Rostig schackel efter en säsong


Text & bild: Bengt Utterström 2012-11-09

Ankaret har legat i vattnet under 12 till 15 nätter i sommar. Schacklen är redan slut och de slängs nu på återvinningscentralen. Schacklen kommer från Kina och är rent skräp!
Ankaret har legat i vattnet under 12 till 15 nätter i sommar. Schacklen är redan slut och de slängs nu på återvinningscentralen. Schacklen kommer från Kina och är rent skräp!

Schackel som rostar efter en säsong är billiga sådana från Kina. Det vittnar flera butiksanställda om i båttillbehörsbutikerna. Legeringen är elförzinkad i ett mycket tunt skick. ”Köp rostfritt” får jag till svar. Nackdelen med rostfria schackel är att de lättare går upp. Sedan är de inte gjorda av syrafast stål, fast de rostar mindre än kinaschackel. Varmgalvaniserade schackel tillverkas fortfarande av Gunnebo, men de är betydligt dyrare än de rostfria från Kina.


Varför säljs kinasckackel i båttillbehörsbutiker?
Om det nu är känt att galvaniserade schackel från Kina rostar på mycket kort tid, varför säljs det då i båttillbehörsbutiker? För visst är det väl så att vi konsumenter fått lära oss att båttillbehör är dyra för att de måste hålla en hög kvalitet på grund av utsatta förhållanden i den marina miljön? Känner ni igen argumentet? Jag har inget problem med att ställa upp på det, men om kvalitén sjunker på varor, ja då håller inte båttillbehörsbutikernas argument längre.

När det gäller schackel från Kina har de till och med fått ett eget namn. De kallas kort och gott för ”Kinaschackel”. Underförstått är att dessa har mycket låg kvalitet.

Sten Hjertman, ägare av Hjertmans säger att ”vi måste även sälja billigare schackel från Kina eftersom Biltema med flera gör det. Men vi säljer också klassade schackel från Gunnebo och galvad kätting från Italien.”

Sten Hjertman fortsätter” Ett kinaschackel på 10 mm kostar hos oss 13 kronor. Ett klassat kostar 45 kronor. När vi berättar skillnaden för våra kunder väljer de flesta det klassade.”

Galvat eller rostfritt schackel till ankaret?
Galvaniserade schackel har en fördel i att bulten oftast sitter bättre än tillräckligt bra utan att den är säkrad. Den u-formade bygeln dras ihop när bulten dras åt. Gängornas högre precision bidrar också till bättre hållfasthet. Varmgalvaniserade schackel klarar marin miljö i flera år.

Rostfria schackel är starka och skönare att hantera. De är också hårdare vilket gör att u-bygeln inte dras ihop på samma sätt när man drar åt bulten. Ett rostfritt schackel kan därför lättare gå upp. Jag har dock inte varit med om det. Jag drar oftast så hårt jag kan och det har hållit. En rekommendation är dock att säkra bulten.

Att schackeln mellan ankaret och ankarlinan rostade bara efter några timmar i vattnet gjorde att jag gjorde viss efterforskning om de olika tillverkningssätten.

Jag kontaktade kätting- och schackeltillverkaren Gunnebo och fick följande svar på varför kinaschackel rostar på en gång medan Gunnebos inte gör det.

Carl-Johan Östan, produktchef på Gunnebo Lifting Systems:
”Schacklar från Kina är normalt elförzinkade med ca 10 my zinkskikt. Vanligtvis varar den här typen av zinkskikt några veckor i havsvatten innan du ser tydliga tecken på rostangrepp (varierar beroende på saltinnehåll, syre, strömmar etc).


Detta lyrschackel är tillverkat av kromlegerat härdat stål. Bygeln är varmgalvaniserad. Bulten är galvaniserad och målad. Tillverkat av Gunnebo.
Detta lyrschackel är tillverkat av kromlegerat härdat stål. Bygeln är varmgalvaniserad. Bulten är galvaniserad och målad. Tillverkat av Gunnebo.

Gunnebos schacklar varmgalvaniseras normalt med ett ytskikt av 80-120 my. Vanligtvis klarar den här typen av ytbehandling 2-5 år i havsvatten utan rostangrepp på grundmaterialet (varierar beroende på saltinnehåll, syre, strömmar etc).

Värdena ovan är uppskattade och påverkas även av materialet dit schacklarna kopplas, i det här fallet till kätting.”

Så här skriver Wikipedia om galvaniserat och varmförzinkat:

Galvanisering är en typ av elektrokemisk förzinkningsprocess där stål eller järn beläggs med ett tunt lager av zink genom elektrolys för att förhindra korrosion (rost).

Själva galvaniseringsprocessen går till så att metallföremålet som skall beläggas med zink sänks ner i en jonlösning med zink. Sedan ansluts metallföremålet till en strömkälla, med lämplig pol (d.v.s. motsatt laddning som zinkjonen i det använda saltet). Då dras zinkjonerna i saltlösningen på grund av sin laddning till metallföremålet och bildar en tunn jämn yta.

Det finns ett antal olika metoder för att förzinka stål eller järnföremål, bland annat varmförzinkning eller sprutförzinkning. Dessa uttryck är dock skiljda från galvanisering som är ett begrepp som endast används för elektropläterat zink

Galvanisering används på föremål som används i något så när skyddad miljö, d.v.s. huvudsakligen inomhus i ej alltför fuktiga lokaler. Galvaniseringen ger bara en ganska tunn beläggning, men en blank yta vilket kan vara en utseendemässig fördel. Galvanisering kallas även blankförzinkning och förkortas ofta Fzb. I exempelvis badrum och tvättstugor räcker inte elförzinkning som rostskydd.

Föremål som utsätts för hårdare klimatpåverkan, d.v.s. i allmänhet för utomhusbruk, brukar vanligtvis varmförzinkas istället för att galvaniseras. Varmförzinkning ger tjockare lager och en matt yta.

Varmförzinkning
är en ytbehandling av metall som sker genom att denna doppas i flytande 460-gradig zink. Detta ger ett mycket starkt skydd mot korrosion. Varmförzinkning förkortas ofta vfz (fzv för skruvar) och utförs vanligen enligt standarden SS-EN ISO 1461. Slut Wikipedia.

Bojförankringar
När det gäller permanent förtöjning med schackel som ligger i vatten bör man aldrig använda något annat än klassade schackel.

Var rädd om dina gamla schackel
Rostfria schackel i tillbehörsbutikerna kommer troligtvis också från Kina. De är förhållandevis billiga och står bättre emot rost än vad de galvaniserade gör. Bäst verkar vara att vara extra rädd om äldre schackel, kanske är de tillverkade av Gunnebo i Sverige?

Kommentera gärna artikeln. Skriv under med för- och efternamn samt bostadsort.