Volvo Penta IPS är ett unikt system med framåtriktade propellrar som sitter framtill på drivenheten. Till skillnad från konventionella propellrar är de såväl motroterande som dragande, det senare betyder att de snarare drar fram båten, än skjuter fram den. Propellerns flöde är parallellt med båtens undersida, så att all kraft utnyttjas till att driva båten framåt.
Volvo Penta IPS utvecklades ursprungligen som en marin fritidsprodukt, men väckte omedelbart intresse även inom den kommersiella båtsektorn. Operatörer i krävande miljöer såg direkt att det högpresterande systemet var betydligt effektivare än vanliga raka axelinstallationer i alla avseenden.
De egenskaper som gjorde Volvo Penta så framgångsrikt i fritidsbåtssektorn kunde med enkla medel anpassas för den kommersiella båtsektorn. Redan i slutet av 2005 lanserades det första kommersiella drivsystemet och det används sedan dess med framgång i vindparksfartyg, kustbevakningsbåtar, lotsbåtar och passagerartransporter.
Förutom joystickreglage och drivenheter kan Volvo Penta IPS i dag utrustas med flera andra EVC-alternativ (Electronic Vessel Control) som autopilot, farthållare och DPS. Dessutom finns det unika Glass Cockpit Systemet (Garmins navigationssystem) som gör att instrumentbrädan är lätt att hålla ren och använda. Med alla funktioner på ett ställe förbättras överblicken och styrningen av både motor och navigering.
Tack vare ett kompetent team av marina experter, ingenjörer och båtarkitekter kan Volvo Penta IPS fortsätta att gå från klarhet till klarhet. När det första systemet lanserades 2005 anade ingen att det skulle förändra hela båtvärlden och synen på propellrar för all framtid. Tio år senare är Volvo Penta IPS fortfarande lika banbrytande och dess ställning på marknaden för fritidsbåtar och kommersiella båtar växer sig allt starkare.
”Målet är att det ska vara lika enkelt att hantera en båt som en bil”, avslutar Björn Ingemanson, VD Volvo Penta.
www.volvopenta.com
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.
Ansvarig utgivare: | Bengt Utterström |
Webmaster: | Bengt Utterström |
Redaktion: | , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld |