Avgaskrök är en förbrukningsvara. Efter 20 år och cirka 3 600 motortimmar bytte jag avgaskröken. Nästa säsong planerar jag en längre seglats och vill ...
Väldigt många båtars skrov och överbyggnad är ihopsatta med bult och ...
Längs Sveriges kuster görs en viktig del av kulturhistorien levande genom alla de ...
Att felaktigt montera en vattensamlare kan få allvarliga konsekvenser. Felaktigt ...
Utbildningsrederiet renoverar båtar och människor. Ja – så står det ...
...
HAV, Havs och vattenmyndigheten, har avsatt 2 miljoner kronor för skrotning av båtar.
Kiselgel i kristallform håller kondens och vatten borta från dieseltanken. Kiselgel ... Inom några få år kan ...
Volvo Pentas displayer, som visar motortimmar, är kända för att sluta fungera efter ... Färskvatten är alltid en bristvara ... Det tjöt från motorrummet. Få eller ens någon alls vill ... Den eviga kampen mot havstulpaner och annan beväxning ... Nya segel till båten gjorde att vår gamla ”Orustdam”, en 32 år gammal ... Vårsolens värme gör att frusna bottengenomföringar börja tina. Om ... Motorinstallation är ett tidskrävande arbete och kostar pengar. Därför ... Att bestämma sig för ett motorbyte i båten är inget lätt beslut. Det ... Vårt båtprojekt avslutas. Vi har nu i stort sett bytt och lagat allt på den ... Wallas 22 Dt är en finsk varmluftsvärmare. Den ersätter den 30 år gamla ... Färskvattentanken var inte rengjord sedan båten sjösattes 1981. Sörjan i ... Dieseltankens insida blundar de flesta av oss för. Vi bestämde dock att sluta blunda ... Vi monterar ny logg, ekolod och temperaturmätare. Allt sitter i samma givare och ...
Nano som polermedel är riktigt bra. En ...
Målad bronspropeller kan vara helt okey. Fast det kan också vara skadligt för ... Vi har gått igenom riggen på vår projektbåt. Här visar vi ... Rattmuff i skinn ökar inte bara komforten för kalla fingrar. Det blir också finfint ... Vantskruvarna är känsliga. Vantskruvar är dyra. Därför är det ... Vi har gjort det där som man tänkt så många gånger, men sällan ...Skrota din båt gratis
Polera med lera
Kieselgel håller kondens borta i dieseltanken
Giftiga bottenfärger, snart ett minne blått
Lubricheck – kontrollerar motoroljans kvalitet
Om du inte kan se motortimmar på Volvo Pentas varvräknare, byt display
Frisörblandare och handtag med avstängning spar vatten vid dusch
Axelkoppling mellan motor och propelleraxel började slira
Båtskroten är nu etablerad i hela Sverige genom Båtretur.se
Mobil båtbottentvätt är senaste vapnet mot havstulpaner och annan beväxning
Nya segel och ny rulle blev ett lyft
Betalar vi försäkringstagare för övervintrade båtar som sjunker?
Motorinstallation, stor del av arbetet kan man göra själv
Motorbyte, hur väljer man ”rätt” motor till deplacementsbåt?
Nu seglar vår ”nya” HR 352
Wallas 22 Dt blev vårt val av ny båtvärmare
Färskvattentanken liknade en sumppöl
Rengöring av dieseltank
Montering av ny givare för ekolod, logg och temperatur
Motorbyte, gamla MD 21:an lyfts ur
Badplattform för ökad säkerhet och komfort
Nano som polermedel – gör ett fantastiskt jobb
Vårutrustning, så här kollar vi motorn före sjösättning
Målad propeller och offeranod på axeländen,bra eller inte?
Vårutrustning, vi har kollat riggen och sett att......?
Rattmuff i skinn ökar komforten
Vantskruv mår bäst av smörj
Vi tömde båten på allt!
Ansvarig utgivare:
Bengt Utterström
Webmaster:
Bengt Utterström
Redaktion:
, Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld