Diesel Power 2014 maj
Sleipner toppbanner jan 2013

På gång:
Mera från METS.
Hög tid att planera inför 2014

Nya segel och ny rulle blev ett lyft


Text & bild: Bengt Utterström 2013-11-13

Nya segel till båten gjorde det roligare att segla.
Nya segel till båten gjorde det roligare att segla.

Nya segel till båten gjorde att vår gamla ”Orustdam”, en 32 år gammal Hallberg Rassy 352, fick nytt liv. Att skillnaden är stor vittnar alla delägarna om. Men det är inte lätt att välja bland alla material till segel och bland segelmakerier. Det mesta sys i idag i Asien av stora loft. Vi valde också att köpa ny rulle till genuan. Den gamla hade cirka 30 år på nacken.

Det finns gott om segelmakerier i Sverige. Det behövdes förr då alla segel syddes på det egna loftet. Skulle man ha ett nytt segel till nästa säsong måste det beställas tidig höst för att bli klart till sommaren. Idag sys det mesta i Asien. Det gör att beställningar och leveranstider inte är lika tidsbundet. Kapaciteten på att sy segel i Asien är i stort sett obegränsad.


Hur välja nya segel?
Jag har haft några segelbåtar under åren, men jag har aldrig tidigare köpt ett segel. Det har funnits segel på båtarna och jag har nöjt mig med det. På vår projektbåt satt det originalsegel från 1981. Hela och rena, men ack så tråkiga i lätt vind. De var säckiga och när det brallade i krängde båten onödigt mycket.


Det visade sig vara många saker att ta ställning till när något så ”enkelt” som ett nytt segel skulle inköpas. Dacron eller cruisinglaminat? Tjocklek på duken och vilket cruisinglaminat? Ska storseglet sys i triradial skärning eller med liggande vådor? Ska storseglet på vår gamla båt vara lösfotat på bommen? Fullängslattor eller vanliga lattor? Hur många rev? Ska det gå att trimma? Och vad är cunninghamhål?


Som den kunnige seglaren säkert förstår är jag rätt okunnig på området. Segel har varit någonting för mig som man hissar på morgonen och sedan seglar man iväg. Framåt kvällen tas de ned. Blåser det för mycket så ska man helst ha revat strax innan. Punkt.


Jag frågade runt på alla segelmakerier som jag kom i kontakt med under förra hösten. Både på mässor i Sverige och utomlands. Jag frågade seglingskunniga personer i min omgivning. Jag undrade hur cruisinglaminat tål den relativt omilda behandling som jag utsätter segel för. Delaminerar plasten? Jag fick tipset av en segelmakare att ha en bit segelduk i fickan under ett par veckors tid. Så gjorde jag och jag kunde inte se något slitage eller skador på provbiten.


Min yngre bror är duktig seglare och han fällde den avgörande kommentaren i vår process; ”Köp cruisinglaminat till både stor och genua, annars blir det inte roligt att segla med er gamla tunga båt.” Och så blev det.


Vilket segelmakeri?
Vi begärde offert från sju olika segelmakerier. Priserna varierar en hel del och jag bedömer det som näst intill omöjligt att kunna avgöra vilka segelfabrikat som är bättre eller sämre än andra. Troligtvis sys många segel på samma loft i Asien även om det är olika segelmakerier i Sverige som säljer dem. Vi hade bestämt oss för cruisinglaminat, men vi hade ingen aning om vilket som var bäst för oss och vår båt.


Jag kan tillägga att det är relativt ofarligt att be om offerter från olika segelmakerier. Av sju offerter från lika många segelmakerier var det bara två som följde upp sina offerter, och då med ett mejl. Ingen ringde. Jämfört med telefonbranschen som hör av sig, ibland mer än en gång per vecka året runt, är det tyst från segelmakarna. De har nog en del att lära där om de ska klara konkurrensen från till exempel näthandel. Till kända båtfabrikat går det säkert att köpa segel via internet från ”overthere”.


För oss blev det en prisfråga. Vi valde Boding segel för de hade det lägsta priset. De hade också visat ett genuint intresse för vår okunskap och vår gamla båt. När vi väl bestämt oss och visat vårt intresse för att handla fick vi fortsatt bra support från dem. Det sistnämnda gäller säkert alla segelmakerier. Inte heller Boding följde upp sin tidigare lämnade offert.


Våra nya segel
Vi valde cruisinglaminatduk till stor och rullgenua. Vi fick lära oss att cruisinglaminat är formstabilare än traditionell dacronduk. "Mindre krängning och mera bekväm segling i frisk vind", sa segelmakaren och det tilltalade oss. Dacronduken vill gärna töja sig från första stund. Om än inte så snabbt, men viss töjning sker hela tiden. Merkostnaden för cruisinglaminat är cirka 10-20 % jämfört med dacronduk.

