Dagtank löser problemet med skräp i gamla bränsletankar


Bengt Utterström 2014-01-01

I Åke Frimans Nauticat 38 finns en dagtank monterad. Dagtanken löser problemet med skräp i gamla tankar.
Bild:Åke Friman
I Åke Frimans Nauticat 38 finns en dagtank monterad. Dagtanken löser problemet med skräp i gamla tankar.

Åke Friman renoverar sin Nauticat 38. Drömmen är att gå kanalerna till Medelhavet. Motorn och elsystemet får en översyn. ”Jag valde att behålla gamla motorn efter samtal med en rad experter”, säger Åke. ”Och dagtanken är en trygghet. Jag har aldrig haft problem med igensatta filter med motorstopp som följd.”

”Säsongen 2016 hoppas jag att vi kan kasta loss för en kanalfärd i Europa. Då har jag förhoppningsvis arbetat klart och kan påbörja nästa fas i livet”, säger Åke och skrattar. Lars Hässlers bok om kanalresor har varit en inspirationskälla. Redan nu pågår planeringen för fullt. Vår Nauticat 38 köpte vi 2011 i Tyskland och vi är tredje ägaren”, berättar Åke och fortsätter:


Marginalen var även här minimal när motorn lyftes ur.
Marginalen var även här minimal när motorn lyftes ur.

Hela båten genomgår en upprustning. Det blir även fyra nya segel. Tidigare är samtliga skrovgenomföringar bytta. I år är det motorns tur som får en grundlig översyn. Motorn, en fyrcylindrig Ford (2712E) är urplockad och sänd till Bosö Motor på Lidingö för genomgång. Allt synligt byts som generator, slangar, givare, oljekylare med mera. Spridarna provtrycks och det görs ett kompressionsprov, men motorn kommer inte att öppnas. Det gör man kanske efter 25- 30 000 timmar och vår har ”bara” gått cirka 8000 timmar. Motorfästen blir också nya liksom tryckplattan vid svänghjulet. På den sitter det fjädrar och om någon av dessa släpper blir det tvärstopp. Det har flera råkat ut för och vill vi inte vara med om det.


Navigerar med iPad


Det sitter en radar med hög effekt på båten sedan den var ny 1979. Det tar några minuter innan den är i gång, men den fungerar utmärkt så den får vara kvar. Autopiloten och ekolodet är i original sedan båten var ny. De fungerar ”klockrent”. När det gäller navigationen har jag tagit till mig det senaste. Jag navigerar med sjökort och läsplatta och det fungerar utmärkt, berättar Åke.


Gamla autopiloten fungerar utmärkt och den byts inte ut.
Gamla autopiloten fungerar utmärkt och den byts inte ut.

Dagtank är en trygghet
Någon gång i mitten av 90-talet monterades det en dagtank i båten i samband med att originaltankarna byttes mot rostfria. Namnet ”dagtank” har att göra med att den innehåller ungefär den bränslemängd som vi förbrukar under en lång dags motorgång. Alla stora handelsfartyg har dagtankar. Denna extra bränsletank monteras efter ordinarie bränsletanken, men före motorns bränslepump. Tanken är vanligtvis betydligt mindre. I Åkes Nauticat rymmer dagtanken cirka 80 liter. Fördelen är att i den är bränslet rent och det finns inget skit i botten.


Längst ned till höger syns bränslepumpen som pumpar diesel till dagtanken. Bränslet passerar ett filter med vattenavskiljare innan det går i dagtanken.
Längst ned till höger syns bränslepumpen som pumpar diesel till dagtanken. Bränslet passerar ett filter med vattenavskiljare innan det går i dagtanken.

Åke förklarar hur det fungerar: ”Jag har två bränsletankar på vardera 300 liter. De är svåråtkomliga och inte så enkla att göra rena. Därför använder jag en dagtank. Från huvudtankarna pumpar jag med en eldriven pump över diesel till dagtanken. Den diesel som kommer till dagtanken har passerat ett grovfilter med vattenavskiljare och ett finfilter.

Från dagtanken suger motorn diesel och passerar genom två filter till som är seriekopplade på motorn.


Returledningen från dieselmotorn går till dagtanken.


Dagtanken fyller jag vid behov. Oftast ser jag till att den är full för då vet jag att jag har många timmars motorgång utan att behöva oroa mig för skräp i bränslesystemet. Dagtanken fyller jag antingen på kvällen eller senast innan avgång från hamn. Det tar bara några minuter.


Dagtank kan vara lösningen för många
Om du har bränsletankar som är svåra att göra rena kan dagtank vara lösningen. Finns det plats för en sådan är installationen relativt enkel. Bränslepump finns att köpa på till exempel Biltema och kostar några hundralappar. En dagtank är en bränsletank tillverkad i polyeten och finns att köpa i båttillbehörsbutikerna. Sedan är det bra om även dagtanken har en manlucka. Om minst ett vattenavskiljande bränslefilter monteras mellan huvudtank och dagtank så tar det hand om den mesta smutsen. Ett sådant filter kan också enkelt bytas utan att behöva stanna motorn. Motorn får ju sitt bränsle från dagtanken.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.