Besiktningsmannen betalar ofta sig själv


Bengt Utterström 2014-06-08

Om trimplanens kolvar monteras utan tätning i skruvhålen tränger det in fukt i akterspegeln. Det upptäcker besiktningsmannen med sin fuktmätare som här visar rött.
Bild:Ronald Rybbe
Om trimplanens kolvar monteras utan tätning i skruvhålen tränger det in fukt i akterspegeln. Det upptäcker besiktningsmannen med sin fuktmätare som här visar rött.

Vid ett båtköp är det i de flesta fall väl investerade pengar att anlita en besiktningsman. Men skilj på en besiktning och ”besiktning”. I det senare fallet sker det bara en funktionskontroll av båt och utrustning. Det är två helt skilda saker. I slutet av artikeln finns ett besiktningsprotokoll och ett funktionsprotokoll, fast det sistnämnda kallades ändå för besiktning.

Det är skillnad på besiktningsmän och besiktningsmän. Det är också skillnad på vem det är som betalar. Som kund och köpare av båt ska det vara du som köper besiktningen. Att se till ett ”besiktningsprotokoll” som säljaren eller säljföretaget anlitat kan tyvärr vara missvisande.


<span style=\
Bild:Ronald Rybbe
"Montaget av förtöjningsvinsch i akter är en helt omöjlig uppgift då avståndet ner till botten på kättingboxen är för grunt. Det försöker man lösa med en extra ditskruvad plywoodskiva för att stoppa att det svämmar över. Det resulterar istället i att kättinghögen växer uppåt och det blir stopp i vinschen", säger besiktningsmannen Ronald Rybbe.

Kättingstoppet är här monterad med tre små 6 mm. träskruvar som sitter i en tunn plywoodskiva. Om kättingen rusar talar det mesta för att fästet rycks loss och ankare och kätting ligger då på botten.
Bild:Ronald Rybbe
Kättingstoppet är här monterad med tre små 6 mm. träskruvar som sitter i en tunn plywoodskiva. Om kättingen rusar talar det mesta för att fästet rycks loss och ankare och kätting ligger då på botten.

Ordet besiktning förekommer, men vid närmare granskning så är det mera ett funktionsprotokoll som åsyftas. Inte fel i det, men vid en besiktning gås båten igenom på ett betydligt grundligare sätt. Konstruktion av båten och fuktkontroll i skrov och överbyggnad ingår bland annat.

Lanternorna är, förutom att de är små, dessutom monterade felaktigt. De lyser mot skrovet och har fel lysvinkel.
Bild:Ronald Rybbe
Lanternorna är, förutom att de är små, dessutom monterade felaktigt. De lyser mot skrovet och har fel lysvinkel.

CE-märkning
På importerade båtar är det mycket som tyder på att det fuskas med CE-märkningen. Båtar importerade utanför EU ska också efter 16 juni 1998 ska vara CE-märkta. Det är på de importerade båtarna, inte sällan de från USA, som en CE-skylt monterats fast i efterhand utan att båten för den sakens skull uppfyller CE-kraven. Sådant upptäcker en bra besiktningsman. Vid funktionskontroll noteras det oftast bara att en CE-skylt finns.


Hur välja besiktningsman
?
Många båtköp sker med hjärtat i stället för med hjärnan. Därför bör man ha med en kunnig kompis eller anlita en besiktningsman. Att välja besiktningsman är inte enkelt. Själv föredrar jag de äldre herrar som en gång i tiden varit båtbyggare. Viktigt är också att besiktningsmannen är helt frikopplad från säljföretag. Bästa besiktningsmannen för en köpare gör säljaren nervös och köparen glad.


Det kostar en slant att få båten besiktigad. I de allra flesta fall får du igen de pengarna genom prutning. Eller så avstår du affären helt och hållet och då blev det småpengar jämfört med vad det hade kostat om du köpt båten. Som tredje alternativ var båten i bra skick och det gick inte att pruta kostnaden. Då kan du glädjas åt att du med all sannolikhet har en båt som vållar få bekymmer.

 

Besiktningsprotokoll från Ronald Rybbe, Marinkontroll *Klicka vidare*


Besiktningsprotokoll som mera är ett funktionsprotokoll beställt av säljföretaget som visades köparen *Klicka vidare*

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.