Målad propeller och offeranod på axeländen,
bra eller inte?


Text o bild: Bengt Utterström 2012-03-27

Svärsonen inleddes av undertecknad i tron att kopparbaserad bottenfärg är skadligt för bronspropellern och fick här göra det otacksamma slipjobbet. Viss förvirring förefaller råda om kopparbaserad färg är skadligt eller inte. Ingen \
Svärsonen inleddes av undertecknad i tron att kopparbaserad bottenfärg är skadligt för bronspropellern och fick här göra det otacksamma slipjobbet. Viss förvirring förefaller råda om kopparbaserad färg är skadligt eller inte. Ingen "expert" vill framträda och vittna.

Målad bronspropeller kan vara helt okey. Fast det kan också vara skadligt för propellern. Det beror på vem man frågar. Som glad amatör gör jag då och då fel och här kan vara ett sådant exempel.

Det kan nämligen vara så att arbetet med att ta bort den kopparbaserade färgen från bronspropellern var helt i onödan. Vanlig bottenfärg kan fungera om du vill måla din bronspropeller.

Fast jag har också fått veta varför propellern blir grå. Offeranod på axeländen eller inte är nästa fråga. Men först något om propellermaterial.


Nibral eller manganbrons?

De flesta propellrar tillverkas i brons, aluminium, rostfritt stål eller kompositmaterial. Bronspropellrar kan vara av nickelaluminiumbrons "nibral" eller av manganbrons.

Nibral är lättare att jobba med om man ska justera eller laga propellern. Den är också dyrare, men håller bättre. På Storebros båtar sitter det oftast nibral-propellrar.
Manganbrons är mjukare och håller sämre." De tål inte höga effektuttag under lång tid", säger en propellerexpert till mig.

Manganbrons hittar vi bland annat på många av Nimbus båtar med axel. Kan vara bra att veta om du ska köpa en begagnad Nimbus. Kanske är det dags att byta propellrarna där?

Ett tränat öra kan höra skillnad på nibral och manganbrons. Nibral propellern har en renare klang än manganbrons.

Nu var det inte tänkt att denna artikel ska handla om olika propellermaterial utan om huruvida det är lämpligt att måla en bronspropeller eller inte.

Men först en sak till om propellrar som jag snappade upp under båtmässan Allt för sjön: Om man har rostfri propeller och kör på en sten, ja då blir nästan alltid, för att inte säga till minst 99 %, även axeln krokig. Det blir med andra ord väldigt dyrt att reparera en skada. Både propeller och axel måste lagas eller bytas.

Det är inte bara stålpropellern som blir skadad mot stenar. Även axeln får sig en knäck.
Det är inte bara stålpropellern som blir skadad mot stenar. Även axeln får sig en knäck.

Kör du på grund med en aluminiumpropeller klarar sig oftast axeln. Aluminium är mjukare och tar oftast hela smällen. Men den kunskapen i bakhuvudet har jag lagt ned funderingarna på att köpa rostfri propeller till motorbåten.

Ett annat alternativ är en propeller av komposit. Där kan man byta blad om något går sönder. Båtaccenten har ett nytt fabrikat om du funderar på en sådan. Propuls är ett annat.

Nu till målningen

När ena sidan av propellern slipats med stålborsten var den slut. Genom att ändra rotationsriktning på borrmaskinen blev stålborsten som ny igen och räckte till andra sidan.
När ena sidan av propellern slipats med stålborsten var den slut. Genom att ändra rotationsriktning på borrmaskinen blev stålborsten som ny igen och räckte till andra sidan.

I höstas köpte vi en Hallberg Rassy 352. Om det står skrivet i en tidigare artikel. Propellern var målad med kopparbaserad västkustfärg. Jag, amatören på området, fick för mig att koppar och mässing inte mår så bra ihop. Tydligen var jag sjuk den kemidagen i skolan då läraren berättade att brons bland annat består av kopparlegering.

För att få loss propellern behövdes både avdragare och värmepistol. Efter 15 minuter sa det \
För att få loss propellern behövdes både avdragare och värmepistol. Efter 15 minuter sa det "donk" och den lossnade. Lägg märke till muttern på axeländen. Den fick sitta kvar så att allt inte skulle rasa i backen.

