Sleipner toppbanner jan 2013
Diesel Power 2014 maj

På gång:
Skadad rygg på Nordsjön - Vad gör man då?
Vi byter motor i vårrustningen

Motorbyte, gamla MD 21:an
lyfts ur


Text & bild: Bengt Utterström 2012-04-23


Motorbyte innebär mer planering, arbete och tar längre tid än vad vi först trodde. Nu är gamla motorn ställd på landbacken och ett omfattande rengöringsarbete har påbörjats. Så här gick det till att få ur motorn.


Vi fick inte igång vår 30 år gamla Volvo Penta MD 21B. Motorn går runt, men vi fick inte någon diesel i luftskruv nummer två. Vi vill inte ha motorbekymmer. Vi visste också att vi står inför ett motorbyte inom ett par år, fast nu kom det fortare än vad vi tänkt oss.

Motorn gick senast när förra ägaren körde den hösten 2008. Fast vilken motor går inte senaste gången? 

Mycket förberedelse
Det är mycket att ordna inför ett urlyft av gamla motorn. Går den att lyfta ur utan att demontera något från inredningen? Vem kan lyfta ur den? Hur får vi båten till kaj där den kan lyftas ur? Vad händer med propelleraxeln när motorn är ur vid bogsering av båten? Propellern roterar ju då.


Det är trångt. Det är rostigt. Vi hade tur. Sex av åtta bultar till de fyra motorfästena lossnade relativt lätt.
Det är trångt. Det är rostigt. Vi hade tur. Sex av åtta bultar till de fyra motorfästena lossnade relativt lätt.

Det är en himla massa jobb med att lossa slangar för varmvattenberedare, kylvatten och vakuumventil. Elledningar ska bort för jord och generator. Vajrar från reglage ska demonteras. Motorfästen ska lossas. Propelleraxeln ska lossas. Bränsleledning till matarpumpen och returledningen ska lossas.

Det kanske förefaller vara snabbt fixat, men vi är amatörer, om än händiga sådana, men det tar tid och gör ont.

Det värker i hela kroppen efter en dags dubbelvikande över motorn. Händerna blir översköljda av glykol och diesel. Men det är också en tillfredställelse när det är klart.


Vinkelslip behövdes för att kapa motorfästets bult. Sådana här gånger uppskattar man också att det är en dieselmotor. Vi hade aldrig vågat köra vinkelslipen om det varit en bensinmotor med tanke på bensinångor och explosionsrisken. Brandsläckare och vattenslang fanns inom räckhåll.
Vinkelslip behövdes för att kapa motorfästets bult. Sådana här gånger uppskattar man också att det är en dieselmotor. Vi hade aldrig vågat köra vinkelslipen om det varit en bensinmotor med tanke på bensinångor och explosionsrisken. Brandsläckare och vattenslang fanns inom räckhåll.

Lyftet
Vi bogserade båten till en kaj där en hjulgrävare mötte upp. Själva lyftet går fort. Det är allt arbete före och efter som tar tid. Inte minst rengöringen. Man vill ju inte sätta i en ny motor i ett skitigt motorrum med gammal isolering.

Men vi tar en sak i taget. Här är bilderna från motorlyftet.

Inget säljläge just nu

Det blir otroligt rörigt i båten. Trots att vi tömt båten på allt redan i vintras känns det ändå som att det är alltid något ska flyttas på innan nästa arbetsmoment kan ske.
Det blir otroligt rörigt i båten. Trots att vi tömt båten på allt redan i vintras känns det ändå som att det är alltid något ska flyttas på innan nästa arbetsmoment kan ske.


Motorn är för lång för att kunna lyftas rakt upp. Vi kopplade därför kättingen runt de bakre motorfästena. Den säkrades med schackel.
Motorn är för lång för att kunna lyftas rakt upp. Vi kopplade därför kättingen runt de bakre motorfästena. Den säkrades med schackel.


Propelleraxels fyra bultar var relativt lätt att få loss. Konstig nog var det hylsnyckel nr 16. Det var just den som inte fanns i hylsnyckelsatsen. Den fungerade dock med vanlig fast nyckel 16 mm.<br />Innan bogsering till hamnplatsen säkrade vi propelleraxeln med ett par kort tjocka plankbitar på sidorna. Detta för att axeln inte skulle rotera eller glida bakåt.
Propelleraxels fyra bultar var relativt lätt att få loss. Konstig nog var det hylsnyckel nr 16. Det var just den som inte fanns i hylsnyckelsatsen. Den fungerade dock med vanlig fast nyckel 16 mm.
Innan bogsering till hamnplatsen säkrade vi propelleraxeln med ett par kort tjocka plankbitar på sidorna. Detta för att axeln inte skulle rotera eller glida bakåt.



Hjulgrävare gör jobbet

Hjulgrävaren kunde lyfta helt steglöst i så långsam takt att det knappt märktes. Det är en fördel. Då har man koll på hela lyftet. Passa på när det inte kommer några svallvågor.
Hjulgrävaren kunde lyfta helt steglöst i så långsam takt att det knappt märktes. Det är en fördel. Då har man koll på hela lyftet. Passa på när det inte kommer några svallvågor.


Kopplat och klart för lyft. Inga svallvågor från andra båtar i sikte.
Kopplat och klart för lyft. Inga svallvågor från andra båtar i sikte.


Backslaget stiger sakta upp. Jag förstår nu bättre känslan av när första ekstocken från Wasa kom över vattenytan...
Backslaget stiger sakta upp. Jag förstår nu bättre känslan av när första ekstocken från Wasa kom över vattenytan...


Marginalen var ungefär en halv centimeter per sida och det gällde även kortsidorna. Fast mer behövs ju inte.
Marginalen var ungefär en halv centimeter per sida och det gällde även kortsidorna. Fast mer behövs ju inte.


Vi hade tömt all motorolja innan lyftet. Det känns bättre när motorn hänger så här.
Vi hade tömt all motorolja innan lyftet. Det känns bättre när motorn hänger så här.


Kvar är ett tomt skitigt hål.
Kvar är ett tomt skitigt hål.


Till salu

Motorn såldes på Blocket för 9 000 kronor. En timma efter det att annonsen lades ut var den såld och betald.
Motorn såldes på Blocket för 9 000 kronor. En timma efter det att annonsen lades ut var den såld och betald.

Vi har även rivit ur all gammal motorrumsisolering. Nu återstår rengöring och all planering för ny motor.  Fler artiklar följer.

Kommentera gärna. Skriv under med för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut




Kommentarer
1. Fler artiklar ang motorbytet Bosse Johansson 2013-07-14