VHF/SRC mars 2023
Tack båtmässor!

Avgaskröken, har du bytt den?


Avgaskrök är en förbrukningsvara. Efter 20 år och cirka 3 600 motortimmar bytte jag avgaskröken. Nästa säsong planerar jag en längre seglats och vill...

Läs mer
Många äldre båtar seglar igen

Sitter din båt ihop? Har du kollat bultarna som håller däck och skrov?

Bilden visar att på den här båten är överbyggnaden bultad med skrovet. Efter några år bör muttrarna kontrolleras och efterdragas.

Väldigt många båtars skrov och överbyggnad är ihopsatta med bult och...

Läs mer
I pandemins kölvatten

Kulturarv riskerar att gå under

K-märkta båtar är beroende av intäkter från turister för att ägarna ska ha råd att underhålla dem.

Längs Sveriges kuster görs en viktig del av kulturhistorien levande genom alla de...

Läs mer
Skilj på vattensamlare och ljuddämpare

Vattensamlare som monteras felaktigt förstör motorn

<span>För tre år sedan monterades ny motor i båten. Vattensamlaren monterades en halv meter högre än avgaskröken på motorn. Då rinner vatten in i motorn, vilket har skett här. Nu måste motorn renoveras.</span>

Att felaktigt montera en vattensamlare kan få allvarliga konsekvenser. Felaktigt monterat...

Läs mer
Härliga goa Göteborgs Båtmässa

Utbildningsrederiet renoverar båtar och människor


Utbildningsrederiet renoverar båtar och människor. Ja – så står det...

Läs mer
Om den osynliga böldpesten

Hur farlig är böldpesten för vårt moderna fritidsbåtsarv?

Björn Peter Behrens skriver här om den böldpest vi inte kan se i plastbåtar....

Läs mer
Alternativ till kostsam reparation

Knäckta spant i träbåten går att reparera

Knäckta spant går att reparera. De behöver inte alltid bytas ut, menar Björn Peter Behrens som skrivit många böcker om båtvård.

Spricker din träbåt varje vår på samma ställen? Är den tät...

Läs mer
Gäller till 31 december

Skrota din båt gratis

Josefin Ahrénborg och Maria Rindstrand startade en gång i tiden Båtskroten på Muskö. Nu driver de Båtretur tillsammans med Sweboat och Stena Recycling.

HAV, Havs och vattenmyndigheten, har avsatt 2 miljoner kronor för skrotning av båtar....

Läs mer
Båten ren utan polermaskin

Polera med lera

Ytan blir ren, blank och fin efter polering med lera. Dessutom blir ytan smutsavvisande om man polerar med vax på rätt sätt.

När man polerar med lera tar leran hand om de microskopiska partiklarna. Resultatet blir en...

Läs mer
Ingen bakterietillväxt i dieseltanken

Kieselgel håller kondens borta i dieseltanken

Stefan Berg från Dieseldipp visar behållaren innehållande kiselgel. Om behållaren monteras på avluftningsslagen för dieseltanken sägs kiselgelen hålla vattnet borta från tanken.

Kiselgel i kristallform håller kondens och vatten borta från dieseltanken. Kiselgel...

Läs mer
Räkna med totalförbud

Giftiga bottenfärger, snart ett minne blått

Bottenmålning av båtar kan snart vara ett minne blått. Starka krafter från myndighetshåll ser gärna ett totalförbud inom en snar framtid.

Inom några få år kan vi räkna med ett totalförbud mot giftiga...

Läs mer
Oljebyte rekommenderas alltid varje höst

Lubricheck – kontrollerar motoroljans kvalitet

Båtägare rekommenderas att byta motoroljan varje år även om Lubricheck ger ok till oljans kvalitet.

Det finns mätare som uppges mäta kvalitén på motorolja. En sådan ä...

Läs mer
Gör det själv

Om du inte kan se motortimmar på Volvo Pentas varvräknare, byt display

Ser inte du heller några motortimmar i displyen på din Volvo Penta panel? Displayen går att byta. Timmarna lagras i instrumentet och med ny display syns timmarna igen. Se bilder nedan hur man gör.

