I slutet av artikeln listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Volvo Pentas IPS är tillverkat i mer än 16 000 exemplar

Bild: Lars W Gustavsson
IPS är tillverkat i mer än 16 000 exemplar och sitter idag på över 1 100 olika båtmodeller.
Under London Boat Show i januari 2005 skrevs historia när Volvo Penta introducerade IPS (Inboard Performance System) för världens båtindustri. Sedan dess har det sålts i mer än 16 000 exemplar och finns i mer än 1 100 olika båtmodeller. ”Vi fortsätter att förbättra för båtlivet genom Easy Boating”, säger Volvo Pentas VD Björn Ingemanson när DagensBåtliv.se träffar honom över en lunch.

Volvo Penta IPS är ett unikt system med framåtriktade propellrar som sitter framtill på drivenheten. Till skillnad från konventionella propellrar är de såväl motroterande som dragande, det senare betyder att de snarare drar fram båten, än skjuter fram den. Propellerns flöde är parallellt med båtens undersida, så att all kraft utnyttjas till att driva båten framåt.

 

Bild: Volvo Penta
IPS blev en omedelbar succé, branschutmärkelserna haglade och inom kort fanns Volvo Penta IPS i över 100 båtmodeller. Under åren har nya innovativa funktioner lagts till. Först ut var Joystickreglaget för styrning och dockning som introducerades 2006. Det följdes upp av större drivenheter och DPS (Dynamic Positioning System). År 2009 hade över 10 000 enheter sålts. I dag är siffran 16 000 IPS-enheter och de används i 1 100 olika båtmodeller världen över.


Kommersiell anpassning
Upprepade tester har visat att systemet är 20 procent snabbare än traditionella axelinstallationer. Det ger 30 procent lägre bränsleförbrukning, 15 procent bättre acceleration och 50 procent lägre buller- och vibrationsnivåer. I detta högeffektiva system får kunden låg bränsleförbrukning, låg buller- och vibrationsnivå, hög åkkomfort, höga hastigheter och imponerande manöverbarhet.


Volvo Penta IPS utvecklades ursprungligen som en marin fritidsprodukt, men väckte omedelbart intresse även inom den kommersiella båtsektorn. Operatörer i krävande miljöer såg direkt att det högpresterande systemet var betydligt effektivare än vanliga raka axelinstallationer i alla avseenden.


De egenskaper som gjorde Volvo Penta så framgångsrikt i fritidsbåtssektorn kunde med enkla medel anpassas för den kommersiella båtsektorn. Redan i slutet av 2005 lanserades det första kommersiella drivsystemet och det används sedan dess med framgång i vindparksfartyg, kustbevakningsbåtar, lotsbåtar och passagerartransporter.

 

10 år av unika erfarenheter

I dag finns Volvo Penta IPS i tio utföranden för drivenheter i tre storlekar och för dubbel-, trippel- eller kvadrupelinstallation. Serien sträcker sig från IPS350 till IPS1200. Systemet lämpar sig särskilt väl för sportcruisers, sportfiskebåtar och kraftfulla båtar mellan 30 och 100 fot samt för kommersiella båtar upp till 30 meter. Volvo Penta IPS är inte bara en motor, det är ett komplett paket med ratt, Joystick, reglage, instrument, drivenhet och framåtriktade propellrar.

Easy Boating

Sedan 2005 har Volvo Penta utvecklat konceptet Easy Boating. Först ut var Joysticken och efterhand har det tillkommit fler smarta funktioner som gör att man kan lägga till på ett nytt och helt intuitivt sätt. Den senaste generationen av joystickreglage gör båtlivet ännu bekvämare och enklare tack vare integrerade knappar för lågfartsfunktion, enspaksläge och farthållare.


Förutom joystickreglage och drivenheter kan Volvo Penta IPS i dag utrustas med flera andra EVC-alternativ (Electronic Vessel Control) som autopilot, farthållare och DPS. Dessutom finns det unika Glass Cockpit Systemet (Garmins navigationssystem) som gör att instrumentbrädan är lätt att hålla ren och använda. Med alla funktioner på ett ställe förbättras överblicken och styrningen av både motor och navigering.


Tack vare ett kompetent team av marina experter, ingenjörer och båtarkitekter kan Volvo Penta IPS fortsätta att gå från klarhet till klarhet. När det första systemet lanserades 2005 anade ingen att det skulle förändra hela båtvärlden och synen på propellrar för all framtid. Tio år senare är Volvo Penta IPS fortfarande lika banbrytande och dess ställning på marknaden för fritidsbåtar och kommersiella båtar växer sig allt starkare.


”Målet är att det ska vara lika enkelt att hantera en båt som en bil”, avslutar Björn Ingemanson, VD Volvo Penta.

www.volvopenta.com

 Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Lars W Gustavsson, Bengt Utterström & Lars W Gustavsson, Text & bild: Lars W Gustavsson
Gå till webbversion