VHF/SRC mars 2023

Ett steg mot obligatoriskt Båtkörkort?

Utredning om Förarintyg för vattenskoter tillsatt av regeringen


Bengt Utterström 2014-08-21

Det är inte vattenskotern i sig som det är fel på, det är de omdömeslösa förarna som ställer till problem för andra och ibland miljön. Bilden visar buskörning i Väddö kanal.
Bild:Från Fritidsskepparen/Bengt Utterström
Det är inte vattenskotern i sig som det är fel på, det är de omdömeslösa förarna som ställer till problem för andra och ibland miljön. Bilden visar buskörning i Väddö kanal.

Regeringen har tillsatt en utredning som har fått i uppdrag att utreda införande av Förarintyg för vattenskoter. Avsikten är att höja kunskapsnivån hos användare av vattenskotrar vad gäller bland annat sjövägsregler, beteende till sjöss och miljöpåverkan, uppger NFB.

Vattenskotern har vållat huvudbry för politiker under många år. Försök har gjorts att förbjuda dem helt. Andra inskränkningar har varit att vattenskotern endast ska få framföras i allmän farled minst 500 meter från land. En miljöpartist som var drivande i förbudsfrågan ville inte att vattenskotern skulle betraktas som ett fartyg och därmed skulle inskränkningar kunna ske genom särskild lagstiftning. Inget av det nämnda har haft någon avsedd effekt.

Nu tillsätts en utredning av regeringen. I uppdraget kan man också läsa att den som har det frivilliga Förarintyg som finns i dag för mindre fritidsbåtar inte ska behöva ta något särskilt bevis för vattenskoter. Utbildningen föreslås att i princip bör den motsvara den utbildning som i dag sker frivilligt för Förarintyg för fritidsbåtar inom ramen för NFB, Nämnden För Båtlivsutbildning.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.
 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Varför enbart vattenskoter. Göran Andersson FD ordf. Svenska Båtunionen 2014-08-22