Papperssjökort i navigatorn – anpassat till Raymarine, Simrad, Lowrance och B&G


Bengt Utterström 2016-02-03

Sjökort kan nu visas i originalutseende i navigatorer. Här syns ett utsnitt från Hydrographicas sjökort.
Bild:Samtliga bilder från Solteknik.
Sjökort kan nu visas i originalutseende i navigatorer. Här syns ett utsnitt från Hydrographicas sjökort.

Skarvlösa digitala papperssjökort till navigatorer finns nu till Raymarine och Navicos navigatorer. Dessutom är de zoomningsbara från översiktskort till minsta hamnspecialer. Lägg till att Hydrographicas sjökort i original ingår i det större paketet. Förra året presenterades detta för första gången, men först i år är det fullt utbyggt tillsammans med Hydrographicas nya digitala hamnspecialer och naturhamnar.

Sjökorten är från Sjöfartsverket och Hydrographica. Solteknik står för teknikutvecklingen tillsammans med Fugawi Software Canada.


Låt mig först slå fast följande: Bättre sjökortsunderlag än de som Sjöfartsverket och Hydrographica levererar finns inte att köpa. Det betyder inte att det är felfria sjökort. Felfria sjökort existerar inte och kommer knappast att göra det heller under vår livstid. Men Sjöfartsverket och Hydrographica har de bästa underlagen som finns att köpa för oss fritidsbåtsägare.


Sjöfartsverket har en digital sjökortsdatabas. Det är den som används till papperssjökorten och till Sjöfartsverkets digitala sjökort ”S57”. Sjökortsdatabasen uppdateras kontinuerligt och därför är det viktigt att uppdatera såväl pappers- som digitala sjökort, helst varje år.


Ett rasterkort består av punkter. All information ligger i ett lager, det vill säga, det går inte att plocka bort tillexempel fyrsektorer. Papperssjökort är rasterkort, men de finns även digitala rasterkort för navigatorer och PC. Då ser det ut som ett papperssjökort i navigatorn.


När rastersjökorten blir digitala, många känner igen de sjökorten från programvaran Fugawi där sjökort används i en PC, har det tidigare varit skarvar mellan olika sjökort. Vi har sett kanten på sjökorten. Det har sett ut som om sjökortet var en fotograferad bild. Det nya är att sjökorten nu är skarvlösa och ser ut som papperssjökort i navigatorn.


Vektorkort
Ett vektorkort är byggt i flera lager. Således går fyrsektorer, namn på öar med mera att plocka bort från sjökortsbilden. Det kan man inte göra i ett rastersjökort. Andra skillnader mellan rasterkort och vektoriserade sjökort är dels färgsättningen och symbolerna för prickar med mera.


Det nya med Soltekniks sjökortsprodukt
 

I navigatorn ser vi Sjöfartsverkets sjökort över Stora Nassa så som det ser ut i ett kustkort med skala ca 1:200 000.
I navigatorn ser vi Sjöfartsverkets sjökort över Stora Nassa så som det ser ut i ett kustkort med skala ca 1:200 000.

Om vi zoomar in framträder bilden motsvarande Sjöfartsverkets skärgårdskort i skala ungefär 1:50 000.
Om vi zoomar in framträder bilden motsvarande Sjöfartsverkets skärgårdskort i skala ungefär 1:50 000.

Om vi fortsätter att zooma kommer Hydrographicas sjökort fram. De sjökorten är ritade i skala 1:10 000.
Om vi fortsätter att zooma kommer Hydrographicas sjökort fram. De sjökorten är ritade i skala 1:10 000.

Zoomar vi ytterligare blir sjökortsbilden i hydrographica ännu tydligare. Dessa sjökortsbilder ovan finns nu att få till en vanlig \
Zoomar vi ytterligare blir sjökortsbilden i hydrographica ännu tydligare. Dessa sjökortsbilder ovan finns nu att få till en vanlig "plotter".

Den produkt som nu Solteknik säljer är ett digitalt rastersjökort. Sjökortsbilden är identisk med papperssjökortet och passar till navigatorer. Sjökorten är sammanfogade och några skarvar syns inte. Dessutom går det att zooma från ett översiktskort ned till en hamnspecial.

Med eller utan Hydrographicas sjökort och naturhamnar
Sjökorten över Sverige levereras med eller utan Hydrographicas kort. Hydrographicas sjökort är i originalutförande och det ingår 390 hamnspecialer (såväl hamnar som naturhamnar) i Stockholms skärgård. Att köpa alla Sveriges 120 sjökort, inklusive översikskort, kustkort, skärgårdskort och Hydrographicas 390 gäst- och naturhamnar, kostar 2 695 kronor. Nöjer man sig enbart med Sjöfartsverkets sjökort kostar det 1 595 kronor.
Motsvarande sjökort över Finland kostar 1 595 kronor.


Arholma Västervik

Solteknik kommer även att släppa en produkt kuststräckan Arholma - Västervik inklusive Gotland. Alla Sjöfartsverkets sjökort över det området ingår samt Hydrographicas Stockholmskort inklusive hamnspecialerna, Sankt Anna och Gryt. Priset för den produkten är 1 695 kronor.


Priser för nedladdning
Sverige eller Finland för nedladdning kostar 895 kronor.
Sverige inklusive Hydrographicas specialer och hamnspecialer kostar 1 695 kronor.


Arholma – Västervik inklusive Gotland (Sjöfartsverket och Hydrographica specialer och hamnspecialer) kostar 1 271 kronor.

Ett antal uppdateringar ingår första året.


Vilka navigatorer?
Raymarine: Senaste årens navigatorer (2011 och senare) av modell Lighthouse II.


Navicos navigatorer: B&G, Lowrance, och Simrad, här finns info om vilka av Navicos navigatorer som stöder sjökorten:     
https://www.gofreeshop.com/supported-products


Sjökorten levereras från Solteknik på ett microSD-kort eller så laddas de ned på microSD-kort från respektive tillverkare av navigatorer. Se nedan.

Sjökort för säsongen 2016 finns över Sverige och Finland.


//

C-Map, Garmin (BlueChart) och Navionics köper också sjökortsunderlag från Sjöfartsverket databas. C-Map, BlueChart och Navionics sjökort är vektoriserade och färgsättning och symboler sker individuellt hos respektive företag. Hydrographicas sjökort ingår normalt i priset.

//

www.soltek.se  Köp av microSD kort. MicroSD-kort finns även i båthandeln.

www.raymarine.se    Nedladdning: https://charts.raymarine.com/

www.navico.com      Nedladdning: https://www.gofreeshop.com/

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.