VHF/SRC distanskurs
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Septembersegling Stockholm - Tallinn tur och retur.
Allt på sjön för 6:e året

Strålande öppningsdag på Allt för sjön i Gustavsberg


Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2016-09-03


Allt på sjön, den flytande båtmässan i Gustavsberg, andas optimism. "Branschen mår bra, det har sålts bättre eller mycket bättre med båtar och tillbehör i år", säger Sweboats VD Mats Eriksson. Allt på sjön har cirka 270 båtar. Av dessa är 48 segelbåtar. En mängd tillbehör visas i montrar bland 85 utställarna på land. Mässan pågår till söndag 4 september.

Tre båtar presenteras som världsnyheter och dessa är: Segelbåten Fareast 31R och motorbåtarna Anytec Future och HOC33P. Hela 32 båtar har Sverigepremiär och av dessa är 7 stycken segelbåtar.

Främst är det öppna dagtursbåtar som står för försäljningen i volym. Aluminiumbåtar är fortfarande populärt. Importen har ökat ca 22 % och de allra flesta båtarna kommer från Finland. Bland övriga länder kommer främst båtar från Tyskland, USA, Norge, Frankrike och från England.
Om man räknar in små jollar ligger Kina i topp sett till antalet. 

På exportsidan har det ökat cirka 10 % berättar Sweboats VD Mats Eriksson.

Anytec Future är bestyckad med 1 600 Hkr fördelat på fyra motorer. Ishockespelaren Peter Forsberg är numera ägare av varvet och säkert har han med ett finger bakom denna lyxbåt.
Anytec Future är bestyckad med 1 600 Hkr fördelat på fyra motorer. Ishockespelaren Peter Forsberg är numera ägare av varvet och säkert har han med ett finger bakom denna lyxbåt.

Den som letar stora katamaraner från 40 fot och större har fyra olika modeller att välja bland. Den som inte varit ombord på en sådan rekommenderas att göra det. Pontonerna innehåller vardera  två stora hytter med en större toalettutrymme emellan.

Mats Eriksson berättade också att det säljs fler begagnade båtar. "Det är framförallt nyare och kända fabrikat som omsätts."

När det gäller utskrotning av gamla båtar går det långsamt. Hittills har det skrotats cirka 400 båtar och det är på tok för lite för att få riktig omsättning i branschen. Det behöver skrotas fler båtar för att nyproduktionen ska ta fart enligt Sweboat.

Att skrota en båt kostar 2 kronor och 80 öre per kilo, det vill säga 2 800 kronor per ton. Frakt tillkommer.

Ny pallbock


Uppfinnaren av SUB-liften, Ingmar Granlind visade ett nytt pallningssystem som ska passa alla segelbåtar. Bandbocken håller båten på plats med två stöttor som kopplas ihop med spännband.

Wimea, trådlöst dödmansgrepp

Mob-enheten till vänster ska ha kontakt med båtenheten till höger i bild. När kontakten bryts stannar motorn.
Mob-enheten till vänster ska ha kontakt med båtenheten till höger i bild. När kontakten bryts stannar motorn.

Wimea är ett nytt trådlöst dödmansgrepp. Om föraren faller överbord stannar motorn. Mob-enheten (sändaren), som ska ha ständig kontakt med båtenheten, kan bäras av användaren som en armbandsklocka. När sändare och huvudenhet kommer för långt ifrån varandra stannar motorn. 

Om föraren faller överbord kan motorn återstartas av den som är kvar i båten efter sex sekunder.

Wimea kommer från Norge och importeras av Comstedt.

Läs mer om mässan här: www.alltpasjon.nu


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut