VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Simrad åter på banan med NSS

Simrad NSS och ny Bredbandsradar 3G har haft världspremiär. Äntligen något intressant från Simrad


Bengt Utterström 2011-03-28

Simrad lanserar navigatorserien NSS för fritidsbåtsägare. Vi har provat den under ett par korta turer.
Bild:Bengt Utterström
Simrad lanserar navigatorserien NSS för fritidsbåtsägare. Vi har provat den under ett par korta turer.

Simrad NSS hade världspremiär sista dagarna i mars. Vi har provat den nya navigatorn med tredje generationens bredbandsradar under ett par korta turer. Nya Simrad NSS kan bli riktigt bra, även för oss fritidsbåtsägare. De viktigaste funktionerna finns det knappar för. Resten sköts via touchskärm. Enkel och snabb att jobba med, påminner om iPad i arbetssättet. Några svagheter har vi dock noterat.


Simrad NSS 7
Simrad NSS 7

Simrads nya serie NSS gör Simrad intressant igen för oss fritidsbåtsägare. Simrad har historiskt varit relativt dyra och ansetts som krångliga i menyhanteringen. Dessutom tappade Simrad fotfästet näst intill totalt för ungefär fyra år sedan. Deras navigatorer hängde inte alls med i utvecklingen, de var både långsamma, krångliga och saknade nytänkande. Konkurrenterna drog ifrån. Därför var det extra spännande att få vara med om premiären för nya NSS. Simrad kan nu betraktas som en farlig uppstickare mot marknadsdominerande Garmin.
Stark ägare
Simrad ägs idag, liksom Lowrance och B&G av Navico med huvudkontor i Holland. Navico ägs i sin tur av svenska riskkapitalbolaget Altor. Altor bildade Navico och försedde bolaget med en rejäl kassakista. Med det och personer bakom som vet hur man bygger företag som sedan ska börsintroduceras köpte Navico upp Simrad, B&G, Lowrance, Eagle, Navman och Northstar. Ur dessa olika företag och varumärken har man sedan plockat det bästa och lanserar nu Simrad NSS. Varumärkena Navman, Northstar, och Eagle har man lagt i malpåse. Svensk importör för Navico är Sportmanship Marin AB.

Sneglat på iPad

Många inställningar och justeringar kan göras med fingret. Att zooma gör man med de fasta knapparna eller med vridknappen.
Många inställningar och justeringar kan göras med fingret. Att zooma gör man med de fasta knapparna eller med vridknappen.

Att kunna peta och trycka med fingret på en navigatorskärm är inget nytt. Däremot att dra fingret över skärmen och få saker att hända är relativt nytt. Att Simrad sneglat på iPad är ganska uppenbart. Det gör att det är relativt enkelt att förstå hur man ska göra för att lägga ut en rutt, namnge den, göra justeringar etcetera. Håller man fingret en kort stund på skärmen kommer det fram en meny. Håller man fingret på ikonen för radarns olika inställningar (gain, regn- och sjöklutter) kan man sedan justera dem genom att vrida på fingret. Samma justering kan också ske med hjälp av vridknappen. Det går dock inte att zooma ut eller in genom att dra isär fingrarna eller dra ihop dem. För att zooma använder man de fasta knapparna "in" eller "out" eller med fördel vridknappen.
Det är också med ett finger som man justerar radarns bäringslinjal, EBL och avståndsringarna VRM. Även dessa kan också manövreras med vridknappen om man föredrar det.
Rensat bort en massa knappar
På nya NSS har Simrad rensat bort en massa knappar, men behållit de viktigaste funktionerna. Det är bra och har gjort navigatorn betydligt mera användarvänlig.

Parallellmarkör

En annan mycket bra funktion är att markören fungerar parallellt på sjökortsbilden och på radarbilden. Det gör att det inte finns något bra argument kvar varför man ska använda sig av radaroverlay. Med radarbilden på ena sidan och sjökortsbilden på den andra kan man alltså lägga markören på ett radareko och då ser man markörens position på sjökortsbilden. Denna funktion fungerar även fast radarbild och sjökortsbild har olika skalor. En finess som svenska Seacross var först med och som relativt få följt efter trots funktionens stora fördel.

