VHF/SRC mars 2023

Mera från Göteborgs Båtmässa

Motorbåtar dominerar fullständigt


Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2017-02-10

Mässans vackraste och charmigaste segeljulle. Inte bobar, knappt segelbar för en vuxen, men vad gör det. På västkusten finns kunskapen att bygga sådana här vackra båtar som lika gärna kan få stå i vardagsrummet.
Mässans vackraste och charmigaste segeljulle. Inte bobar, knappt segelbar för en vuxen, men vad gör det. På västkusten finns kunskapen att bygga sådana här vackra båtar som lika gärna kan få stå i vardagsrummet.

Att motorbåtar fullständigt dominerar båtmarknaden är ingen nyhet. Det är motorbåtar upp till cirka sju meter som säljs mest idag. En bobar segelbåt finns på Göteborgs båtmässa och det är i tidigare artikel nämnda More 55. Det är dessutom inte en båt, det är ett skepp. Instegsbåten till båtlivet är inte sällan 40 fot och större numera.

Denna artikel är ett axplock från Göteborgs båtmässa.



En trend bland motorbåtar är stora fönster i skrov och överbyggnad. Förr var det små starka ventiler i skroven och kraftiga rutramar till relativt små rutor i överbyggnaden. Nu är det vanligt med stora limmade rutor över hela båten. Hur det fungerar i grov sjö när skrovet rör sig vet vi inte. Designen förefaller vara viktigare än hållfastheten. Om en ruta lossnar till havs uppstår snabbt en allvarlig situation.



Vanligaste storleken på båtar som säljs är motorbåtar upp emot 7 meter. Aluminium fortsätter att ta mark inom båtlivet.

Sköna snipor har alltid en plats


Snipor lockar alltid till sig längtansfulla blickar. Två krav ställer vi på en snipa. Det ena är att det ska gå att köra sittandes med fri sikt föröver och det andra är att tofterna ska vara tillräckligt breda och långa så att man kan lägga sig raklång för en powernap.

Crescent visade ett antal fina modeller som är byggda i Polen.


Förvisso inget nytt, men det förefaller rätt tänkt. En tyst miljövänlig utombordsmotor och bärplan i aktern på snipan gör framfarten behaglig.

Takacat - gummijolle med bred för


Takacat är en gummijolle med katamaranskrov som har sina rötter i Nya Zeeland. Takacat är stabil tack vare bredden, men hur den går i motsjö vet vi inte. Alla som åkt en mindre gummijolle vet att det skvätter från fören. Hur denna uppför sig skulle vi gärna vilja veta innan ett köp. Takacat packas i två väskor där bland annat durken och andra lösa saker ligger i den ena. 
www.takacat.se


Visst går det att motera Volvos eller Mercruisers drev till en Hyundai-diesel. Dieselpower säljer dessa motorer och de ställer också ut i Stockholm. Där premiärvisas den nya motorn runt 150 Hkr, ett mellanting mellan dessa två.


Mest publik drog segelskeppet More 55. Det var långa köer hela första helgen när vi var på plats.

Tändkulemotor - ljudet lockar alla


Att se en tändkulemotor starta är alltid en publiksuccé.


Begreppet båtmässa vidgas alltmera. Mäklare visar nya fräcka bostadsområden vid vattnet, säljare av rökt fläsk gör business och bilar trängs emellanåt bland båtarna. Modellen visar nya byn Skäret i Hamburgsund.

USB-uttag för 12 volt


Märkligt nog är det svårt att få tag på bra USB-uttag för laddning. Adaprar finns, men det är säkert många med oss som vill slänga ut de gamla cigarettuttagen och ersätta det med ett USB-uttag för 12 volts laddning. Bilden är avfotograferad från en katalog. Förhoppningsvis finns det mera av denna ack så efterlängtade vara idag på kommande Allt för sjön i Stockholm. Både Navicnordic och Odelco har sagt att det är på gång.

EPIRB med AIS


EPIRB finns nu också med AIS. Fast ett rykte på mässgolvet säger att det finns inte någon standard för dessa ännu. Denna Mcmurdo säljs av Cordland Marine och är SOLAS-klassad. Inom något år ska det finnas EPIRBer som kan visa att nödlarmet kvitterats av en sjöräddningsstation. Det blir möjligt tack vare Europeiska satellitsystemet Galileo.

John H.V. Lindblom minglade runt


Mässor är också tillfällen att träffa kändisar. Här samtalar Lars W Gustavsson från DagenBåtlivs.se (till höger) med den kände finske konstruktören John H.V. Lindblom. Lindblom ritar fortfarande båtar och senaste projektet är en Superyacht på runt 100 fot som är under byggnation. Lars W Gustavsson kan han också, han har nämligen byggt yrkesbåtar för kustnära fiske som heter Stigfjord.

Årets Båtklubb 2016


Årets Båtklubb 2016 blev Lommabuktens Seglarklubb. Det är tidningen Båtlivs redaktion och läsare som utser vinnaren. Lommabuktens Seglarklubb har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar enligt juryn.


Båtmässor har numera många bra föredrag, men ibland blir det bottennapp. Stackars artisten Måns Zelmerlöw entrade scenen för att berätta om hur han seglar med sina polare i Medelhavet. Artister ska göra det som de är bra på, det blir smått patetiskt när denne kändis pratar segling och båtliv. Inte heller lyckades konferenciern göra intervjun till något intressant. Men kändisar drar publik, varenda stol var upptagen, trots att tillställningen var lika tråkig som bilden.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut