Andra justeringar och rättelser får vi från Ufs, Underrättelse för sjöfarande.”

 

Transas inklusive Hydrographica

Transas sjökort kan köpas som ett paket eller individuellt och finns tillgängliga för samtliga Transas navigationsprodukter inklusive appen ”iSailor” som köps via App Store (gäller endast iPhone och iPad).


”Vi är både stolta och glada över att kunna erbjuda Hydrographicas högupplösta data som del av vår produktportfölj”, säger Martin Hagberg, Produktchef på Transas Marine International.

”Förfrågningarna har redan varit många och användarna ser definitivt fördelarna med att ha tillgång till denna data i vektoriserad form. Vi ser Stockholms skärgård som ett första steg i samarbetet med Hydrographica och undersöker redan möjligheterna att utöka täckningen med fler områden längs Sveriges kust”, avslutar Hagberg.


För Polis, Kustbevakning, brandkår med flera som använder Transas sjökort betyder det nu att de får tillgång till Hydrographicas sjökort vilket tidigare inte varit möjligt på ett officiellt sätt.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

(1)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion