Vårutrustning, vi har kollat riggen och sett att......?


Text & bild: Bengt Utterström 2012-03-22

Ärgade kabeländar, spruckna plastöverdrag och rostiga kontakter (se tex vid pilen och under den). Vi byter samtliga kablar i masten.
Ärgade kabeländar, spruckna plastöverdrag och rostiga kontakter (se tex vid pilen och under den). Vi byter samtliga kablar i masten.

Vi har gått igenom riggen på vår projektbåt. Här visar vi några saker som vi hittade vid en första vårinspektion. Boken "Stora boken om båtreparationer" är inte dumt att ha till hands. Se mera nedan.


Riggen

Vindgivaren är trasig, kablarna ser inte roliga ut. Kabeln till topplanternan är av. VHF-antennen är gammal, kabeln sliten och i kortaste laget. Efter 30 år är det dags att byta även den. Glödlampan kontrolleras. Gammal TV-antenn (vita burken) plockas bort. Alla stag och vantinfästningar kontrolleras noga.

Vindgivaren är trasig, kablarna ser inte roliga ut. Kabeln till topplanternan är av. VHF-antennen är gammal, kabeln sliten och i kortaste laget. Efter 30 år är det dags att byta även den. Glödlampan kontrolleras. Gammal TV-antenn (vita burken) plockas bort. Alla stag och vantinfästningar kontrolleras noga.



"Den som inte lägger minst en timma på en första inspektion av riggen har inte gjort ett ordentligt jobb", sade en båtklubbsmedlem till mig för ett antal år sedan. Han var en typisk besserwisser, men allt de säger och gör är ju inte fel. Det ligger något i det. Det tar tid att kolla alla infästningar, fall, stag och vant, kablar med mera.

Få båtägare har nog räknat med de fina dagar som SMHI nu lovar oss. Vi själva betraktar kommande helg som bonushelg för båtfix.

Nedan visar vi med några bilder vad vi står inför att byta, ordna och serva. Allt sånt tar tid, det vet alla som har båt och fixar själv. Delar ska tas loss, inköpas och sättas tillbaka. Därför kan det vara bra att redan nu, för klockan är ju "kvart i tolv", att planera igenom vad som behöver åtgärdas.

VHF-antenn byts

Den här reservantennen för VHF plockas bort. Vi ersätter den med en skumfylld vit käpp av märket Comrod från Cordland Marine.
Den här reservantennen för VHF plockas bort. Vi ersätter den med en skumfylld vit käpp av märket Comrod från Cordland Marine.


Vi byter denna RG 213 VHF-kabel mot en ny. Om den är blank och fin i kopparn en bit in kommer vi att använda en del av den gamla till kabeldragningen i båten. Är kabeln grön har den ärgat på grund av fukt, enligt Göran Movitz på Cordland Marine.
Vi byter denna RG 213 VHF-kabel mot en ny. Om den är blank och fin i kopparn en bit in kommer vi att använda en del av den gamla till kabeldragningen i båten. Är kabeln grön har den ärgat på grund av fukt, enligt Göran Movitz på Cordland Marine.


Lanternan kontrolleras och kabel byts.

Kabel till lanternan byts. Glödlampan kontrolleras.
Kabel till lanternan byts. Glödlampan kontrolleras.


Däcksbelysningskabel byts och lampan kontrolleras.

Här behövs det rengöring också.
Här behövs det rengöring också.


Böjt schackel

Schacklet är böjt. Måste bytas. I hålet nedanför till vänster i foten av masten ska det sitta en bult. Den är till för att masten inte ska kunna glida framåt eller bakåt i mastfoten. Bulten saknas!
Schacklet är böjt. Måste bytas. I hålet nedanför till vänster i foten av masten ska det sitta en bult. Den är till för att masten inte ska kunna glida framåt eller bakåt i mastfoten. Bulten saknas!


Stela och hårda linor

Smutsiga och stela revlinor liksom nedhal för spirbommen. Efter 30 år tycker vi att vi kan byta även dessa.
Smutsiga och stela revlinor liksom nedhal för spirbommen. Efter 30 år tycker vi att vi kan byta även dessa.


Vi tittar över fallen, speciellt där de utsätts för störst nötning.
Vi tittar över fallen, speciellt där de utsätts för störst nötning.


Rullen för focken går kärvt. Linan är skitig och hård. Linan ska vi ge en andra chans. Den badar vi först i en stark blandning av Javex och varmt vatten. Sedan blir det tvättmskinen. Se artikeln \
Rullen för focken går kärvt. Linan är skitig och hård. Linan ska vi ge en andra chans. Den badar vi först i en stark blandning av Javex och varmt vatten. Sedan blir det tvättmskinen. Se artikeln "Tvätta linor och skot" om hur det gick. Trummen plockar vi isär, gör rent och smörjer.


Även denna övre del ska rengöras och smörjas.
Även denna övre del ska rengöras och smörjas.


Stora boken om båtreparationer


En ny bok har kommit från Norstedts om båtreparationer. Boken ger många praktiska tips för den som gillar att hålla på med båtvård. Handboken är för både segel- och motorbåtar. Se vidare under "Nautiska böcker" i vänstra menyraden. 

Kommentera gärna. Vi publicerar kommentarer där för- och efternamn samt bostadsort anges.