Ett lösfotat triradial storsegel med två fullängdslattor.
Ett lösfotat triradial storsegel med två fullängdslattor.

Nya storseglet är sytt i triradial i en cruisinglaminatduk med polyesterfiber och har ett pentex filmskikt för att göra duken tät och slitstark. Bomliket är modernt lösfotat (inget replik i bommen). Vi valde två fullängdslattor och två rev. Trimlinor ingick som standard. Originallogga och tillverkningsnumret klistrades på. Ett par cunninghål finns också.

Förseglet blev i CAL – Custom Axis Laminats. Det sägs att fibrernas placering och riktning är unikt för varje segel. Genuans gulskimrande vectranfiber gör seglet starkt och det tål att fladder. Vectranfiberns egenskaper gör också seglet lättare och stummare än många andra material. Ingen fara att vika det heller , säger segelmakaren Jonas Boding. Vi köpte till ett UV-skydd.


Av det ovan skrivna har jag ingen tidigare erfarenhet eller kunskap. Jag kände mig helt utelämnad till segelmakeriets påståenden. Jonas Boding, ägare av Boding segel, berättade att nästan all teknisk utveckling av material och sömnad sker idag i Asien och det är där våra segel är sydda.

 


Resultatet då?
När väl de nya seglen var på plats, vilket tog sin tid på grund av att både mast och bomlik var för långa på storseglet, märker vi stor skillnad. Båten accelererar betydligt bättre, vi gör god fart i lätta vindar, vi tar bättre höjd och vi seglar snabbare. Inte så lite heller. Toppfarten är det ingen skillnad på, den styrs av vattenlinjelängden på båten, men i registret fram till maxfart är snittfarten betydligt högre under samma vindförhållanden.

Waterline design tillverkar och säljer praktiska spridarskydd som skyddar seglet mot vassa kanter och nötning. Monteras enkelt med kardborreband. De ser helt okey ut efter en säsong och de kommer att monteras igen våren 2014.
Waterline design tillverkar och säljer praktiska spridarskydd som skyddar seglet mot vassa kanter och nötning. Monteras enkelt med kardborreband. De ser helt okey ut efter en säsong och de kommer att monteras igen våren 2014.

Och det är också roligt att trimma seglen. Det finns enkla beskrivningar i ämnet som räcker långt för oss ”cruisingseglare”.


Till nackdelarna hör att storseglet är ”byngligare” att hantera när det ska beslås. Laminatseglet är styvare och tar större plats än det gamla urblåsta dacronseglet.


Det är en helt ny båt vi seglar idag. Vi seglar mera nu än förra säsongen då vi hade de gamla seglen. Alla delägarna till båten är överens om att investeringen ”är värd varje krona.”


Varje kväll lägger vi på kapellet på storseglet. När båten ligger i hemmahamnen hissar vi kapellet som skyddar genuan.


Ny Profurl genuarulle

Vita duken på bryggan ligger som skydd. Små skruvar, som man lätt tappar när fingrarna är kalla, ska monteras och de säkras med locktite.
Vita duken på bryggan ligger som skydd. Små skruvar, som man lätt tappar när fingrarna är kalla, ska monteras och de säkras med locktite.

Vi köpte även en ny genuarulle till säsongen 2013. Den gamla Hooden var trög och kändes sliten. Vi valde Profurl eftersom vi bedömde att den var enklast att montera. Profurls rulle monteras på ett förstag med standardöglor i båda ändarna. Det går även att sätta dit en vantskruv om man vill det. Vi beställde ett nytt förstag i rätt längd. Hur längden räknas ut framgår av beskrivning på Profurls webbsida.

Av Benn´s beställde vi ett nytt förstag med öglor i bägge ändarna. Med Profurl slipper man kapa viren i rätt längd och man slipper att montera virelåsningen längst ned. Profilen träs över öglan. Enklare och tryggare med färdigpressade öglor tyckte vi.
Av Benn´s beställde vi ett nytt förstag med öglor i bägge ändarna. Med Profurl slipper man kapa viren i rätt längd och man slipper att montera virelåsningen längst ned. Profilen träs över öglan. Enklare och tryggare med färdigpressade öglor tyckte vi.

Vi byggde själva ihop förstagsprofilen. Det visade sig vara relativt enkelt. Beskrivningen överensstämde med verkligheten. På mindre än två timmar var vi klara. Som vanligt går mesta tiden åt till att läsa instruktionen och fundera hur det ska göras. Antalet timmar som vi totalt lagt på att fundera på vilket fabrikat, vilken storlek, förstagets längd och hur det ska monteras vågar jag inte ens gissa på. Men det och att planera och sondera för nya segel är ett utmärkt sätt att göra en grå och trist höst till någonting roligt.


Ett tips är att börja planera redan nu för nya segel med mera. Det tar tid och man vill ju ha det klart till sjösättningen. Räkna med att seglen kan behöva justeras när de väl är på plats.

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 

 


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut