Många skepp blir båtar från 1 februari 2018. Den tidigare gränsen för skepp, populärt kallad ”12 x 4” meter, slopas. Ny gräns för ett skepp är fartyg som har en skrovlängd över 24 meter. Registrering för fritidsbåtar blir obligatorisk om båten är 15 meter eller längre.
För den som kör yrkesmässigt eller har ett fritidsskepp över 24 meter införs en egenkontroll av säkerheten.
Kustskepparintyget blir kvar och gäller alltjämt för båtar som är lika med eller större än ”12 x 4” meter.
Vad som händer med alla fartbegränsningar som gäller skepp, men inte båtar, tycks ingen ha tänkt på.
”Fartyg indelas i skepp och båt och ett skepp är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett. Båda måtten ska vara uppfyllda.” Så har det låtit runt om i landet under många årtionden, inte minst på navigationskurser. Nu ändras gränsen för skepp till över 24 meter och bredden på båten har inte längre någon betydelse.
Nytt är också att ett skeppsnamn inte längre behöver vara unikt.
Att fartyg indelas i skepp och båt gäller även med de nya reglerna. Det nya är att ett skepp har från 1 februari 2018 en skrovlängd längre än 24 meter. Fartyg som är 24 meter eller kortare kallas för båt.
För fritidsbåtar mellan 15 till 24 meter blir det ett förenklat registreringsförfarande. Båten behöver inte längre mätas av Transportstyrelsens tjänstemän. Se vidare här *Klicka*
Egenkontroll införs
Alla fartyg som är 5 meter eller längre och som helt eller delvis används yrkesmässigt samt fritidsskepp över 24 meter ska utföra en egenkontroll av säkerheten. Se vidare här *Klicka*
Certifikat
När det gäller fritidsfartyg ska det finnas ett fartcertifikat om skrovlängden är längre än 24 meter. Se vidare här *Klicka*
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.
Ansvarig utgivare: | Bengt Utterström |
Webmaster: | Bengt Utterström |
Redaktion: | , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld |