VHF/SRC distanskurs

På gång:
Vår navigationsutrustning vid seglatsen till Island.
AIS nödsändare i test

AIS MOB1, personlig nödsändare via AIS


Bengt Utterström 2019-10-29

AIS MOB1 nödsändaren är monterad på flytvästens vänstra axeln i ett fäste som vi tillverkade själva. MOB1 AIS är här aktiverad eftersom antennen är utfälld.
AIS MOB1 nödsändaren är monterad på flytvästens vänstra axeln i ett fäste som vi tillverkade själva. MOB1 AIS är här aktiverad eftersom antennen är utfälld.

MOB1 AIS är namnet på en personlig man överbord nödsändare från Ocean Signal. Den lilla enheten fäster man på flytvästen. När den aktiveras sänds ett meddelande till navigatorn och personen som trillat överbord syns på bildskärmen i form av en symbol. Innan MOB1 används bör den programmeras med båtens MMSI-nummer.

Under sommarens långseglats till Island tur och retur hade alla i besättningen var sin sändare. Vid ett tillfälle utlöstes en av dem ofrivilligt och det slutade med ett anrop till Sweden Rescue. 


MOB1 AIS

AIS MOB1-nödsändare monterad på en uppblåsbar räddningsväst.
AIS MOB1-nödsändare monterad på en uppblåsbar räddningsväst.

MOB1 AIS är tänkt att fungera som personlig nödsändare. Den kan användas om fartyget råkar i nöd, men är i första hand tänkt för om någon trillar överbord. Om en uppblåsbar räddningsväst används kan MOB1 monteras så att den utlöses automatiskt när västen blåses upp. Sitter den på en flytväst, som på bilden ovan, måste den utlösas manuellt. Den som trillat i spat måste då vara insatt i hur det fungerar och kunna göra momentet. Det gäller att dra ned en liten lucka som fungerar som spärr och sedan dra i snöret. Då fälls antennen ut och MOB1 börjar sända. Den kan sända på två sätt, mer om det nedan.

 

Något fäste fanns inte till Baltics flytväst Pilot eller SAR. Vi sydde ett enkelt fäste av band som fästes på flytvästens befintliga axelband. Materialet fick vi från Baltic.

 


Programmera ditt MMSI-nummer

När nödsändaren aktiveras sänder den via AIS. Alla som har en AIS-mottagare och befinner sig inom räckvidden ser på sin navigators skärm att någon råkat i nöd. Det ser ut som bilden nedan visar. Det tar några minuter innan symbolen syns. Det beror på att den inbyggda satellitmottagaren först måste hitta positionen. När den fångats in sänds positionen i form av en symbol, rund ring med kryss i, som syns på navigatorns skärm. Då vet vi var den nödställde befinner sig. 


Vår båt är i mitten. Bakom den, närmare bron, ligger den nödställde.
Vår båt är i mitten. Bakom den, närmare bron, ligger den nödställde.

Alla MOB1 AIS har ett inprogrammerat MMSI-nummer. Det framgår vilket på kartongen som den levereras i. Det MMSI-nummer som båten har (samma som din VHF) går att programmera in. Fördelen med det är att då tjuter det i din VHF ombord när nödsändaren aktiveras. Det fungerar som ett DSC-anrop i VHF. MOB1 AIS ”ringer” med andra ord till din VHF och du hör en summerton. Detta är för att alla ombord ska uppmärksammas på att någon trillat överbord.

 

Det finns ytterligare en variant av denna funktion. Det går nämligen att göra ett ”all ship” anrop. Om den nödställde trycker på en röd knapp kommer samma summerton att låta i alla fartygs VHF-stationer under förutsättning att de ligger inom räckvidden. Det betyder att andra fartyg inte bara ser på sin navigatorskärm att något har inträffat, här man överbord, utan de uppmärksammas också genom summertonen. Även detta är ett så kallat DSC-anrop, fast här till alla fartyg.

 

Inprogrammeringen sker via en nedladdad programvara till en PC. Det egna MMSI-numret skrivs in och sedan håller man MOB1 AIS-enheten mot bildskärmen vid en speciell ruta. Rutan börjar blinka och på något fiffigt sätt läser då MOB1 AIS-enheten in ditt MMSI-nummer. En grön lampa bekräftar att överföring skett korrekt.

 

Det tjöt i vår VHF

Vi lämnade Fiskeviken nordost om Mollösund och styrde mot Måseskär. Plötsligt tjuter det i vår VHF och det står DSC-larm och man överbord. Vi var fyra ombord och jag kunde snabbt konstatera att ingen av besättningen trillat över bord. Jag avvaktade en stund medan vi fortsatte mot Måseskär. Min tro var att Sweden Rescue skulle komma in och söka sjöräddningsenheter i något område. Efter ett par tre minuter hade de inte gjort något sådant och jag anropade då Sweden Rescue på VHF-kanal 16 för att höra om de sett nödanropet. De hade de inte och såg heller inget på sin skärm. De bad mig vara extra uppmärksam om och rapportera vad jag eventuellt ser. Efter ytterligare någon minut upptäcker jag på min navigators skärm att en röd MOB-symbol akter om oss hoppar fram till vår position. Sedan hamnar den bakom oss för att efter 30 sekunder åter hoppa fram till oss. Då förstod jag att det var en av våra egna MOB1-sändare som hade utlösts och det visade sig vara min. I flytvästens ficka hade den aktiverat sig. Att MOB-symbolen hoppade fram efter 30 sekunder beror på att AIS-klass B uppdaterar sin position var 30:e sekund.

 

Lite snopet var det och det var bara att krypa till korset och anropa Sweden Rescue igen och förklara vad som skett. De hade inte varit med om något liknande tidigare. Inte jag heller för den delen, men jag fick bevisat för mig att min sändare fungerade. Något ytterligare falskt anrop skedde inte under sommaren.

 

Kontrollerat test

I trakterna av Lidingöbron i Stockholm gjorde vi ett kontrollerat test i september. MOB1 aktiverades och först kom tjutet i VHF-radion. Efter ett par minuter kom symbolen på navigatorns skärm. En förbipasserande båt såg också symbolen på sin skärm och tog ett foto av den. Se bilden.


<span>&Ouml;verst i bild är vår båt Rut. Rund ring med kryss visar den nödställde och under står MOB1s MMSI-nummer. Båtsymbolen till höger är en förbipasserande båt som fick upp nödsignalen på sin navigator och påpassligt fotograferade denna bild.</span>
Bild:Christian Ehrhardt
Överst i bild är vår båt Rut. Rund ring med kryss visar den nödställde och under står MOB1s MMSI-nummer. Båtsymbolen till höger är en förbipasserande båt som fick upp nödsignalen på sin navigator och påpassligt fotograferade denna bild.

Innan vi gjorde testet gick jag ut med ett allmänt anrop på VHF-kanal 16 och talade om att vi skulle göra detta test och vart det sker. Ett sådant allmänt anrop ska även göras på engelska. När testet var avklarat meddelade jag det via VHF-kanal 16. Detta för att det inte skulle utlösas några onödiga alarm.

 

Det finns andra fabrikat än ovan nämnda, till exempel McMurdo S 20 och Acrlink MOB.

Här finns mera information om MOB1 AIS, *Klicka vidare*

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut







Dieselpower feb 2019

Radarboken



SSRS hälp oss hjälpa dig

Bok Bortom horisonten