VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Papperssjökort ska alltid finnas med

Navionics digitala sjökort saknar fyrar och prickar


Bengt Utterström 2011-08-09

När himlen är grå och vågorna piskar ögonen vid norska atlantkusten, då är det inte kul att prickar plötsligt inte finns i navigatorns digitala sjökort vittnar Stig Eriksson om.
När himlen är grå och vågorna piskar ögonen vid norska atlantkusten, då är det inte kul att prickar plötsligt inte finns i navigatorns digitala sjökort vittnar Stig Eriksson om.

Navionics sjökort saknar prickar, bojar och fyrar. Det var vid en segling utmed norska atlantkusten som det felaktiga kortet visade sig. Det var inköpt i Sverige. Ingen rättelse eller varning finns på Belamarins webbplats i Sverige. -Jag vill än en gång poängtera vikten av att alltid ha med sig papperssjökort, säger Stig Eriksson från Henån.

Lysekil - Tromsö
- Seglatsen gick från Kjällviken, inte långt från Lysekil, till Tromsö i Nordnorge. Slutmålet siktades i mitten av juni. På vägen upptäcktes ett bekymmersamt fel i Navionics sjökort. Prickar och fyrar saknades helt vid Hareidlandet mellan följande koordinater 62º 00´00 N och 62º 30´00 N och 005º 00´00 E och 005º 30´00 E, berättar Stig Eriksson.
Stig Eriksson berättar vad som hände
-När vi passerat det sydligaste fågelberget Runde saknades plötsligt all utprickning i Navionics digitala sjökort. Först vid Ålesund fanns det prickar igen. Denna kartmiss visar hur viktigt det är med någon form av backup! Vi hade papperskort för hela resan som tur var.
Vi hade även en liten 5" plotter (Standard Horizon cp180i ) med C-MAP kartografi som hade all information som vi behövde. Efter Ålesund fungerade allt som vanligt igen, med det blev en riktig tankeväckare.

-Det var en fantastisk resa som verkligen kan rekommenderas. Vi startade 1 maj och i mitten av juni kom vi fram till Tromsö.
-Det var en fantastisk resa som verkligen kan rekommenderas. Vi startade 1 maj och i mitten av juni kom vi fram till Tromsö.

Sjökort inköpt i Sverige
-Några veckor innan avresan inköptes det digitala sjökortet i Sverige. När vi upptäckte felet kollade vi på Belamarins svenska webbplats om felet fanns noterat. Där hittade vi ingen notis. Ingen hade tidigare upptäckt felet enligt flera leverantörer i de följande hamnarna vi besökte. Först två veckor efter hemkomst kom det ut ett meddelande på Belamarins norska webbplats.
Belamarin.no
På norska Belamarin.no finns idag följande notering:
For brukere av Raymarine kartplottere med innebygget Navionics "Ready to navigate" kart (A50/57/70, C-serie Widescreen, E-serie Widescrren) samt G-serie, vil navigasjonsmerkene være tilstede på det innebygde kartet. Feil er rapportert til Navionics, som jobber med å rette feilen.
Så snart feil er rettet fra Navionics kan kartet oppgraderes via Navionics "freshest data". Feilen finnes på følgende kartbrikker: 49XG, 11P+, 12P+ og 5P413

På Belamarin i Sverige, som säljer Raymarine och Navionics sjökort, säger man att kunder som köpt defekta sjökort självklart kommer att få byta dessa.
Stig Eriksson, som också arbetar som navigationslärare i Medborgarskolan i Trollhättan, vill verkligen varna andra seglare för att ge sig ut på seglingar utan att ha papperssjökorten med. Går navigatorn sönder, eller är sjökorten feltillverkade blir det snabbt olustigt ombord. Då gäller det att ha papperssjökort i reserv, avslutar Stig Eriksson.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut