I slutet av varje artikel listas kategorier. Där kan du också välja DagensBåtliv.se i webbutförande.

Blaze cut slangsläckare släcker med gas

Blaze cut är ett nytt släcksystem i form av en genomskinlig plastslang. Slangen innehåller gasen HFC 236fa och när slangen smälter på grund av värmen forsar gasen ut och ska då släcka branden. KGK är importör av Blaze cut släckslang. Enligt KGK är Blaze cut att anse som ett komplement till övrig släckutrustning och ska inte ersätta befintlig släckutrustning. Slangen kan till exempel monteras i motorrummet eller i ett elskåp.

Blazecut

Tryckgivare indikerar fullt tryck i slangen.

Blaze cut släckslang visades på Göteborgs Båtmässa. Slangen innehåller 250 gram av gasen HFC 236fa per meter slag. Slangen finns i längderna 1, 2, 3 och 4 meter. I änden på slangen finns en tryckgivare, precis som på vanliga brandsläckare. När temperaturen når 120 grader börjar slangen smälta och gasen i slangen töms på 1 sekund.


Släckmedlet HFC 236fa är en ersättare för Halon 1211 och Halon 1301 som inte längre får installeras. Det har uppmärksammats att släckmedelet HFC 236fa inte heller är så bra för naturen varför ledande släckföretag, till exempel Göteborgs Brandservice, inte säljer släckare med detta släckmedel. Å andra sidan bör vägas in den miljöpåverkan som en brand kan åstadkomma när till exempel plast brinner.


En vanlig liten handeldsläckare innehåller minst 1 kg gas varför man behöver 4 meter slang för att komma upp i samma mängd som minsta handeldsläckaren.


DagensBåtliv.se har inte haft möjlighet att testa släckaren. Mina funderingar går så här: ”Om en mindre dieselmotor går för full fart drar den i sig cirka 10 liter luft i sekunden. Gasen som finns i motorutrymmet sugs då till stor del in i motorn och gör således ingen nytta för släckning av brand i ett maskinrum.”


Som svar på min undran fick jag följande från svenske importören KGK som i sin tur varit i kontakt med Australienske tillverkaren: ”Systemet översvämmar hela motorn inom 1 sekund från urladdning. Det är snabbt. Motorn suger inte ut all luft på den korta tiden. Systemet är också avsett för utrymmen på mindre än 1 kubikmeter. Vidare, en brand kan ju uppstå även när motorn inte är i gång, avslutar
Tim Dhanu på BlazeCut
.”

 

Enligt ett säkerhetsinformationsblad från Hjertmans, som säljer släckutrustning för maskinrum, stannar inte en dieselmotor när den blir utsatt för gassläckmedlet Hepaflourpropane FE-227 (snarlik gas). En automatisk stoppfunktion måste därför kopplas till alla dieselmotorer. Om en dieselmotor inte stängs av när brandsläckningsmedlet utlöses riskerar den att tömma motorutrymmet på släckningsmedel (FE-227) innan branden är släckt. 


Alltså bör den inte installeras i en båt med dieselmotor som enda släckutrustning i maskinrummet, om man inte har en automatisk avstängning. Det är en säkerhetsinformation som bör framgå i instruktionen.


Är det en större utombordare är det dels mindre utrymme under huven och mer omsättning på luften, varför den luft som finns runt motorn omsätts ganska snabbt.


Men slangen har sina fördelar. Den kan placeras i ett trångt utrymme, som till exempel i elskåpet. Slangen lämnar också, enligt tillverkaren, ifrån sig ett högt ljud när den smälter och varnar därmed om att en brand uppstått.


Priset för en meter slang är 1820:- Den längsta på fyra meter kostar 2 735:-.


Mikael Enmarker på KGK är noga med att påpeka att Blaze cut ska ses som ett komplement till ordinarie släcksystem. 


En större eldsläckare, monterad utanför motorrummet, med en slang in och utlösningsmekanism (smältenhet) på insidan förefaller vara en säkrare lösning, och den är väl beprövad. En fast släckare för montage inne i motorrummet på 1 kg (med samma gas) kostar 1 750:- på Hjertmans.


Här finns en film från tillverkaren *Klicka vidare*  

 

www.kgk.se

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

(0)
DagensBåtliv.se
Ansvarig utgivare: Bengt Utterström
Webmaster: Bengt Utterström
Redaktion: , Text & bild: Bengt Utterström, Text & bild Jan Sköld
Gå till webbversion