Världspremiär för RYDS F528 - kvinnornas båt


Text & Bild: Lars W Gustavsson 2012-03-10

Marie Lekare från Smedjebacken blickar framåt för både kvinnor i båtlivet och för Ryds. Hon har varit med i projektgruppen kring nya Ryds F528. Marie Lekare har även arbetat med projektgruppen \
Marie Lekare från Smedjebacken blickar framåt för både kvinnor i båtlivet och för Ryds. Hon har varit med i projektgruppen kring nya Ryds F528. Marie Lekare har även arbetat med projektgruppen "Kvinnor ombord."

Ryds Båtindustri visade sin nya skapelse F528 för första gången under båtmässorna i Göteborg och Stockholm. Konceptet är helt nytt och man har gått grundligt tillväga. Konstruktionen är ny och produktionsmetoden är vidareutvecklad. Ryds har satt samman en professionell projektgrupp för att leda framtagningen. Dessutom har en grupp innovativa kvinnor från Smedjebacken samt en fokusgrupp med erfarna båtmänniskor och skärgårdsbor deltagit i utvecklingen.

På båtmässan Allt för sjön vann båten SBUs miljöpris.


Ryds Future Line blir en ny serie

Ryds F528 Sport
Ryds F528 Sport

Inriktningen med Future Line är att använda erfarenheterna från framtagningen av F528 till kommande modeller. Produktionsmetoden med injicering omfattar nu även de integrerade balksystemen i båten, vilket uppges ge högre hållfasthet, bättre precision och en bättre arbetsmiljö. Inredningen är uppbyggd som ett modulsystem, vilket gör det möjligt att i premiären kunna erbjuda tre olika modeller - Sport, Walk Around (WA) och Duo.

Ryds F528 WA



Ryds F528 Duo



Unika lösningar som särskiljer

Sportmodellen har ett rymligt stuvfack på förkant av styrpulpeten <br />
Sportmodellen har ett rymligt stuvfack på förkant av styrpulpeten


Martin Zygelman, projektledare, och Håkan Rillner, ansvarig för teknisk struktur, berättar för DagensBåtliv.se om nya unika lösningar i det nya konceptet. "Båten är tyst för att den är skummad mellan skrov och innerdel. Detta fungerar inte bara som säker flythjälp utan även som verkningsfull ljuddämpning.

Vi har ett stort stuvfack med invändig belysning på framkant av styrpulpeten - det är inte bara stort, utan mycket stort, så stort så man kan stuva en hel barnvagn där. Vidare har vi kortat stävpulpeten på ena sidan så det går lätt att ta sig iland när båten ligger längs bryggan. Andra exempel är brandsläckarens placering, stuvfack för om ratten och ladduttag för mobilen."

Båten ska passa alla och får inte bli dyr säger Ryds
Målgrupperna för nya F528 är i huvudsak två enligt Ryds. Dels familjen som tar båten för badturer och nöje och dels den båtintresserade som använder båt för fiske och transporter.

F528 skall passa alla säger man, vilket innebär att prislappen inte får bli hög. Sportmodellen kostar från 199 900 kronor med en 75 hk Mercury optimax.
Beroende på utrustning och modell bör priset stanna runt 250 000 kronor som högst, enligt Ryds. Samtliga båtar är förberedda för Mercurys motorer och Mercurys motorinstrument monteras som standard.

På min fråga om prestanda får jag besked om att med en 90 hk motor gör båten närmare 40 knop och att den vid 20 knop drar ca 0,5 liter per sjömil. Mått: Längd 5,51 m, Bredd 2,18 m, Vikt utan motor 540 kg.

Stor projektgrupp och två fokusgrupper

Ryds F528 vann Svenska Båtunionens pris för miljöbästa båt. Ryds fick priset för det miljömässiga sätt som båtarna tillverkas på. Priset delades ut vid Båttinget på Allt för sjön av SBUs miljökommitté. <br />
Bild:Ryds Båtindustri AB
Ryds F528 vann Svenska Båtunionens pris för miljöbästa båt. Ryds fick priset för det miljömässiga sätt som båtarna tillverkas på. Priset delades ut vid Båttinget på Allt för sjön av SBUs miljökommitté.


Ryds har, vid framtagningen av den nya modellen, arbetat annorlunda än tidigare. De har engagerat en rad personer utanför den ordinarie organisationen. Personer med erfarenhet från andra produkter och branscher. Man har givetvis även använt eget folk med erfarenhet och kunskap om arv och kultur. Hela nio män har ingått i projektgruppen, men ingen kvinna.

Bristen på kvinnor i projektgruppen har kompenserats genom att engagera "Kvinnor ombord" som en av fokusgrupperna. Den andra fokusgruppen har bestått av skärgårdsbor och människor med erfarenhet av båtar, bland annat representanter från Ryds återförsäljare.

Den kanske mest innovativa fokusgruppen har varit kvinnor från Smedjebackens Båtklubb. Marie Lekare, projektledare för "Kvinnor ombord" tycker att alla tre varianterna av F528 har blivit mycket bra. Om hon tvingas välja en av de tre, så blir det varianten Walk Around.

Ryds har uppenbarligen tagit intryck då de själva skriver i sin broschyr: "Det krävdes kvinnor för att skapa den perfekta styrpulpetbåten."

Kommentera gärna artikeln.
Om du vill ha kommentaren publicerad så uppge för- och efternamn samt bostadsort.