COX dieselutombordare går överraskande tyst


Text & foto Patrick Lindahl 2019-09-03

Provkörning med nya COX dieselutombordare CXO300 skedde i samband med Marstrands båtmässa.
Provkörning med nya COX dieselutombordare CXO300 skedde i samband med Marstrands båtmässa.

CXO 300 är namnet på företaget COX nya dieselutombordare. Med 300 Hkr och ett stort vridmoment gav den Rupert R8-ribben en ordentlig skjuts. Dieselutombordaren överraskar positivt, inte minst när det gäller hur tyst den går, styrkan och bränsleförbrukning.

COX Powertrain är ett engelskt företag som under något mer än 10 år har utvecklat en dieselmotor för utombordare. Behovet av sådana är stort inom den professionella marknaden, såsom kustbevakning, transport, sjöräddning och myndigheter av olika slag. Bensinmotorer har inte samma styrka eller livslängd som erfordras i de fallen.

 

En fritidsbåtsmotor, som går många timmar, gör kanske upp emot 100 timmar på en sommarsäsong. Det kan jämföras med en motor för yrkestransporter som går mellan 300 till 2000 timmar på ett år. Med dieselmotorer uppnår man längre serviceintervall, längre förväntad livstid, högre andrahandsvärde och högre vridmoment vid låga varvtal. Man slipper också bensinhanteringen och kan köra renodlat på diesel.

 

COX Powertrain har nu lanserat sin första utombordare som visades på Marstrands båtmässa 2019. DagensBåtliv.se fick vara med på en provtur i en Rupert R8 RIB på Marstrandsfjorden. Motorn som visades var en ur förserien, men visar en del imponerande egenskaper. Det man först lägger märke till är hur tyst den går. Trots att motorn gjorde 2500 rpm vid marschfarten 25 knop kunde vi tala obehindrat med varandra. Toppvarv uppges till 4000 rpm.

Toppfarten för detta ekipage beräknas till mellan 55 - 60 knop. På denna förseriemotor är i nuläget rigglängd, propeller och utväxling inte utprovat för aktuell båt. 



CXO300 är på 300 hk vid propellern och har ett vridmoment på 650 Nm i hela spannet mellan 1600 och 4000 rpm. Det är en V8 på 4,4 liter som står upp och vevaxeln går rakt ner i propellerhuset.

 

Bränslesystemet är common-rail insprutningssystem, vilket är vanligt förekommande på alla moderna högpresterande dieselmotorer. COX uppger att motorn har 30 % bättre bränsleekonomi än en jämförbar bensinmotor. Bränsleförbrukningen är svår att ange, det varierar naturligtvis med båt, belastning och fart. Ett riktvärde är ungefär 30 liter per timma vid 3000 rpm. Den sammantagna ekonomin detta ger, med lång livslängd och långa serviceintervall, uppväger ett högre pris.

 

Priset för CXO300 med instrument och reglage är cirka 600 000 inklusive moms. Svensk generalagent är Diesel Power AB.

 

www.dpower.se

 
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.