I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.
Totalt 5 kommentarer
Två ankare
Av: Beppe Backlund Värmdö
2016-09-27 10:57
Jag brukar lägga i ett akterankare och varpa upp båten så att hon ligger parallellt med stranden med vinden snett framifrån eller från sidan. Sedan rullar jag ut ett eller två varv på genuan efter behov. Nu blir det nästan ingen besvärande rullning, bara ett lätt gungande.
Mycket bra skildring
Av: Bertil Nordqvist Västerås..
2016-09-27 13:23
Tycker att Bengt skriver en mycket läsvärd skildring av sin segling till Gotska Sandön
kommer att rekommendera min vänner att läsa.

Kanske skulle jag ha lagt ut två ankare i hanfot som vi fick lära oss i juniorsektionen i Viggbyholms båtklubb på 60 o 70 talet
Spännande segling.
Av: Kjell Litwin Stockholm
2016-10-11 15:23
Alltid en extra krydda när man får vara allena vid Gotska Sandön vilket inte alltid låter sig göras i semestertider. Bra tips om AIS om nu båten skulle komma på drift. Själv har vi alltid ankrat ost om Bredsandsudde med gott resultat utom en gång när vi med språng tog oss ner från byn pga av nordlig vind som friskat i. Blev omankring syd GS. Sämre ankarbotten där som nämnts i berättelsen. Artikeln lockar till ännu ett besök, kanske redan 2017.
Minska rullningen
Av: Anders Hellberg, Vaxholm
2016-12-22 23:24
Hallå, Bengt,
Fin text, tack för vänliga ord om vår bok.
Ett effektivt sätt att minska svingan, som ju kan finnas på Sandön även om man ligger i vindlä, är ju att lägga ut ett mindre akterankare. Man kan då få upp stäven mot sjön, eller något dra upp aktern och få svingan på låringen. Brukar vara mycket effektivt.
Under sommarhögtryck så blir det ändå oftast mycket lite sjö, och man kan ligga som vanligt på ett stävankare. Bra med lång lina eller kätting.
/Anders H
Ankring vid Gotska Sandön
Av: Bertil Nordqvist
2021-08-19 21:37
På kvällen den 9 juni 2020 gick vi, jag och mina två brorsöner Jacob och Leo, från Fifång. Vid Landsort satte vi kurs 115 grader. På morgonen var vi framme vid Gotska Sandön. Tyvärr var det NNO-vind så vi fick ge upp Las Palmas och Franska bukten. När vi ankrade vid Varvsbukten gick vågorna runt Bredsand, inte bra läge för att gå iland. Vi ankrade om till St Annae, där vi gick iland med gummijollen.
Hade läst i boken ”Gotska Sandön en besöksguide” av Anders Hellberg mdfl, på sid 200, där Hans Hörlin säger att: han föredrar ett tungt Stockankare på Gotska Sandön. Boken rekommenderas!!
Vi la därför ut mitt 12 kg stockankare med 15 m grov kortlänkad kätting och ca 20 - 25 m 16 mm lina. Denna gång fick Bruce- och Rocna-ankare vara kvar ombord. Jag föredrog att ha ett ankare, då det var rätt blåsigt, om vi skulle behöva lätta vid en vindkantring skulle nog två ankare kunna bli besvärligt. Det var tungt nog att ta upp stockankaret med all kätting, men Leo är stark!
Med vind från NNO och vågor som gick runt Kyrkudden och Tärnudden kom vågorna mer från OST. Då båten låg med fören mot vinden så rullade vi rätt bra. Efter några timmar kom jag ihåg att Lin o Larry Pardey, i sin bok Storm Tactics, sid 51, rekommenderar en lina från försegelskotpunkten till ett kastblock på ankarlinan. Sagt och gjort - det var bara att ta hem på linan med skotvinchen och båten la sig med fören mot vågorna och det blev mycket mer bekvämt ombord. ( det påminner om det spring som Hornblower la till ankartrossen i boken Hornblower på Atropos när de låg ankrade i nuvarande Turkiet )
Efter en bra natt för ankar lättade vi och gick med ett par rev i Storen och nån rull i Genuan mot Nåttarö och tog natthamn i Rånöhamn.