Gasoltuberna kom upp som två ubåtar ur däcket


Text & bild: Bengt Utterström 2017-06-03

Luckan till facket där gasoltuberna förvaras öppnade sig plötsligt. Gasoltuberna ville titta ut och i nästa våg kunde de ha hoppat ur sitt fack.
Luckan till facket där gasoltuberna förvaras öppnade sig plötsligt. Gasoltuberna ville titta ut och i nästa våg kunde de ha hoppat ur sitt fack.

I sommar seglar vi till Shetland, Orkney, runt Skottland och hem via Limfjorden i Danmark och Rügen i Tyskland. Så är planen, men de som känner båtlivet vet att mycket kan förändras under resans gång. Just nu har vi kurs mot Simrishamn. Allt har fungerat enligt plan, ingenting att reparera hittills. Att gasoltuberna steg upp som två ubåtar ur däcket är inte båtens fel. Det är helt och hållet mitt!

Kommande artiklar kommer att vara en blandning av resereportage och erfarenheter från resan. Jag kommer också att återkoppla till den utrustning som vi har med ombord varav en del är på test.


Avresedatum och tid bestämndes redan i januari. Onsdag 24 maj kl.16.45 skulle vi avgå. På sitt sätt blev det så, men det var dörren till bostaden som låstes då. Tjugo minuter senare hade vi kastat loss. Från Stockholmstrakten seglade vi till Västervik där Kristina mönstrade av på söndag eftermiddag. Att det var varmt dessa dagar behöver inte nämnas, men att vi badade några gånger i maj hör till ovanligheterna för oss.


I Västervik gjorde vi inte någon vacker tilläggning. Vind på 10 m/s i sidan förde oss över några bojar. En, som jag inte observerat blev kvar under båten och den gav sig till känna när jag drog på lite gas framåt. Det rasslade ganska bra där under fötterna på mig. Som tur var hade vattnet en temperatur av 18 grader och luften mer än så. Jag dök ned och kände med handen över de tre propellerbladen, men allt kändes normalt. Några vibrationer har det inte heller blivit.


Gunnar och Pia mönstrade ombord på måndag eftermiddag. För motor går vi söderut och vi ankrar i en vik norr om Oskarshamns kärnkraftverk.


Dagen därpå når vi Borgholm på Öland. Sista timmarna hade vi en tuff kryss. Borgholm har ett trevligt centrum. Där tycks bara familjeföretag stå för handeln. De stora kedjorna lyste med sin frånvaro bland butiker som ofta bär ägarens efternamn. Att sedan husen ofta är äldre och i trä förhöjer skönhetsvärdet av småstaden.


I skrivande stund korsar vi Sveriges Biscaya Hanöbukten. Knappt någon vind och stålgenuan jobbar. Vi räknar med att nå Simrishamn i kväll.


Lång planering
Redan sommaren 2016 började planerna på årets seglats att verka fram. Hela vintern har ägnats åt förberedelser. Först en massa nya saker till båten. Till exempel är alla 12 volts cigguttag utom ett borttagna. Nu sitter det USB-uttag i hela båten för att klara allas behov av laddningar av lös elektronik.


För optimal laddning vid motorgång är Cteks DCD-laddare installerad och en solpanel. Grabbräcken har monterats, livselar är utbytta med flera andra saker. Återkommer om strömförsörjningen ombord i senare artikel.


Besättningen och jag har gått på tidvattenkurs med Magnus Lindén som lärare. Vi har även haft en väderkurs med meteorologen Anna Geidne från Norrköping. Jag har sänd diverse material i spridda skurar till besättningen om säkerhet, packlistor, nattnavigering till havs med mera.


Ett stort jobb har lagts ned på att få ihop tidsscheman med besättningsbyten och lämpliga hamnar för det.


Livflotten är ompackad, ett nytt försegel som förhoppningsvis är bättre anpassat för hårda vindar på Nordsjön är införskaffat och ett ankarsegel. Det sistnämnda plockar vi upp från Tjörn på vägen. Det mesta i maskinell väg är servat. Dieseltanken gjorde jag ren innan avfärd. Jag har inte fyllt båten med reservdelar, men en ny pentrypump finns med liksom ett pumphus till toaletten.


All belysning utom min egen kojlampa är LED. Strålkastaren i masten är också ett LED-ljus nu. Räknar med att det kan vara bra att tända den under mörka stunder på nätterna om vi behöver synas ordentligt. Även tricolorlampan i masttoppen är utbytt mot en LED.


En EPIRB är monterad (nödsändare som går via satellit). Sjökort för hela resan finns både som papper och digitalt. En massa hamnböcker är inköpta. Med andra ord, jag har försökt att förbereda resan så gott det går utan att fylla båten med prylar.


I sommar testar jag Garmins nya Fantom-radar på 18 tum. Den har ännu inte behövts i skarpt läge, men den fungerar mycket bra av det jag hittills sett.


Andra båtar
Det är förvånansvärt många fritidsbåtar utmed kusten. Mest är det tyskar och holländare som seglar norrut. En annan iakttagelse är att vår båt är bland de minsta trots sina 36 fot.


Gasoltuberna som blev ubåtar ur däcket

Plötsligt tittade gasoltuberna ut. Dräneringshålet var tilltäppt. Vattnet som fyllde utrymmet kom från översköljande sjö.
Plötsligt tittade gasoltuberna ut. Dräneringshålet var tilltäppt. Vattnet som fyllde utrymmet kom från översköljande sjö.

Vi hade det blåsigt och gungigt mot Sandhamn som ligger strax norr om Utlängan och Utklippan. Vi motorseglade på kryssbog och vågorna sköljde över däck. Plötsligt ser jag hur däcksluckan för gasoltuberna öppnas och de båda tuberna flyter upp. Hela utrymmet var vattenfyllt. Det visade sig att den lilla röda pluggen som följer med gasoltuberna hade täppt till dräneringshålet. Jag vet att jag tänkte ”undrar om den kan täppa till hålet” när jag skruvade loss den och la den ovanpå tuben. Det var en soligt och lugn dag i hemmahamnen och konsekvensen av mitt handlande förstod jag inte då.


Om det velat sig illa kunde vi ha förlorat båda gasoltuberna över bord. Kanske hade den ena hängt kvar i slangen, men det är inte att lita på. Med hjälp av båtshaken lyckades jag peta bort pluggen och vattnet rann ur.


Lärdomen av detta är att inte förvara någonting i gasolutrymmet som kan täppa till dräneringen. Det är också i sådana här situationer som det är viktigt att ha rutin på att använda säkerhetssele. Den är alltid kopplad när någon lämnar sittbrunnen till havs om det går vågor.


Fortsättning om vårt stora sommaräventyr kommer.

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.