Symboler för funktioner


I navigatorns huvudmeny finns olika symboler eller "appar" för till exempel ekolodet, navigation, radar, video eller hur man vill ha bilden presenterad. Ett tryck på någon av dessa med fingret och man får fram det man valt.

Autopilot med mera

Här ändrar vi kurs åt babord (rött fält aktiverat) med autopiloten från nuvarande 156 grader till 139.
Här ändrar vi kurs åt babord (rött fält aktiverat) med autopiloten från nuvarande 156 grader till 139.

Simrads nya NSS kan integreras med Simrads alla övriga givare och instrument genom nätverket Simnet. Det innebär att NSS är klar för radar, ekolod, AIS, video, motorinstrument och autopilot med mera. Autopiloten kan styras från navigatorn. Kursjusteringar sker genom att hålla fingret intryckt på skärmen eller genom att vrida på knappen.

Bredbandsradar 3G


Prestandan uppges vara 30 % bättre i tredje generationen av Bredbandsradarn, 3G. Enligt uppgift är det både på längre håll och svaga ekon på nära håll som förstärks. Den är redan i produktion och ska finnas att köpa till sommaren.

Nautisk information kan även läggas i ett fjärdedels fönster. Önskvärt hade varit att informationen även gått att förminska.
Nautisk information kan även läggas i ett fjärdedels fönster. Önskvärt hade varit att informationen även gått att förminska.

Några svagheter som bör justeras till
I Skandinavien har vi många skärgårdar. Vid skärgårdsnavigering vill jag ha så stor sjökortsbild som möjligt för överblickens skull. Samtidigt vill jag kunna se nautisk information som kurs, fart med mera. Då är det önskvärt att den informationen kan läggas som en smalt informationsfält på bildskärmens ena sida för att inte ta plats i bildens överkant. Det går inte att göra här. Troligtvis hänger det samman med att teknikerna som gjort programvaran är vana vid kustnavigering utan skyddande öar utanför. Så ser det ju de facto ut på de flesta håll på vår jord. När man närmar sig en hamn bortom Skandinavien är det hamnen man fokuserar på och inte en massa grund och öar som vi har.
Det går att lägga nautisk information på ena sidan av skärmen, men den tar då antingen halva eller en fjärdedel i anspråk av bildskärmen. Det går inte heller att justera de olika informationsfältens innehåll eller individuella storlek utan de är förutbestämda.

Saknar manuell justerig av bildhalvor

Möjligheten att justera bilden med 2/3 radar och sjökort 1/3 är på gång enligt Simrad.
Möjligheten att justera bilden med 2/3 radar och sjökort 1/3 är på gång enligt Simrad.

När jag navigerar med hjälp av radar i mörker eller dimma brukar radarskärmen få ta ungefär 2/3 i anspråk och sjökortsbilden 1/3. Då har jag koll på mitt närområde på sjökortsbilden samtidigt som radarn oftast får en tillräckligt stor bildyta för säker navigering. Tyvärr går den justeringen inte att göra för närvarande utan bildskärmen kan bara delas i två lika stora delar. Simrad har dock sagt att det ska rättas till inom kort.
Svag bild från sidan
En riktigt bra bildskärm syns tydligt från olika vinklar. Simrad NSS syns bäst rakt framifrån, hyfsat bra från sidan och dåligt från underkant. Därför hade det varit önskvärt att fästet hade varit justerbart även i sidled och inte som nu bara upp och ned.

Test sommaren 2011

Det är lätt att imponeras av ekolodet. Dykare hade placerat en banderoll med \
Det är lätt att imponeras av ekolodet. Dykare hade placerat en banderoll med "Simrad" på botten. Tydligare kan det knappast bli.

Förhoppningsvis kommer vi att kunna göra en ordentlig test av navigator och radar i sommar. När detta skrivs är inte Simrad NSS prissatt för svenska marknaden, men det är vår förhoppning att 6.4 tummaren får ett pris som stressar konkurrenterna ordentligt. Det skulle gynna oss konsumenter och definitivt placera Simrad på banan igen som en prisvärd och bra navigator för oss fritidsbåtsägare.
Fakta:
Simrad NSS finns med 6.4, 8 och 12.1 tums touchskärm.
Inbyggd GPS-antenn.
Klar att användas tillsammans med ekolod och autopilot.
NSS står för sport system. Övriga märken i Simrads serie är NSO (offshore) och NSE (expert).
*Klicka vidare*

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut