VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Düsseldorfs båtmässa i bilder

Söker du ny båt? Boka in Düsseldorfs båtmässa 2021!


Text & bild: Bengt Utterström 2020-01-29

Fräck design genomsyrar många båtmodeller, främst bland motorbåtar. Notera luckan i förstäven. Bakom den ligger ankaret. Ägarna av dessa båtar ska nog inte ens fundera på stävförtöjning med tanke på förskeppets utformning.
Fräck design genomsyrar många båtmodeller, främst bland motorbåtar. Notera luckan i förstäven. Bakom den ligger ankaret. Ägarna av dessa båtar ska nog inte ens fundera på stävförtöjning med tanke på förskeppets utformning.

Düsseldorfs båtmässa 2020 är avslutad. Mer än 250 000 besökare från 106 länder har besökt mässan som har 17 stora utställningshallar. Bland dessa finns en om dykning, en om vattensporter och ett par om turismen. Resten är tillbehör, motor- och segelbåtar i alla storlekar. Nedan följer ett antal nedslag från min rundvandring.


Dutch Craft


Dutch Craft heter denna båtmodell. Från fören fälls en ramp ned för säker ombord- och landstigning. Smart lösning. Men säkert är rampen känslig för törnar mot en brygga eller ett berg vid förtöjning i skärgården.

X Shore


Svenska X Shore EELORD 6000 hade världspremiär på mässan. Båten är helt eldriven och har försetts med ett Volvo Penta drev. Elbåtens stora begränsning är räckvidden och tillgång till laddning utmed kuster och i skärgården. Drevets friktion drar en hel del energi som ytterligare begränsar räckvidden, det är ju byggt för förbränningsmotorer.

Foilande Candela


Avancerad teknik reglerar foilen så att båten går rakt över vågor och vind.
Avancerad teknik reglerar foilen så att båten går rakt över vågor och vind.

Sensorer infällda i förstäven läser vågornas höjd.
Sensorer infällda i förstäven läser vågornas höjd.

Svenska foilande båten Candela måste tillhöra en av de järvaste satsningar som visas på mässan av en utställare. Hela båten bärs upp av foilers som är lika avancerat styrda som klaffarna på ett flygplan. Motorn är eldriven vilket begränsar räckvidden avsevärt. Två timmar i dryga 20 konp uppges båten klara.
Priset är 245 000 Euro exklusive moms. Omräknat ger det ett pris på gatan i Sverige på drygt 3,2 miljoner kronor inklusive moms. För det får man en öppen plastbåt av det enklare slaget med begränsad finnish och användningsområde. Avancerade elektroniken och idén med foilers blir man dock som båtägare relativt ensam om i skärgården.

Nya utombordare från Volvo Penta och Mercury

Seven Marine är Volvo Pentas nya utombordarmärke. Till vänster i bild syns den nya som har över 600 Hkr. Mercury visade sin nya 450 Hkr stora motor. Mercurymotorn kostar över 60 000 Euro.
Seven Marine är Volvo Pentas nya utombordarmärke. Till vänster i bild syns den nya som har över 600 Hkr. Mercury visade sin nya 450 Hkr stora motor. Mercurymotorn kostar över 60 000 Euro.


Intender 650


Snipor tillverkas fortfarande. Numera görs de flesta i glasfiber och många tillverkas i Holland. Här är Holländska Intender.

Axopar

På mässan var det världspremiär av nya Axopar 37-fotaren Revolution. Ett hundra båtar var sålda innan första båten tillverkades, enligt Jan-Erik Viitala.
På mässan var det världspremiär av nya Axopar 37-fotaren Revolution. Ett hundra båtar var sålda innan första båten tillverkades, enligt Jan-Erik Viitala.

Finska Axopar tycks inte se några begränsningar. 2500 båtar är hittills tillverkade och i år räknar man med att sälja cirka 700 båtar. 2007 var Jan-Erik Viitala med och startade Paragon Yachts. 2008 såldes Paragon till Nimbus och produktionen blev hos Storebro. 2014 lanserades Axopar och året därpå blev Nimbus återförsäljare för dem också i Sverige.

Med Axopar har Jan-Erik Viitala och hans kompanjon velat göra något bättre än en ribb. "Med ribben får förare och passagerare en upplevelse under färden, men när de kommer fram finns inget att göra ombord. Därför har vi utvecklat en lättkörd snabb båt med fin balans. Den låga profilen på skrovet ger låg tyngdpunkt. Stepskrovet är en viktig del här. Utombordsmotorer har många fördelar. Motorn kan hissas upp när man lämnar båten och det är enkelt att få bra trimlägen.

På en båt i varmare länder behövs solskydd, toalett och man vill kunna laga en enklare måltid. Sedan kanske man vill vila en stund eller sova över. Allt detta har vi uppnått i många modeller av Axopar", säger Jan-Erik Viitala.

1,2 båtar lämnar fabriken varje dag. De tillverkas i Polen. Största marknaden är USA.

Saga 320


Den som söker en välbyggd och motorbåt av traditionell stil kan med fördel titta närmare på Saga 320. Måtten 9,7 x 3,25 rymmer trevlig sittbrunn som till stora delar täcks av ett fast tak, toalett med dusch, fin förpik med dubbelkoj och extra sovutrymme om gäster följer med.

Takuma med eldrift



Takuma är också ett maskindrivet fartyg. Eldrift och foiler.

Segelbåtar


Mässan visar segelbåtar från jollar upp till 65 fot. Hallberg Rassy, Arcona och Najad fanns på plats. Hallberg Rassy 40 C hade världspremiär och Arcona visade nya 465. Alla tre varven är kända för sina kvalitetsbyggen.

Så kallade strykjärnsbåtar fanns det gott om på mässan. Det är båtar med rak förstäv, platta under och vars skrov breddas hela tiden för att vara som bredast i aktern. Dubbla roder är nödvändigt för att de ska gå att styra. Inredningen är i laminatmaterial och många av den saknar bra grabbräcken eller handtag att hålla sig i nere i ruffen under en blåsig dag på havet. Skroven har ofta rutor.

Men de seglar fint på undanvind och de flesta traditionella segelbåtarna blir omseglade med råge. Låg kvalitet och ett andrahandsvärde där stora avskrivningar blir en realitet kan i slutänden göra dessa båtar dyra att äga trots att inköpspriset många gånger är betydligt lägre än vad traditionella kvalitetsbyggen kostar.

La Gazelle des Sables

<span>Runt om i Europa finns en mängd segelbara sjöar, framför allt för mindre båtar. Många av dem skulle också passa fint i våra sjöar eller i skärgården. Bilden visar </span>La Gazelle des Sables små dagseglare.
Runt om i Europa finns en mängd segelbara sjöar, framför allt för mindre båtar. Många av dem skulle också passa fint i våra sjöar eller i skärgården. Bilden visar La Gazelle des Sables små dagseglare.

Visst byggs det vackra träbåtar. Denna dagseglare kommer från Fricke Dannhus i Tyskland.
Visst byggs det vackra träbåtar. Denna dagseglare kommer från Fricke Dannhus i Tyskland.

Saffier SC 6.50 cruise från Holland har glasfiberskrov och inredning med teakdäck. Saffier tillverkas i flera olika modeller.
Saffier SC 6.50 cruise från Holland har glasfiberskrov och inredning med teakdäck. Saffier tillverkas i flera olika modeller.


Globen Globe Race


Golden Globen Race är non stop kappseglingen runt jorden där ingen modern navigationsutrustning får finnas med. Första seglingen vanns av Sir Robin Knox-Johnston med båten Suhaili som syns som modell på bilden. Navigering sker med logg och sextant. Don McIntyre på bilden är mannen som håller i seglingarna. Nästa start går 4 september 2022.

Läs mer här: www.goldengloberace.com  



Kommentera gärna artikeln. ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut