I artikeln nämns att man borde förse befintliga motorbåtar med bärplan, vilket skulle kunna minska bränsleförbrukning och störande svall.
För några år sedan visade vi en 6-meters bärplansbåt med ombyggd Honda-utombordare på mässorna i Stockholm och Helsingfors. Mycket riktigt frågade de flesta besökare efter möjligheten att eftermontera bärplan på befintliga båtar. Vi har testat detta och konstaterat att det är möjligt, men kräver stora ingrepp i båten och fungerar sämre än om båten från början byggs för att vara bärplansbåt.
Därför har vi nu utvecklat ett bärplanssystem som går att användas med en standard-utombordsmotor, elektrisk eller bensindriven. På vår konceptbåt, som vi visade på mässorna i Göteborg och Stockholm 2020, har vi framgångsrikt testat både 22 kW elektrisk utombordare och 30 hp fyrtaktsutombordare. Tanken är att många kunder, som inte har råd eller tycke att det är för begränsande med el-motor kan börja med bensindrift och ändå minska bränsleförbrukningen till mindre än hälften, för att senare kunna övergå till el-drift och då bara behöva byta motor.
För några år sedan visade vi en 6-meters bärplansbåt med ombyggd Honda-utombordare på mässorna i Stockholm och Helsingfors. Mycket riktigt frågade de flesta besökare efter möjligheten att eftermontera bärplan på befintliga båtar. Vi har testat detta och konstaterat att det är möjligt, men kräver stora ingrepp i båten och fungerar sämre än om båten från början byggs för att vara bärplansbåt.
Därför har vi nu utvecklat ett bärplanssystem som går att användas med en standard-utombordsmotor, elektrisk eller bensindriven. På vår konceptbåt, som vi visade på mässorna i Göteborg och Stockholm 2020, har vi framgångsrikt testat både 22 kW elektrisk utombordare och 30 hp fyrtaktsutombordare. Tanken är att många kunder, som inte har råd eller tycke att det är för begränsande med el-motor kan börja med bensindrift och ändå minska bränsleförbrukningen till mindre än hälften, för att senare kunna övergå till el-drift och då bara behöva byta motor.