Motorinstallation, stor del av arbetet kan man göra själv


Text & bild: Bengt Utterström 2012-09-24

Många timmars arbete ligger före det här momentet. För att få ned motorn i maskinrummet var vi tvugna att tippa den på högkant och fira ned motorns framdel först. Väl i motorrummet lyftes motorn horisontellt med en spaklyft innan den sänktes ned på plats.
Många timmars arbete ligger före det här momentet. För att få ned motorn i maskinrummet var vi tvugna att tippa den på högkant och fira ned motorns framdel först. Väl i motorrummet lyftes motorn horisontellt med en spaklyft innan den sänktes ned på plats.

Motorinstallation är ett tidskrävande arbete och kostar pengar. Därför är det ekonomi i att själv göra en del av jobbet. Slutmonteringen med fininställningen och balanseringen bör ett proffs få ta hand om.

Så här gick det till vid installationen av Solé Mini 55 motorn i vår Hallberg Rassy 352. Ett flertal bilder visar hur det gick till.


Gör stor del av arbetet och spar tusentals kronor
När vi väl bestämt oss för motorbyte satte vi genast igång med att demontera den gamla motorn. Båten låg i sjön så det gällde att tänka till innan man river slangar, bränsleledningar och kylvattenslangen.

Först rev vi alla elledningar som gick till motorn. Börja med att koppla loss batterikablarna. Ingen ström får finnas i ledningarna. Avklippta ledningar har en förmåga att hitta varandra med kortslutning som följd. Räkna med att det blir ny kabel från batteri till startmotor och från generator till batterierna. Gamla ledningar har ofta ärgat och dessutom är de med all sannolikhet för klena för att vara effektiva med ny motor.

Kylvattenslang demonteras. Kontrollera först att bottenventilen går att stänga innan slangen demonteras. Demontera bränsleledningar. Även dessa byts så du kan riva i stort sett allt från bränsletanken till motorn.

Töm motorn på kylvatten och olja. Detta för att minska risken för spill när motorn lyfts ur.

Lossa propelleraxeln från backslaget. Lossa alla motorfästen. Fixa med en grävmaskin eller lastbil med kran eller liknande som kan lyfta ur motorn. Hur vårt arbete gick till kan du läsa om här. *Klicka*.


Riv och släng

Motorrumsbäddarna kapades i bakkant. Inget roligt arbete, men nödvändigt.
Motorrumsbäddarna kapades i bakkant. Inget roligt arbete, men nödvändigt.

När gamla motorn är ur, passa då på att riva gammal motorrumsisolering, gamla elledningar, kylslangar och allt onyttigt som samlats i maskinrummet sedan båten var ny. Vi behöll ljuddämparen som såg ut att vara helt ok.

Vi bytte även slangar till länspump och sötvattenpumpen. Båda dessa pumpar är placerade i maskinrummet.

Troligtvis behövs det justeras på motorrumsbäddarna. I vårt fall var de upphöjda drygt 10 cm i bakkant och det fick vi lov att hugga ned. Här användas i stort sett alla våldsamma verktyg vi hade tillgång till såsom sågklinga, tigersåg, liten fogsvans, kofot, slägghammare, brytjärn med flera oömma verktyg.

Det flyger plastflisor, det dammar, det låter och det är obekvämt. Skyddsglasögon, andningsmask och hörselskydd är ett måste liksom en grovdammsugare. Täck för så mycket som möjligt utanför maskinrummet. Det dammar som sjutton!

När allt gammalt är rivet börjar återuppbyggnaden. Spara inte gamla motorkuddar och torkade elledningar. Passa på att byt det mesta. Det kostar så lite extra, men ger dig många års bekymmersfria seglatser.

Tvätta med T-röd eller liknande och dammsug
Tvätta ur ordentligt. Allt gammalt fett och avlagringar ska bort. Vi använde flitigt med frottétrasor fuktade med T-Röd.

Har den gamla isoleringen varit limmad kan det behövas vassa målarskrapor eller stämjärn för att få bort gamla limrester med mera.

 


Plastjobb och nya järn för motorfästet

När upphöjningen kapats ned återstod två gropar. I dessa las rostfria plattjärn med förborrade hål. Groparna plastades igen med en blandning av mikroballonger och plast.
När upphöjningen kapats ned återstod två gropar. I dessa las rostfria plattjärn med förborrade hål. Groparna plastades igen med en blandning av mikroballonger och plast.


Härdare och plast blandas i rätt proportioner. 
Härdare och plast blandas i rätt proportioner. 


Mikroballonger tillsätts och gör plasten till ett spackel.
Mikroballonger tillsätts och gör plasten till ett spackel.


En blandning av plast och mikroballonger används som utfyllnadsmaterial. Det hälls direkt ur plastdunken. På bilden syns också det plattjärn som plastades in. I det järnet bultades sedan ett nytt plattjärn som motorfästena monterades på.
En blandning av plast och mikroballonger används som utfyllnadsmaterial. Det hälls direkt ur plastdunken. På bilden syns också det plattjärn som plastades in. I det järnet bultades sedan ett nytt plattjärn som motorfästena monterades på.

Den nya motorns fästen passade inte i några gamla skruvhål på motorbädden. Därför monterades ett rostfritt plattjärn längs med hela motorbädden. Vi kunde använda de främre fästena för att bulta plattjärnet i framkant. Bakre delen, där vi huggit bort upphöjda delen, där plastade vi in ett rostfritt fästjärn på varje sida. Ungefär 4 x 15 cm och 1 cm tjockt. Järnet var borrat och gängat. Bultar satt i hålen så att plasten inte skulle lägga igen dem. Bultarna var också ordentligt infettade så att vi kunde skruva ur dem efter plastjobbet.

I dessa järn bultades sedan ett långt plattjärn i rostfritt som går från främre motorfästen till de bakre. I det långa plattjärnet är motorfästena bultade.


Plastning

Glasfibermattor läggs runt det spacklade området. Innan plastning sker måste det tvättas med aceton och trasa. Detta för att plasten ska fästa på underlaget.
Glasfibermattor läggs runt det spacklade området. Innan plastning sker måste det tvättas med aceton och trasa. Detta för att plasten ska fästa på underlaget.

Att plasta är ett kladdigt jobb och inte så enkelt. Plast och härdare ska blandas. Glasfibermattor ska på och blötas. Arbetet måste ske innan plasten börjar härda. Vi lejde bort det jobbet till Karl-Magnus Zotterman från Grisslehamns Marin & Motorteknik. Det var av Karl-Magnus Zotterman som vi köpte installationsjobbet och motorn av. Har du inte plastat förut är det att rekommendera att jobbet lejs bort.

 


Med stålroller pressas luftbubblor ur plasten och mattorna trycks mot varandra. Tre lager glasfibermatta av tjock kvalitet lades på.
Med stålroller pressas luftbubblor ur plasten och mattorna trycks mot varandra. Tre lager glasfibermatta av tjock kvalitet lades på.


Målning

Måla innan motorn kommer på plats. Efteråt är det svårt att få det snyggt och man kommer heller inte åt överallt.
Måla innan motorn kommer på plats. Efteråt är det svårt att få det snyggt och man kommer heller inte åt överallt.

När plastjobbet är avslutat, slipa bort vassa kanter och annat som inte ska finnas med. Det dammar, så nu är det bara att ta fram dammsugaren igen. Sedan behövs ny torkning med fuktiga trasor.

Måla med lämplig färg enligt burkens anvisningar om förbehandling etcetera.

I dessa långa rostfria plattjärn är motorkuddarna bultade.
I dessa långa rostfria plattjärn är motorkuddarna bultade.


Isolering och ny el

Gammalt klister och rester av isolering avlägsnas. Till höger syns den nya på plats.
Gammalt klister och rester av isolering avlägsnas. Till höger syns den nya på plats.

Vi isolerade alla delar av motorrummet som är svårtåtkomliga innan nya motorn var på plats. Enklare att göra jobbet före installationen. Nackdelen är att det är lätt hänt att isoleringen skadas på ytan när man håller på med installationen.

Vi använde 30 och 50 mm, 150 kg isolermatta. Den limmade vi med kontaktlim. ”Att limma är det enda som håller”, säger proffsen. Att skära isolering är inte så enkelt. Bäst visade sig vara en fintandad såg och sticksåg med blad avsett för metall (fintandat). Jag körde sticksågen utan automatisk frammatning och på lagom hög fart.


Med hjälp av en spaklyft, som monterats på en balk över motorrummet, lyftes motorn på plats. Nu kan finliret med installationen börja.
Med hjälp av en spaklyft, som monterats på en balk över motorrummet, lyftes motorn på plats. Nu kan finliret med installationen börja.

Innan nya motorn lyftes i hade vi dragit ny el och förberett för ny värmare i maskinrummet.

Allt detta arbete skedde till stora delar medan båten fortfarande låg i vattnet. Plastjobbet gjordes dock när båten låg på land, men det är inte nödvändigt.


Torrsättning när andra sjösätter

Det var relativt enkelt att loss det gamla cutlesslagret. Två skruvar, en på vardera sidan, håller det på plats.
Det var relativt enkelt att loss det gamla cutlesslagret. Två skruvar, en på vardera sidan, håller det på plats.

Vid båtklubbens näst sista sjösättning torrsatte vi. Vi hade nu två veckor på oss att få nya motorn på plats innan båtklubben hade sin sista sjösättning för våren.

Det fungerade, men marginalen var minimal. Inte alltför ovanligt när man anlitar hantverkare som har hur mycket jobb som helst på våren.

Propelleraxel bort och nytt cutlesslager
Vi bogserade båten till klubbhamnen. Gamla motorn var ur, men propelleraxeln satt kvar. Vi kilade den på insidan med träklossar så att den inte skulle rotera eller kunna dras bakåt vid bogseringen.

Väl på land tog vi bort propellern med avdragare. Sedan kunde vi dra ut propelleraxeln inifrån. Rodrets bakkant hindrar att den kan skjutas bakåt.

Vi tog bort stödlagret och bytte det. Det sitter oftast två små skruvar under bottenfärgen som håller hylsan. Lagret knackas inifrån och bakåt. En rörtång visade sig vara användbar för att vrida och dra samtidigt som någon bankar från insidan.

Nya lager monterades och skruvades fast. Lägg fett på lagerhylsans utsida så är det lättare att få det på plats och att ta bort det nästa gång.


Nu börjar det svåra

Axelkoppling monteras. Sedan ska axelkoppling passas exakt ihop med backslaget. Propelleraxeln ska ligga centrerad i hylsan som går igenom skrovet.
Axelkoppling monteras. Sedan ska axelkoppling passas exakt ihop med backslaget. Propelleraxeln ska ligga centrerad i hylsan som går igenom skrovet.

När allt arbete är klart är det dags att lyfta motorn på plats. Karl-Magnus Zotterman hade gjort alla förberedelser och även beräknat var motortassarna skulle sitta. Det gäller att motorn kommer exat rakt i förhållande till nya propelleraxelns förlängning och lutning.


Axelkoppling på plats.
Axelkoppling på plats.

Vidare ska motorn justeras in i höjd- och sidled så att backslagets koppling passar exakt med propelleraxelkopplingen. Propelleraxeln måste också vara kapad i exakt rätt längd. Propelleraxeln ska också ligga exakt centrerad i hylsan som går genom skrovet.

Ju lägre motorn sitter på motorkuddarna, desto bättre är det. Lågt monterad ger mindre rörelser och således mindre vibrationer.

Detta är inget jobb för en lekman. Rekommendationen är att köp den tjänsten. Även för ett proffs är det några timmars jobb att få allt på plats.

Nu återstår…
När motorn är på plats och bultarna är åtdragna ska elen kopplas. Vi drog nya 25 och 35 kvadratskablar från batteri till startmotor och från generator till batteriet. För att få optimal laddning av batterierna har vi installerat Cteks D250S Dual och Smartpass. Med Cteks D250S Dual multistegsladdare, som här drivs med ström från generatorn, får vi fulladdade batterier när motorn går vilket en generator inte klarar av. Läs mera om det här: *Klicka*

Nya instrumentpanelen monteras. Det är ett jobb som också lätt slukar några timmar eftersom nya hål oftast måste sågas upp och kabeln ska dras mellan motor och panel. Dock inte svårt för den normalt händige.

Gas- och växelwire ska monteras. Gamla motorn hade ett dragande moment på gasen, den nya Solémotorn har ett skjutande. Det gamla reglaget gick att använda. Det är ”vändbart”. Lyft på kåpan och klura lite grann. Det är ren mekanik och det går att fundera ut hur det ska göras för att passa ny motor. Reglaget monteras isär och det går att vända hela mekanism.

Sjövattenslang bytte vi och de nya monterades. Gamla sjövattenfiltret behöll vi.

Snåla inte med buntband. Köp olika färger och längder. Det går åt en hel del om arbetet ska se proffsigt ut. Slangar och kablar buntas så att det inte finns risk för nöt- och klämskador.

Nya motorer levereras oftast torra varför olja i motor och backslag måste fyllas. Det gäller även glykolblandat vatten till kylsystemet.

Vid första start är det en fördel om motorinstallatören är med. Kontrollera direkt att motorn spottar ut kylvatten.

Lyssna noga efter ljud som skulle kunna tyda på att till exempel propelleraxeln tar emot hylsan. Då hörs ett knackande metalljud. Kör även en sträcka med installatören ombord så att du vet att växlar går i rätt och att det inte är några oljud eller vibrationer.

Som vanligt återstår en hel småfixande som tillexempel isoleringen där det inte blev isolerat tidigare, några extra buntband går åt och säkert behöver någon slang skavskydd på sig med mera. Här går ytterligare några timmar.

Kostnader

När arbetet är färdigt och fakturan betald glömmer man fort besväret och kostnaden under förutsättning att man vet att man gjort ett bra jobb och inte fuskat. Vi har glömt kostnaden, minns bara det roliga arbetet och är väldigt nöjda med att ha en ny motor i båten som vi kan lita på.
När arbetet är färdigt och fakturan betald glömmer man fort besväret och kostnaden under förutsättning att man vet att man gjort ett bra jobb och inte fuskat. Vi har glömt kostnaden, minns bara det roliga arbetet och är väldigt nöjda med att ha en ny motor i båten som vi kan lita på.

För plast- och installationsarbetet betalde vi för 25 arbetstimmar. Totalt kostade installationen cirka 35 000 kronor. I det priset ingår propeller, propelleraxel, förfilter diesel, slangar, plast, rostfria fästen, vakuumventil från Martec, cutlasslager, elkablar med mera.

Rimligt tycker vi och vi är nöjda med både vårt eget arbete och det som Karl-Magnus Zotterman gjorde. Vår egen arbetsinsats i tid har vi ingen koll på, men det var åtskilliga timmar.

Totalt kostade motor med installation cirka 120 000 kronor. Vi fick 10 % i rabatt på motorn under båtmässan i Göteborg. Vi är mycket nöjda med motorn och installationen efter en säsong och 160 driftstimmar.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.