Det finns ett flertal så kallade Orustbyggen till salu. Det är äldre Malö, Vindö, Hallberg Rassy och Najad-båtar. Samtliga är välbyggda och håller en erkänt hög kvalitet. Det är sällan dessa båtar är nedkörda och i dåligt skick. Ägarna har lärt sig genom åren att om man köper en Orustbåt kan man efter tio år sälja den och få igen pengarna. Inte inflationsskyddade, men i stort sett får man igen det man lagt ut. Den tiden är nog förbi.
Jämför med bilar
Den som köper en ny bil accepterar att värdet på bilen är cirka 50 till 55 % av nypriset efter tre år. Kostade bilen 300 000 kronor får vi cirka 150 000 efter tre år. Ingen knorrar högt över att 150 000 kronor i värdeminskning är bortblåst. När det gäller båtar, ja då ska vi helst ha mera än vad vi betalat för båten. Dessutom finns ett väl fungerande skrotsystem för bilar. Det fanns förut för båtar också, träbåtarna ruttnade bort. Dagens plastbåtar gör inte det.
If båten har alltid kostat 45- till 55 000 kronor
Är det rimligt att en Vega kostar över 60 000 kronor? Kanske är rätt nivå från 25000 kronor? En Albin 25:a för över 100 000 kronor, är det ett bra båtköp? Kanske ska den kosta under 50 000 kronor? En bättre begagnad If, är rätt pris för den 25 000 kronor?
Trettio år gamla Hallberg-Rassy, Najad, Malö med flera begär säljarna från cirka 670 000 till över miljonen. På de prisnivåerna omsätts det knappt några båtar. De flesta som var till salu i somras och under hösten är inte sålda. De kommer ut till försäljning igen under våren.
De som sänkte priset med mer än de först hade tänkt sig, har fått sina båtar sålda. Alla andra sitter med bundet kapital, varvs- och försäkringskostnader, vårrustningsjobbet och ovissheten om båten blir såld till våren.
Omsättning av båtar bra för båtägaren och för handeln
När en båt säljs, ny eller begagnad, går nya båtägaren nästan alltid till båttillbehörshandeln och köper nya prylar. När det omsätts få båtar är det lugnt i båtbutikerna och varven har ledig kapacitet. De enda som ständigt tycks ha jämn omsättning är servicevarven.
Om priset på begagnade båtar sänks talar det mesta för att hjulen börjar snurra igen. Då beställer den som sålt sin båt i många fall en ny. Köparen av begagnad båt är förhoppningsvis en nybliven båtägare som kommer att upptäcka livet på sjön.
Resultat: Två nöjda båtägare plus en stabil bransch - i stället för en missnöjd båtägare i en bransch som haltar.
Vi har köpt en 30 år gammal båt
Säkert är det många som inte gillar det vi skrivit ovan eftersom det vi säger är, att en gammal båt troligtvis inte är värd det som säljaren anser. Vi kan dock trösta dessa personer med att vi sitter i samma båt. Lars W har en 22 år gammal Smaragd och Bengt en Nauticat 33 från slutet 70-talet. Även vi får bita i det sura äpplet.
I oktober köpte Bengts familj en Orustbåt från tidigt 80-tal. Säljaren begärde 750 000 kronor, vi betalade 425 000. Om det är rätt ingångspris återstår att se. Vi startar inom kort en artikelserie kring vårt båtprojekt med den "nygamla" båten där vi redogör för köp och utrustning.
Fakta:
Under 2010 tillverkades det 9620 båtar i Sverige, 4825 gick på export och det importerades 11015 båtar. Nettoökningen var 15810 båtar för 2010. Det är 4600 fler än 2009, men 3200 färre än 2008.
Statistiken kommer från branschorganisationen Sweboat.
Antalet besökare till Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan var 32 551 personer. Det är en ökning med cirka 1600 personer jämfört med året innan eller 5 %. Det är ett trendbrott internationellt sett där besökarantalet minskat, uppger mässledningen.
I sökdatabasen "Sök båt" finns mängder av fakta om tusentals båtmodeller.
*Klicka vidare*
Kommentera gärna artikeln. För att vi ska publicera din insändare ska den vara undertecknad med för- efternamn och bostadsort.