I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Bondökanalen gör båtlivet säkrare i Piteå

Nej, sjökortsbilden ljuger inte. Vi gick med vår segelbåt rakt över land (se svartvita spåret). Bondökanalen är öppnad, men sjökorten är ännu inte uppdaterade.
Bondökanalen söder om Piteå är nu klar för båtfärder. Bondökanalen ligger strax söder om Piteå. Kanalen invigdes 23 juni i år och i början av juli åkte jag kanalen med min segelbåt. Vi kom norrifrån och navigeringen kan vara lite knepig om man inte är uppmärksam. Bron över kanalen är öppningsbar.

Bondökanalen har nu åter gjort Bondön till en ö. För cirka 200 år sedan var Bondön en ö, men landhöjningen på 9 millimeter per år har gjort att Bondön växte ihop med fastlandet. För fritidsbåtsfolket innebar det tidigare en stor omväg att åka från Piteå och norrut. Dessutom är det öppen sjö syd Bondön och vid dåligt väder var det många som avstod från att runda Bondön. Kanalen är en fin genväg och förbinder norra och södra skärgården. Det gäller även för segelbåtar eftersom bron är öppningsbar.

 
I området kring kanalen byggs en ny småbåtshamn och det projekteras även för en restaurang och hustomter i området.


Själva kanalen är 230 meter lång och cirka 20 meter bred. 47 000 kubikmeter massor har grävts upp. Enligt Piteåtidningen är seglingsfria höjden 4 meter. Vi begärde broöppning via Piteå kommuns växel.

Det rödmarkerade området visar kanalen som gjort Bondön till en ö igen. Piteå ligger alldeles norr om kartbilden.

Försenad ett år
Som vanligt när det gäller denna typ av byggprojekt blir de dyrare än beräknat och försenade. Kostnaden uppgår hittills till cirka 39 miljoner och det är mer än 10 miljoner mera än planerat. Finansieringen står Piteå kommun och EU för. Förseningen beror på att de klaffar som fanns i vardera änden av kanalen vid bygget inte fick lyftas bort mellan 1 maj och sista september. Under den tiden får muddring inte ske och Länsstyrelsen i Norrbotten ansåg att det är muddring när klaffar i vatten lyfts bort. Således blev invigningen först i år (2016).

Var uppmärksam vid navigeringen

Grön farledsprick om babord och röd om styrbord är "porten" om man kommer norr ifrån.
Farledsbeskrivning från Piteå kommuns webbsida.
Vår kurs är rakt över land. Ibland är verkligheten bättre än sjökortet. Inte alltför sällan är det tvärtom.

Vi kom norrifrån och det gäller att hitta ”porten” som består av ett rött och grönt sidomärke. Det röda ska vara på styrbord sida, man går mot farledens huvudriktning vid färd söderut. Efter ”porten” går man något norrut för att sedan gira nästan rakt söderut. Så länge man har alla gröna prickar på babord sida och de röda på styrbord är det inga problem. Den som kommer söderifrån får givetvis tänka tvärt om.


I samband med invigningen hörde vi talas om att sju båtar gått på grund. De gick fel i leden och genade över ett grundflak på norra sidan.


Kanalen anges till 2,1 meter djup. Vårt lod visade som minst 2,2 meter och det var på norra sidan uppe vid nordliga kröken. Vår båt går cirka 1,7 meter djup. Om den klacken muddras bort kan djupgåendet ökas på med några decimeter.

Mer information finns om Bondökanalen Googlas.


Gräv fler kanaler i Sverige
Kanaler är trevlig vattenvägar och innebär ofta lugna och trygga genvägar. En kanal som skulle göra Hornslandet norr om Hudiksvall till en ö skulle vara trevligt och göra skärgården innanför mera tillgänglig. En kanal som projekterats är strax syd om Sundsvall innanför Kuggören. En annan är vid Rådmansö i Roslagen. Tråkigt att myndighetsbeslut gör sådana vattenvägar så gott som ogenomförbara.

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion