VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Gästhamnar runt Östersjön rustas för miljontals kronor med EU-stöd.
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Düsseldorf del 1

Inget slår Düsseldorfs båtmässa


Bengt Utterström 2018-01-26


Düsseldorfs båtmässa har allt för oss som gillar att vistas vid, på eller under vattnet. Här finns den ultimata superyachtlyxen till den vikbara kajaken. Eller varför inte titta på lätta snabba motor- och segelbåtar eller fiske och dykutrustning. Många modelller visas för första gången och det finns båtar som de flesta nog trodde hade gått i graven. Shark 24 är ett sådant exempel.


Ofattbar lyx


Mässan visar också på en ofattbar lyx. Att vandra runt i Superyachthallen är som att komma till en annan planet. I hallen bredvid kan man diskutera inredning till sin Superyacht. Vad sägs om kassaskåpet ovan som är specialinrätt för att husera skepparens olika armbandsur när han är till sjöss.


Många nya moderna dagtursbåtar tycks vara ritade med linjal och vars plåtar svetsats samman utan större tanke på sköna linjer och mjuka former. Föga förvånande hänger det både två och ibland flera motorer i aktern på 300 Hkr vardera. Trenden med raka stävar måste vara ett lyckokast för dessa tillverkare som slipper bocka plåt.

Trevligt är att skynkena som under många år dålt hur båtarna ser ut under är borta. Jag har alltid förundrats över hur båtar kan visas utan och säljas utan att köparna får se hur båtarna ser ut under vattenlinjen.


Det stora flertalet båtar byggs för korta dagsturer där solen förväntas lysa och där vattnets temperatur är behaglig.


Motorbåtarna blir allt bredare i fören. Det skapar stora volymer i ruffen, men hur de är att köra i motsjö en blåsig dag på Östersjön eller västkusten vore intressant att få uppleva.

Audi går till sjöss med Autoboot


Ägaren av en Audi cabriolet tröttnade tydligen på sin bil och lät bygga om den till en båt. Hela inredningen med instrumentbräda, dörrarnas insida liksom baksätet plockades bort från chassit och byggdes in i ett skrov. Elegant hantverk. Firman erbjuder sig att göra liknande projekt åt andra. Kanske något för den som tröttnat på sin gamla T-Ford eller Porsche.

www.autoboot.eu


För den som gillar kanotlivet finns det mesta att beskåda. Denna kajak från Chris Kayaks går att vika ihop till en liten koffert som man sedan bär som en ryggsäck. Ryggsäcken skymtar uppe till höger i bild. Kajaken väger cirka 13 kg.
www.chris-kayaks.de


Ny ledlampa har sett dagens ljus. Den ser ut som en Hallogenlampa, men drar bara 1,5 watt och ger 150 lumen vilket motsvarar 20 watt.

www.www.diodor-led.de

Shark 24


Första Shark 24:an tillverkades i Kanada av en Österrikare. Året var 1959. Vissa båtar tycks leva för evigt. Den som vill köpa en nytillverkad kan börja här:

www.shark24.eu

SeaHelp Suzana Jardas

Suzana Jardas arbetar i ledningscentralen för Seahelp i Kroatien. Hennes kollega Nenad Kapuc är en av de som rycker ut när nagon behöver hjälp.
Suzana Jardas arbetar i ledningscentralen för Seahelp i Kroatien. Hennes kollega Nenad Kapuc är en av de som rycker ut när nagon behöver hjälp.

Seahelp är ett företag som liknar Sjöassistans i Sverige, men de har egna båtar. En Österrikare som sysslade med chartersegling i Medelhavet stördes över att det var svårt att få hjälp när någonting inträffade för seglare och motorbåtsåkare. Han startade Seahelp och idag har de 15 000 medlemmar. Enbart i Kroatien gjorde de 500 hjälpinsatser under 2017. De flesta problemen är, liksom i Sverige, att batteriet inte orkar dra igång motorn eller att skräp täpper igen bränslefilter.

När det blir en blåsig natt är det inte ovanligt att de får rycka ut och hjälpa segelbåtar som blåst på grund. Intet ont anande skeppare med sina besättningar vaknar av att båten dunkar mot stenar. Det beror oftast på att de har förtöjt vid bojar och att dess kättingar eller infästningar i bojstenarna inte håller när vinden brallar i. Förankringen går av vid svagaste länken och båtarna driver på grund. Troligtvis händer detta inte så ofta för ansvarsfulla skeppare eftersom de ser till att besättningen turas om att sitta vakt under blåsiga nätter.

Se gärna filmen på deras webbsida www.sea-help.eu

Behövs den?
Företaget Crewfellow lanserar för fullt en ny produkt som förefaller vara ganska onödig. Det är en AIS-liknande produkt som kan visa anhöriga och andra var båten befinner sig. Det sker via mobilnätet eller via satellit med hjälpav det inbyggda simkortet. Priset från 975 Euro är betydlig dyrare än vad en AIS-transponder kostar. Som de flesta känner till kan båtar som sänder AIS ses på till exempel Marinetraffic eller i appen Find Ship. Dessutom har en AIS-transponer en mängd andra fördelar, inte minst när det gäller att det egna fartyget syns hos närliggande fartyg med AIS-mottagare.

www.crewfellow.com

Lex boats


Lex boats tillverkar en modern och snygg daycruiser. Den har en utombordare, men konstruktörerna på Lex boats har förstått att att utombordare är fula. På Lex boats är den elegant inbyggd under solplatsen. Säkert tror många att båten har en inombordare med drev och det stämmer ju rätt bra, eller hur?

Düsseldorfs båtmässa i siffror

Drygt 1 900 utställare från 68 länder ställer ut i 16 hallar. 840 av dem är från Tyskland så merparten, dvs 1085 är från andra länder. Det gör Düsseldorfs båtmässa till den mest internationella inomhusbåtmässan i världen. Från Sverige finns 15 utställare. Lika många kommer från Estland. Estlands befolkning på drygt 1,3 miljoner invånare uppgår till ungefär en åttondel av Sveriges 10 miljoner och vi har skärgårdar och ett rikt båtliv. Finlands befolkningsmängd är lite drygt hälften av Sveriges och de har 16 utställare på plats.

Som ytterligare jämförelse kan nämnas att Schweiz har 22 utställare med en befolkning på ett par miljoner färre än Sveriges. Dessutom saknar Schweitz kontakt med havet.
Frågan man kan ställa sig är om Sverige har halkat efter i båtindustrins utveckling?



Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut