Vi tömde båten på allt!


Bengt Utterström 2011-12-17

Allt löst har fyllt två arbetsbänkar och golvytor. Och då har vi inte räknat in segel, dynor, några fendrar, två ankare, jolle med mera.
Bild:Bengt Utterström
Allt löst har fyllt två arbetsbänkar och golvytor. Och då har vi inte räknat in segel, dynor, några fendrar, två ankare, jolle med mera.

Vi har gjort det där som man tänkt så många gånger, men sällan eller aldrig gör, nämligen att tömma båten på allt. Och vi menar verkligen allt. Ett antal billass och några hundra kilo har det blivit som nu fyllts upp i garage och källare. Nu är det lätt att göra arbeten ombord och storstäda. Inget onödigt kommer ombord igen.

Enligt specifikation väger en HR 352 6,7 ton. Det visade sig nu vara 8,2.

Allt är urplockat
Nej, det är inte riktigt sant. Vi sparade två förtöjningslinor, tre fendrar, ett ankare med lina och flaggspelet. Det kan behövas när vi sjösätter i april. Men resten är urplockat och det känns himla bra. Konsten blir nu att rensa bland all bråte och bara ta tillbaka det som behövs. Dessutom är vi fyra delägare till båten. Vi står inför en intressant pedagogisk prövning.

Storstädning
Den stora fördelen med att plocka ur allt är att det är så lätt att fixa med det vi ska göra ombord. Vattenslangar ska bytas, all gammal elektronik åker ut, vi ska byta värmare, byta diverse elledningar med mera och sist men inte minst. Det blir storstädning!
Varje kvadratcentimeter ska torkas ren. Efter 30 år samlas det smuts och damm här och där på ställen som man normalt inte kommer åt för att.... ja just det, det ligger prylar i vägen.

Sedan vet alla som har försökt göra det minsta lilla jobb på en båt hur lång tid det tar. Det är alltid saker i vägen som man måste flytta på. Sedan måste de flyttas på igen och igen. Det tar tid och är en irritationsfaktor. Vi slipper det nu.

Återvinningscentraler är bästa vän

Så himla skönt att veta att allt är borta. Ni vet de där rostfläckiga plastpåsarna som innehåller något som kan vara bra att ha, men som legat där i över fem år, ja kanske till och med femton.

Kan någon förklara för mig varför man sparar en gammal gummislang som man bytt mot en ny därför att den gamla började bli dålig? Kunde den vara bra att ha, men till vad? Den blir ju inte bättre av att ligga ombord.

Varför spar man överhuvudtaget på gamla delar till något när man köpt nya för att de gamla vara för gamla för att användas och dessutom trasiga? Hur kul är en gammal hård impeller med krökta skovelblad?

Vi rensar ut
En lång arbetsbänk är nu överfylld med bråte. Linor, segel, dynor, mattor och fendrar fyller en källare.

Enligt specifikation väger en Hallberg Rassy 352  6,7 ton. Rolf Söderberg, Söderbergs åkeri, har här 8,2 ton i kranen. Vattentanken var tom och dieselmängden uppskattas till ungefär 50 liter. Båten väger säkert mera än 6,7 ton tom, men några hundra kilo har vi tömt henne på.
Enligt specifikation väger en Hallberg Rassy 352  6,7 ton. Rolf Söderberg, Söderbergs åkeri, har här 8,2 ton i kranen. Vattentanken var tom och dieselmängden uppskattas till ungefär 50 liter. Båten väger säkert mera än 6,7 ton tom, men några hundra kilo har vi tömt henne på.

Ingenting kommer ombord igen utan ansökan. Allt ska granskas i högsta instans om att få komma ombord igen. Varje pryl ska helt enkelt få ansöka om sin tjänst och motivera varför just den behövs ombord. Allt det där som kan vara bra att ha, men inte har en funktion, blir kvar i land eller hamnar på återvinningscentralen.

Det bästa med att backa upp bilen framför båten och plocka ur allt är att det känns så himla skönt när det är gjort.

Fortsättning följer.