I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Äger säljaren den båt som du tänkt köpa?

Den här båten är stulen och kan vara ute till försäljning. Bilden är från Larmtjänst webbsida där stulna objekt efterlyses.

Så kallade godtrosförvärv vid köp av båt finns inte längre. Är båten eller motorn stulen lämnas den åter till rätt ägare även om du kan visa kvitto på att du köpt varan. Många båtaffärer görs nu under våren. Förvissa dig om att säljaren verkligen har rätt att sälja den båt du tänker köpa och att båten inte är stulen.


Kontrollera även om båten är CE-märkt. I slutet av artikeln finns länkar till köpekontrakt, Larmtjänst med flera.

Redan år 2003 ändrades lagen. Före ändringen kunde en köpare av stulet gods hävda att han köpt i god tro om polisen skulle vara båten på spåren. Godtrosförvärvet var starkt och köparens undersökningsplikt var inte så stor. Sedan tio år tillbaka gäller helt andra regler.


Polisen kan hämta din nya båt
Lagändringen 2003 innebär att polisen kan komma och ta din nyinköpta båt om den visar sig vara stulen. Du blir av med både båt och pengar och kan bli dömd för häleri. Rätta ägaren får sin vara åter utan lösen. Enda sättet för dig att få tillbaka pengarna är om du träffar tjuven och tjuven skulle falla till föga och betala pengarna åter till dig. Inte så vanligt, men kanske har det hänt?


Det är du som köpare som måste förvissa dig om att säljaren är den han ger sig ut för att vara och att det säljaren säljer till dig tillhör honom. Naturligtvis kan säljaren ha en fullmakt att sälja en vara, men då ska du som köpare kontrollera fullmaktens äkthet för att vara på den säkra sidan.


Det är till och med så att det är din sak som köpare att kontrollera att varan inte är stulen i ett tidigare led. Tidigare ägare kan behöva kontaktas för att spåra båtens, motorns eller tillbehörets historia.

Är denna skylt äkta eller inte? För att vara säker bör man kontrollera med något försäljningsställe som säljer motorer av samma fabrikat eller dess importör.

Checklista vid köp

Det är näst intill omöjligt att med 100 % säkerhet veta att allt står rätt till när man köper något begagnat. Men om du följer checklistan nedan, som är framtagen av polisen och Larmtjänst, så förbättrar du dina möjligheter till ett köp där säljaren är rätt ägare till varan.

  1. Kontrollera säljarens identitet och mantalsskrivningsadress. Falska ID-handlingar förekommer.
  2. Skriv upp säljarens namn och personnummer. Är säljaren ovillig att lämna uppgifterna så finns det all anledning att vara misstänksam.
  3. Kontrollera båtens och/eller motorns identitet. Avläs på båten och/eller motorn.
  4. Skriv ned skrovnummer och motornummer. Båda avlästa på objektet. OBS! Båtens skrovnummer är inte det samma som den gamla ”blå skylten” som äldre båtar också är märkta med. Tänk på att skrov- och motornummer kan vara förfalskade.
  5. Skriv av eventuell registreringsbeteckning från båten. Ibland kan man skönja rester av gammal beteckning. Frivilliga båtregistret lades ned den 1 januari 2004. Larmtjänsts utredningsenhet har tillgång till gamla registreringsuppgifter och kan kontrollera uppgifterna. En gammal registreringsbeteckning kan vara behjälplig vid kontroll före begagnat köp. Det går dock inte att ny- eller omregistrera sin båt.
  6. Fråga efter båtpärm, instruktionsböcker, alla nycklar, servicebok och servicehandlingar.
  7. Kontrollera säljarens försäkring. Vilket bolag är båten försäkrad i?
  8. Kontrollera säljarens behörighet att sälja båten. Äger säljaren verkligen båten, eller motorn, som han försöker sälja? Har säljaren en äkta åtkomsthandling där han kan styrka sitt inköp av båten. Kontrollera med tidigare ägare.
  9. Är båten betald så att du som köpare inte behöver betala båten en gång till eftersom säljaren hade ett avbetalningskontrakt på båten?

10. Kontrollera hos Sjöpolisen och Larmtjänst att båten, eller motorn, inte är efterlyst som stulen och att de uppgifter du noterat inför ditt köp är riktiga.


Checklistan finns här som Pdf, *Klicka*


Ett köp av en marinhandlare är tryggare. Då har du konsumentköplagen på din sida om varan är behäftad med något fel.

Sitter det en sådan här skylt på båten blir man glad. En Marieholmare tillverkad 1971, här finns mycket nostalgi!
På Larmtjänsts webbsida finns mängder med information om köp, stulna föremål, köpekontrakt etcetera. *Klicka vidare*


CE-märkt?
På Transportstyrelsens webbplats kan du läsa om CE-märkning. CE-märkning är ett krav på alla båtar tillverkade efter 16 juni 1998 och på alla importerade båtar som är tillverkade efter 1950 och importerats efter 16 juni 1998. Som importerad båt räknas båt som kommer in utanför EU. Båt som köps i Danmark är alltså inte en importerad båt till Sverige.
*Klicka vidare*


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion