Begagnade båtar är övervärderade. Sänk priserna!


Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2011-11-23

Röda pilar betyder att säljarna har sänkt priset. Bilden är ett fotomontaget med underlag från blocket.se
Röda pilar betyder att säljarna har sänkt priset. Bilden är ett fotomontaget med underlag från blocket.se

Det köps och säljs för få båtar i Sverige. Många säljare lever i en drömvärld om värdet på sina båtar. Priserna måste ned anser vi. När det inte säljs begagnade båtar köps det heller inga nya eftersom säljaren vill ha sålt sin gamla båt innan hon blir köpare. Varven lider av det. Det gör även marinhandeln. Och tillbehörshandeln. Om priserna på begagnade båtar sänks 20 till 40 % blir det fart på båtintresset och båthandeln igen. Då kommer vi säkert också att få se fler nya båtägare i hamnarna. Vi anser att priserna på båtar som är äldre än 15 till 20 år ska ned 20 till 40 % i pris. Minst.


Båtskrot

Eftersom det, med få undantag, inte skrotas några båtar i Sverige måste nästan varje ny båt rekrytera en ny båtentusiast till båtlivet. Detta är inte så lätt med nuvarande begagnatpriser. Om vi därtill beaktar det ekonomiska läget, bolånetaket samt den starka konkurrens båtlivet har från andra intresseområden, som tillexempel husbilar, resor och hela upplevelseindustrin, så kanske vi straffar oss själva med för höga begagnatpriser? När nu insteget till båtlivet och en första begagnatbåt är högt är säkert priset ett stort hinder för människor som vill hitta till båtlivet.

Begagnade båtar är för dyra

Under hösten har vi följt ett antal båtar på blocket.se. Mängden båtar till salu har varit nästan dubbelt mot tidigare år. Många båtägare har inte fått sina båtar sålda, några sänker priset, andra hoppas på en bättre marknad till våren.

Två konkreta exempel: En Maxi 77, välutrustad och i bra skick, såldes i oktober för 40 000 kronor. Säljarna begärde 60 000 kronor i utgångspris. Ett annat är en Misil II där säljarna först begärt 60 000 för över ett år sedan, men sålde i höstas för 35 000 kronor. Båda båtarna är runt 30 år gamla. I båda fallen är säljarna glada över sina båtaffärer trots nedgången i pris. Maxisäljarna har köpt ny båt och de andra är för närvarande utan båt.

Begagnade "Orustbåtar" står nästan stilla

Det finns ett flertal så kallade Orustbyggen till salu. Det är äldre Malö, Vindö, Hallberg Rassy och Najad-båtar. Samtliga är välbyggda och håller en erkänt hög kvalitet. Det är sällan dessa båtar är nedkörda och i dåligt skick. Ägarna har lärt sig genom åren att om man köper en Orustbåt kan man efter tio år sälja den och få igen pengarna. Inte inflationsskyddade, men i stort sett får man igen det man lagt ut. Den tiden är nog förbi.

Jämför med bilar
Den som köper en ny bil accepterar att värdet på bilen är cirka 50 till 55 % av nypriset efter tre år. Kostade bilen 300 000 kronor får vi cirka 150 000 efter tre år. Ingen knorrar högt över att 150 000 kronor i värdeminskning är bortblåst. När det gäller båtar, ja då ska vi helst ha mera än vad vi betalat för båten. Dessutom finns ett väl fungerande skrotsystem för bilar. Det fanns förut för båtar också, träbåtarna ruttnade bort. Dagens plastbåtar gör inte det.

If båten har alltid kostat 45- till 55 000 kronor
Är det rimligt att en Vega kostar över 60 000 kronor? Kanske är rätt nivå från 25000 kronor? En Albin 25:a för över 100 000 kronor, är det ett bra båtköp? Kanske ska den kosta under 50 000 kronor? En bättre begagnad If, är rätt pris för den 25 000 kronor?

Trettio år gamla Hallberg-Rassy, Najad, Malö med flera begär säljarna från cirka 670 000 till över miljonen. På de prisnivåerna omsätts det knappt några båtar. De flesta som var till salu i somras och under hösten är inte sålda. De kommer ut till försäljning igen under våren.

De som sänkte priset med mer än de först hade tänkt sig, har fått sina båtar sålda. Alla andra sitter med bundet kapital, varvs- och försäkringskostnader, vårrustningsjobbet och ovissheten om båten blir såld till våren.

Omsättning av båtar bra för båtägaren och för handeln
När en båt säljs, ny eller begagnad, går nya båtägaren nästan alltid till båttillbehörshandeln och köper nya prylar. När det omsätts få båtar är det lugnt i båtbutikerna och varven har ledig kapacitet. De enda som ständigt tycks ha jämn omsättning är servicevarven.

Om priset på begagnade båtar sänks talar det mesta för att hjulen börjar snurra igen. Då beställer den som sålt sin båt i många fall en ny. Köparen av begagnad båt är förhoppningsvis en nybliven båtägare som kommer att upptäcka livet på sjön.

Resultat: Två nöjda båtägare plus en stabil bransch - i stället för en missnöjd båtägare i en bransch som haltar.

Vi har köpt en 30 år gammal båt
Säkert är det många som inte gillar det vi skrivit ovan eftersom det vi säger är, att en gammal båt troligtvis inte är värd det som säljaren anser. Vi kan dock trösta dessa personer med att vi sitter i samma båt. Lars W har en 22 år gammal Smaragd och Bengt en Nauticat 33 från slutet 70-talet. Även vi får bita i det sura äpplet.

I oktober köpte Bengts familj en Orustbåt från tidigt 80-tal. Säljaren begärde 750 000 kronor, vi betalade 425 000. Om det är rätt ingångspris återstår att se. Vi startar inom kort en artikelserie kring vårt båtprojekt med den "nygamla" båten där vi redogör för köp och utrustning.

Fakta:
Under 2010 tillverkades det 9620 båtar i Sverige, 4825 gick på export och det importerades 11015 båtar. Nettoökningen var 15810 båtar för 2010. Det är 4600 fler än 2009, men 3200 färre än 2008.
Statistiken kommer från branschorganisationen Sweboat.

Antalet besökare till Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan var 32 551 personer. Det är en ökning med cirka 1600 personer jämfört med året innan eller 5 %. Det är ett trendbrott internationellt sett där besökarantalet minskat, uppger mässledningen.

I sökdatabasen "Sök båt" finns mängder av fakta om tusentals båtmodeller.
*Klicka vidare*

Kommentera gärna artikeln. För att vi ska publicera din insändare ska den vara undertecknad med för- efternamn och bostadsort.