Jag var orolig för att färgen skulle börja "äta" på propellern. Därför tog vi loss den. Sedan renslipades den.

Nu är den blank och fin. På båtmässan började jag höra mig för (och hade nog trott att jag skulle få tummen upp för hur jag tänkte) om kopparfärg på bronspropeller. "Ingen fara med det", säger en propellerförsäljare.

"Nickelaluminiumbronspropellern klarar bottenfärger bättre än manganbrons. Mangan är känsligare. Ingenting händer de första åren, med tiden kan propellern ta skada. Om det beror på färgen eller galvaniska strömmar törs ingen säga med säkerhet", säger en utställare.

Ett problem brukar dock vara att få bottenfärgen att fästa på propellern. I vart fall om motorn är högvarvig. Sedan ska man inte måla för tjocka och ojämna lager med färg. Det stör propellerns rotation i vattnet på ett otillfredsställande sätt när det gäller missljud och vibrationer. Sådana vibrationer är inte heller hälsosamt för packboxar och motorlager.

Aluminiumpropellrar
Är propellern av aluminium ska man vara extra försiktig med bottenfärg med koppar. Koppar och aluminium trivs inte bra ihop.

Offeranod eller inte på axeländen?

Offeranod bakom propellern eller inte. Även om det tvistar de lärde.
Offeranod bakom propellern eller inte. Även om det tvistar de lärde.

Nästa lärdom var följande: "Det är offeranodens zink som gör propellern grådaskig", säger en annan expert. "Den mattgrå ytan gillar havstulpanerna, de fäster lättare på propellern då", enligt samma expert.

Av den anledningen är det många som avstår från offeranoder på axeln bakom muttern. Propellern håller sig blankare utan axelanod och havstulpanerna väljer andra ställen att sätta sig på.

Tvärtombesked från varvsägare
En varvsägare som varit med länge sa så här om denna fråga: "Jag är inte säker på att det är den eventuella grå hinnan som lägger sig på propellern som "lockar" dit havstulpanerna. Jag tror snarare det är så att om man inte har en offeranod framför eller bakom propellern, så kommer det att vara propellern som "äts upp" så småningom.

En propeller som offras genom galvaniska strömmar är inte populär hos havstulpanerna. De gillar inte att hamna i den zonen. Därför växer det mindre på en propeller utan zinkanod, än på en som har en offeranod nära sig.

Att låta en bronspropeller vara offeranod är dyrt. Det bildas ganska snart porer på bladytorna, vilket försämrar verkningsgraden. Jag har sett propellrar vars blad i stort sett försvunnit", avslutar varvsägaren som även han vill vara anonym.

Tusch på propellern
I höstas stod jag på en kaj på västkusten och såg på när en segelbåt med trebladig bronspropeller lyftes ur vattnet. Den propellern var fullständigt täkt av havstulpaner. Inte en enda tulpan till hade fått plats. Ägaren berättade att han fått tipset att måla propellern med en speciell tuschpenna. Antingen tog han fel penna i hyllan eller så funkar det inte.

Till den här säsongen tror jag inte att han kommer att använda samma tuschpenna.

Summa summarum
Det går tydligen bra att måla med kopparbaserd bottenfärg på bronspropeller, men inte på aluminiumpropeller. Ingen expert vill dock träda fram och vittna om det. "Problemet är att ingen riktigt vet vad som händer", säger en av dem. En annan anledning kan vara att färgfabrikanterna inte blir så glada på den som träder fram.

Jotun och International har kommit med nya produkter i år för målning av propeller, men det förefaller onödigt att köpa dessa. I vart fall kan det vara idé att prova med vanlig bottenfärg först. Kom ihåg att detta gäller bronspropellrar och kopparfärg. Ska du måla drev och eller aluminiumpropeller, ja då rekommenderar jag att du tar ett snack med personalen i båttillbehörsbutiken.

Vilka är dina erfarenheter?
Berätta gärna om dina erfarenheter. Vi lottar ut ett exemplar av Nautisk Uppslagsbok bland de som skrivit en kommentar till senast 30 april.

Skriv under med för- efternamn samt bostadsort.

PS. Vi låter vår propeller vara omålad eftersom den nu är så blank och fin. Vi sätter på en axelanod bakom muttern. DS