I slutet av artikeln listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Ris och ros från Göteborgs Båtmässa

Den mest berörande båten som visades på Göteborgs Båtmässa var utom tvivel den flyktingbåt som Kustbevakningen fått med sig till Sverige. Andra båtar som berör, fast på ett annat sätt är Axopars pansarskeppsliknande förstäv vars vattenlinje sticker längre ut än fördäck.

Trevligt att Marstrand Yachts trotsade segelbåtskartellen och ställde ut en större ruffad segelbåt. Några bra prylar hittade vi också.

Kustbevakningen har plockat med sig en av de flyktingbåtar som använts i Medelhavet. I denna gummibåt ska drygt 40 personer ha färdats. De fick problem för en lina fastnade i propellern. I normalfallet transporteras en sådan här båt snabbt tillbaka till stranden de kom ifrån för där väntar nya flyktingar på att ta sig till Europa. ”Det är välorganiserat, det finns folk i land på Grekiska sidan som ser till att båten snabbt körs tillbaka, men den här blev beslagtagen och det tack vare att de fick en lina i propellern och att de behövde hjälp”, berättar mannen i Kustbevakningens monter.

J 112 E

Mässans enda ruffade större segelbåt var en J 112E. Roligt att Marstrand Yachts ställde ut, men det kostade på. Enligt Curt Gelins blogg på Sittbrunnen.se hade någon från segelbåtskartellen kommit fram till utställaren och ifrågasatt att båten var utställd med motiveringen ”vi har ju kommit överens om att inte ställa ut segelbåtar på inomhusmässorna, varför bryter ni det avtalet?”  Enkla svaret torde vara att de vill sälja båtar. Glädjande nog kan vi tydligen räkna med segelbåten J 112E på kommande Allt för sjön i Stockholm.

Se Curres blogg här.

Axopar

Förstävens nedre del sticker längre ut än "näbben" på Axpoar 37. Inte så smart tänkt med tanke på att man ibland går med stäven mot en brygga.
Axpoar 37.

Axpoar är en båt som passar på designmässor. Förstäven påminner om gamla tiders pansarskepp där utstickande förstäv vid vattenlinjen torde ha haft funktionen att göra hål i fiendens fartyg vid vattenlinjen om det rammas. Se på bilden, Axpoar 37:ans förstäv vid vattenlinjen sticker ut mera än förens övre gummiklädda del.


När jag frågar en säljare hur de tänker när de bygger båten så, fick jag direkt till svar att ”visst, den nedre delen av skrovet (vid vattenlinjen) tar först i kajen om man går emot med förstäven, men det är inget problem. De kunder som vill ha en stålskodd del där får det monterat som ett tillbehör. Vi har sålt några båtar som har det”, säger säljaren. DagensBåtliv.se hoppas att okunniga köpare blir upplysta om detta innan de gör affär. Annars kan det bli en obehaglig överraskning för dem.


Axpoar 37 har låga fribord och hur båten fungerar i grov sjö på Skagerack eller Östersjön vet vi inte. På kanalfärder och långsidesförtöjd i hamn är det säkert en trevlig båt.
www.axopar.se

Ryds gör också snygga designade båtar idag. På Ryds och Nordkapp med flera fabrikat har man förstått hur en förstäv ska se ut.

Det finns näst intill hur många motorbåtar som helst att välja bland för den som är intresserad av en daycruiser upp till dryga 6 meters längd. Norska Nordkapp visade ett antal snyggt designade båtar. De är, liksom många andra båtar på mässan, designade av Espen Thorup. 

Nordkapp stoltserade med en säkerhetsväska som tillbehör. Bra tanke, men innehållet är magert och väskan är stor i förhållande till sakerna i den. Tar med andra ord onödigt stor plats ombord på en liten båt. Ett par extra nödbloss och ett vattentätt mobiltelefonfodral skulle inte skada. Det får också plats i väskan om viljan finns. Smörjmedlet 5:56 hör mera hemma i verktygslådan.


www.nordkapp-boats.no 

HR båtar från Laxå

Imagebilden i montern för HR båtarna från Laxå kan ifrågasättas. Att det är kallt framgår av den snö och isklädda holmen. Att under sådana omständigheter i blåsigt väder (vind och vågor ser oftast mycket beskedligare ut på bild, men denna bild visar att det är en blåsig dag) ge sig ut i en liten öppen plastbåt ger inger förtroendeingivande intryck. Vi får hoppas att kunderna förstår det och använder båten fina sommardagar.

www.hrboat.com 

Rokk Mini USB - laddare

Behovet av att kunna ladda mobiltelefoner, surfplattor med mera genom ett uttag för USB-laddare har ökat lavinartat under några få år. Det finns sedan tidigare adaptrar att köpa till ciggkontakten, men förtroendeingivande uttag börjar nu finnas allt mera. Navinordic visade upp denna modell från Scanstrut som heter Rokk Mini.

Elektrisk spoltoalett för båt

Navinordic visade även tre elektriska toaletter för den som tröttnat på att spola genom att pumpa.

Landström ombord, egen installation

Installation av 240 volt i båten är inte tillåtet att göra om du inte är utbildad elektriker. Navinordic visade ett system med färdiga kontakter. Principen är den att centralen monteras och kablar till och från den och till eluttagen monteras som stickkontakter. Med denna lösning är det tillåtet att göra arbetet själv.

www.navinordic.com 

Brompton cykel

Jo, det är en cykel och inte vilken som helst. Det är en Brompton och den kostar cirka 11 600 kronor.

www.brompton.se

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Lars W Gustavsson, Bengt Utterström & Lars W Gustavsson, Text & bild: Lars W Gustavsson
Gå till webbversion