Seagas är världens första gastankfartyg
Först gjorde AGA sig världsberömda inom sjöfarten genom Gustaf Daléns uppfinning AGA-fyren och nu är åter AGA först igen genom att kunna tanka gasdrivna fartyg från ett gastankningsfartyg.
Eftersom gasdrivna fartyg är väldigt mycket miljövänligare än traditionell fartygsdrift med olja är det ett stort intresse nu när tankmöjligheten löses med nya gastankfartyget Seagas.
I dagsläget är det ett bara Viking Grace som tankas, men inom några år hoppas man på att fler fartyg går över till gasdrift.
LNG gas, Liquefied Natural Gas
När naturgas kyls ner till -162 grader övergår den från gas till vätska och volymen minskar cirka 600 gånger. Detta gör att man kan frakta mer energi per volymenhet jämfört med om man hade fraktat naturgasen i gasform. Vätskan kan sedan förångas och användas som naturgas.
För oss fritidsbåtsägare kan vi förhoppningsvis inom några år slippa se den svarta röken från färjor och lastfartyg som varje dygn väller ut från fartygen.
Gasen från Nynäshamn
Gasen kommer från norska gasfyndigheter och transporteras i specialbyggda fartyg till AGAs terminal i Nynäshamn. Från Nynäshamn transporteras gasen med tankbil till Loudden i Stockholm. Där lastas gasen över till nya gastankningsfartyget Seagas. En gång per dygn åker sedan Seagas till Viking Grace vid Stadsgården. Eftersom Viking Grace bara ligger i hamn i 60 minuter måste tankningen ske snabbt och effektivt.
Tekniken med flytande naturgas har funnits länge, men inte tillämpats här i större utsträckning. Terminalen i Nynäshamn gör flytande naturgas tillgänglig för stål- och andra industrier, sjöfart och landtransporter i östra och mellersta Sverige.
LNG ger stora miljöfördelar jämfört med traditionellt maritimt bränsle; koldioxidutsläppen minskar med 20 – 30 procent, utsläppen av svavel och skadliga partiklar försvinner helt och utsläppen av kväveoxider blir markant lägre.
Den kan därför transporteras och lagras effektivare vilket gör den tillgänglig i områden utan gasnät.
M/S Viking Grace kan köras både på gas och diesel. Före tankfartyget Seagas körs en stor del av sträckan Åbo – Stockholm på diesel beroende på att tankbilar har för dålig kapacitet för att fylla Viking Grace dygnsbehov av närmare 70 ton gas.
Anledningen till att bunkerfartyget Seagas inte går ned till Nynäshamn och tankar gasen är att det blir för kostsamt jämfört med att transportera gasen med tankbil genom Stockholm, säger Jonas Åkermark som är ansvarig för LNG Sjöfart hos AGA Gas AB.
Projektet är finansierat med EU-stöd. Många myndigheter är inblandade och ett problem för dem har varit att det inte finns något regelverk om gastankning av fartyg.
Från och med år 2015 ska svavelutsläppen inom SECA, Sulphur Emission Control Area, området reduceras. Enligt FNs organ IMO (International Maritime Organization) får maximalt 0,1 viktprocent svavel förekomma i fartygsbränsle. Direktiven gäller samtliga fartyg i yrkesverksam trafik.
Idag torsdag, väntas regeringen fatta beslut om ytterliga 12 olika projekt som rör gasdrift runt om i landet, enligt Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Här finns en animerad film om hur tankningen går till *Klicka vidare*
Läs mer här om LNG, fartygsdop med mera *Klicka vidare*
Läs mer om LNG gas här *Klicka vidare*
På båtmässan i Göteborg presenterades världens första gasdrivna utombordsmotor LEHR. Läs mer om den i mässartikeln från Göteborgsmässan. *Klicka vidare*
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.