MAN största dieseln någonsin på Skandinavisk båtmässa
Volvo Penta satsar vidare på förenklat båtliv


Text & bild: Bengt Utterström 2017-03-13

<span style=\
Nästan två meter lång försäljningschef Kristoffer Hansson, på Diesel Power AB, sitter där backslaget ska monteras.

Dieselmotorn MAN med 12 cylindrar på 1 900 hästkrafter är med all sannolikhet den största dieselmotor som visats på någon Skandinavisk båtmässa. Prislappen för denna bjässe är ungefär en tusenlapp per hästkraft.

Motorfabriken MAN har sitt ursprung i dieselmotorns uppfinnare Rudolf Diesel.

Battery management system kallar Volvo Penta sitt nya elektroniska system för övervakning. Med fjärrkontrollen E-key slås huvudströmmen på och du kan tända belysning och köra ankarspelet med mera.


Tyska MANs stora turboladdade dieselmotor är en så kallad elektriskt styrd common rail motor. Vridmomentet betraktas av motorkunniga som brutalt. Redan vid 1200 rpm (varv) infinner sig det maximala vridmomentet på 6220 Nm.


Det är en, förhållandevis, bränslesnål dieselmotor trots vridmoment. Den utställda motorn är en V12 på 1 900 Hkr. Samma block används för dieselmotorer från 1200 till 1 900 Hkr. Med en vikt på nästan 2,4 ton förstår var och en att detta inte är en motor för den normalstora fritidsbåten utan vi hittar den i stora snabbgående yachter och i yrkesbåtar.


Oljetråget rymmer hela 60 liter. En vanlig motor i en normalstor fritidsbåt har oftast en oljevolym på 6 till upp emot 10 liter. Svensk återförsäljare är Diesel Power AB i Kungsbacka,
www.dpower.se


Rudolf Diesel och MAN


Dieselmotorn uppfanns av tyska ingenjören Rudolf Diesel som levde åren 1858 till 1913. MAN-fabriken, Maschinenfabrik Augsburg, har sitt ursprung i ingenjör Diesels motorfabrik.


Rudolf Diesels liv var inte lätt. Han sägs ha haft många depressioner och stora ekonomiska problem trots att pengarna tidvis strömmade in. När den första dieselmotorn skulle startas exploderade hela motorn i smådelar. Rudolf Diesel överlevde och det var då han förstod att diesel kan antändas genom värme och högt tryck utan att det behövs en gnista från ett tändstift.


Vi som är uppväxta med att det finns både bensin- och dieselmotorer kan ju alltid glädja oss åt att dieselmotorer och bränslet inte kallas för till exempel ”Rudolf” eller något annat. Hur kul hade det varit att tanka rudolf i båten eller bilen? Här finns en levnadshistoria om Rudolf Diesel

* Klicka vidare*


Volvo Penta


Volvo Penta ligger långt framme när det gäller elektroniskt styrda dieselmotorer genom EVC, Electronic Vessel Controll. Sedan en tid tillbaka har Volvo Penta tagit ytterligare ett steg och satsar vidare på elektroniken genom ”Battery management system.” Men en liten elektronisk nyckel, till höger i bild, slås båtens huvudsystem i gång redan när man står på kajen. E-key slår till batteriströmmen och tänder belysning. Andra funktioner går att koppla till systemet såsom till exempel ankarspel och bogpropeller.


Sedan tidigare känner vi till Volvo Pentas samarbete med bland annat Garmin där man integrerat motorelektroniken med navigationssystemets bildskärmar.

Volvo Penta ligger i framkant när det gäller tekniska lösningar i det förenklade båtlivet. Vridbara drev, bogpropellrar och akterpropeller sammankopplas och styr båten i vilken riktning som helst vid hamnmanövrar. Faktiskt enklare att förtöja båten mot kaj än att fickparkera en bil.


Läs mera här och se bland annat en film  *Klicka vidare*  

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.