Göteborgs Båtmässa är en krympt pärla med många nyheter


Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2014-02-03

Emils önskan på 9-årsdagen var att få besöka båtmässan och sedan äta pizza med farfar och farmor.
Emils önskan på 9-årsdagen var att få besöka båtmässan och sedan äta pizza med farfar och farmor.

Hela 24 världspremiärer och 29 Skandinavienpremiärer kunde mässgeneralen Bengt Wallin stolt berätta om på fredagens pressvisning på Göteborgs Båtmässa. ”Jämfört med 2013 så finns det 60 stycken fler båtar på mässan. Totalt rör det sig om 384 båtar och 271 utställare”, säger Bengt Wallin.


Vattenliv är temat för mässan. Med det menas att båtlivet ger oss människor tid att umgås och att vi kommer nära naturen. Huruvida man lyckats leva upp till det på mässan kan säkert diskuteras.

Det allra mesta är som vanligt väldigt positivt på Göteborgs Båtmässa. Det finns nog ingen båtmässa som har så gemytlig stämning. ”Goa gubbar o gummor” är det gott om.


Antalet besökare har under de två första mässdagarna ökat med knappt 400 personer jämfört med 2013. I måndags ökade besökarna med + 554 stycken jämfört med 2013.


Veteranbåtshallen är fylld av vackra träbåtar och goa gubbar som snider på sina modeller.
Veteranbåtshallen är fylld av vackra träbåtar och goa gubbar som snider på sina modeller.


På Göteborgs Båtmässa samtalar och umgås människor överallt med varandra. Att mässan krympt i storlek märks. Det finns många umgängesytor och sittplatser där det tidigare varit utställande företag. Några stora utställare har minskat sina monterytor. Att Navico, som säljer Simrad, Lowrance och B&G instruments inte ens var med noterade vi med viss förvåning.


Å andra sidan finns det utställare som brett ut sig. Comstedt är ett av de företagen och de visar ett riktigt intressant sortiment av nya navigatorer och ekolod. Ett annat exempel är Svenska Sjöarkivet som har en fin hörna i tillbehörshallen med mängder av vackra sjökortsbilder från den första svenska officiella utgivningen 1809.


AIS årets storsäljare?


På tillbehörssidan finns en hel del stora och små nyheter. Ett exempel är den största, dyraste och mest avancerade bergskil som vi någonsin sett. Tung och kräver viss kunskap från användaren, men i de fall sprickan är av rätt storlek i berget är den säkert bland de bättre man kan ha. Skaderisken på båten torde vara stor när lina och kil ska tas om hand vid avgång. Mässpriset är 750 kronor.


AMEC AIS-transponder behöver inte egen GPS-antenn. Med en antennsplitter räcker det med en VHF-antenn ombord. Det är bara att koppla in den direkt på nätverket. Har WIFI och AIS-data kan spelas in och lagras på ett SD-kort.
AMEC AIS-transponder behöver inte egen GPS-antenn. Med en antennsplitter räcker det med en VHF-antenn ombord. Det är bara att koppla in den direkt på nätverket. Har WIFI och AIS-data kan spelas in och lagras på ett SD-kort.

Marinplus rapporterar att de sålt AMECs nya AIS transponder så att det ryker om det. Hur många de sålt under två dagar fick vi inte veta, men det handlade om fler än vad de trodde att de skulle sälja under hela mässan. True Heading har ju länge haft en ledande roll på området, men genom programvaran Seapilot för iPad så har nog många nöjt sig med endast AIS-mottagning via Internet. Att det inte är lika säkert och att viss fördröjning sker och det faktum att man vill synas kan vara orsaken till att AIS-försäljningen av transponder tycks ha tagit fart. Framåt sommaren torde vi veta mera om det.


Små behändiga AIS-SART börjar också dyka upp liksom AIS-sändare som är gjorda för att fungera med flytvästar.


Båtarna

Nimbus 21 NOVA är en ny walkaround båt med utombordsmotor. Påminner dock en hel del om sina systerbåtar i samma storleksklass. Positivt är att ett varv som normalt bara gör större och större båtar även kan visa att de kan komma med nya modeller i det mindre segmentet.
Nimbus 21 NOVA är en ny walkaround båt med utombordsmotor. Påminner dock en hel del om sina systerbåtar i samma storleksklass. Positivt är att ett varv som normalt bara gör större och större båtar även kan visa att de kan komma med nya modeller i det mindre segmentet.

Nord West har under många år regerat på Göteborgs Båtmässa. Det faktum att de nu inte fanns med märktes knappt. Luckan har snabbt fyllts igen av andra intressanta modeller. Ett exempel på det är de svenska motorbåtarna Westline 360 sportcoupé och Nimbus Coupé 405.


Bland de beboeliga segelbåtarna hittar vi bara raka stävar, breda akterskepp och flata bottnar med närmast ett sticksvärd till köl. Några av dem har dubbla roder så att de ska kunna gå att styra när båten kränger (så kallade strykjärnsbåtar). Fina, stora och luftiga boendeutrymmen hittar vi under däck. Det mesta byggt med laminat och synlig plast. Bra seglingsegenskaper, helst på undanvind, kännetecknar dessa europeiska båtar.

Vi har dock tyvärr svårt att se några väsentliga skillnader mellan dem och vi har heller inte kunskapen att avgöra vad som gör dem till världs- eller Skandinaviennyheter utöver importörens skyltning. Bättre att den intresserade besöker mässan och bildar sig en egen uppfattning. Det finns ett antal att botanisera bland.


Upplevelsehallen

Emil bjöds på en stunds kappsegling av DagensBåtliv.se.
Emil bjöds på en stunds kappsegling av DagensBåtliv.se.

Den vane mässbesökaren vet vad som menas med ”Rydshallen” på Göteborgs Båtmässa. Där finns idag en stor bassäng där man kan segla med radiostyrda båtar. I en annan, och större bassäng, kan man prova på att ro, paddla eller stå på en surfbräda och paddla sig fram.




Transportstyrelsen med Sjösäkerhetsrådet har satsat stort på andra våningen. Där finns bassäng med uppvisning av hur olika flytvästar fungerar under sakkunnig ledning. Bredvid finns en hamn som visar förtöjning av båt vid Y-bom under temat ”den säkra hamnen.”


Mässan satsar även på ett gediget scenprogram med temat "Förverkliga dina drömmar." Läs mer om programinnehållet dag för dag på båtmässans webbsida. *Klicka här*.


Vår relation till havet
Nya Havsvattenmyndigheten, som ursprungligen kommer från Naturvårdsverket, har stor monter. Syftet tycks vara att framkalla ett dåligt samvete hos oss fritidsbåtägare. Även i år får vi veta hur skadliga vi är för miljön och hur illa vi påverkar miljön när vi  tömmer toaletter och kör båten. Trist tycker vi och frågar oss: Är fritidsbåtslivet ett miljöproblem? Vi saknar en diskussion om det och undrar samtidigt om det är mätbart det som fritidsbåtarna släpper ut i jämförelser med andra utsläpp runt och i våra grannhav.


Sokbat.se
Branschorganisation Sweboats webbsida ”Sök båt” har fått ett rejält lyft. Där finns förutom en massa fakta om tusentals båtmodeller även annonser på båtar med mera. www.sokbat.se


Följ oss på Instagram
Ladda ned appen ”Instagram” till din mobiltelefon. Sök oss sedan på: @dagensbatliv_se. Där finns många bilder från bland annat båtmässan.


I kommande artiklar berättar vi om olika produkter och båtar från mässan. Göteborgs Båtmässsa är väl värd ett besök!


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.