Volvo Pentas displayer, som visar motortimmar, är kända för att sluta fungera efter...

Läs mer
Vinterfix. Minskar vattenförbrukningen

Frisörblandare och handtag med
avstängning spar vatten vid dusch

Engrepps frisörblandare med inbyggd duschslang.

Färskvatten är alltid en bristvara ombord. Det går inte en dag, knappt en timma,...

Läs mer
Vinterpyssel

Axelkoppling mellan motor och propelleraxel började slira

Axelkopplingen började slira. Jag trodde att vi tappat propellern! Sjöräddningssällskapet fick rycka ut och göra ett medlemsuppdrag.

Det tjöt från motorrummet. Propelleraxel slirade i klämkopplingen och vi kunde inte...

Läs mer
Båtskroten – något vi inte vill veta av?

Båtskroten är nu etablerad i hela
Sverige genom Båtretur.se

En sanning är att många 60 och 70-tals båtar saknar köpare och är inget värda idag. Då återstår att skrota båten och det får ägaren bekosta.

Få eller ens någon alls vill tänka tanken på att båten en dag ska...

Läs mer
Först ut på västkusten

Mobil båtbottentvätt är senaste vapnet mot havstulpaner och annan beväxning

Mobil båtbottentvätt. Båtbottentvätten kommer till din båthamn.

Den eviga kampen mot havstulpaner och annan beväxning rullar vidare. Senaste vapnet är en...

Läs mer
Hög tid att planera inför 2014

Nya segel och ny rulle blev ett lyft

Nya segel till båten gjorde det roligare att segla.

Nya segel till båten gjorde att vår gamla ”Orustdam”, en 32 år gammal...

Läs mer
I vårsolen sjunker många båtar

Betalar vi försäkringstagare för övervintrade båtar som sjunker?

När vårsolen tinar is och snö vid den här båten är det troligt att den sjunker.

Vårsolens värme gör att frusna bottengenomföringar börja tina. Om...

Läs mer
Ny motor, ett lyft för båten

Motorinstallation, stor del av arbetet kan man göra själv

Många timmars arbete ligger före det här momentet. För att få ned motorn i maskinrummet var vi tvugna att tippa den på högkant och fira ned motorns framdel först. Väl i motorrummet lyftes motorn horisontellt med en spaklyft innan den sänktes ned på plats.

Motorinstallation är ett tidskrävande arbete och kostar pengar. Därför är...

Läs mer
Solé mini 55 blev vårt motorval

Motorbyte, hur väljer
man ”rätt” motor till deplacementsbåt?

Solé Mini 55 blev vårt val av ny motor till Hallberg Rassy 352. Den gamla Peugeot-dieseln MD 21 från Volvo Penta hade gjort sitt.

Att bestämma sig för ett motorbyte i båten är inget lätt beslut. Det...

Läs mer
Båtprojektet avslutas

Nu seglar vår ”nya” HR 352

Det blev mera jobb än vad vi tänkt oss. Motorbytet var planerat inom en tre-årsperiod, men blev redan denna vår.

Vårt båtprojekt avslutas. Vi har nu i stort sett bytt och lagat allt på den...

Läs mer
Montering av värmare och olika värmekällor ombord

Wallas 22 Dt blev vårt val av ny båtvärmare

De gamla luftledningarna gick att stoppa in i de nya något grövre. De ligger omlott cirka 20 centimeter. Det förenklade vår installation.

Wallas 22 Dt är en finsk varmluftsvärmare. Den ersätter den 30 år gamla...

Läs mer
Var inte rengjord på 30 år

Färskvattentanken liknade en sumppöl

Så här såg färskvattentanken ut inuti. Locket har nog inte öppnats på 30 år.

Färskvattentanken var inte rengjord sedan båten sjösattes 1981. Sörjan i den...

Läs mer
Tanklock renoveras och återanvänds

Rengöring av dieseltank

Innan vi lossat manluckan hade vi redan börjat leta efter ett nytt i olika tillbehörskataloger. Det visade sig att det var enkelt att renovera och efter lite omvård är det som nytt.

Dieseltankens insida blundar de flesta av oss för. Vi bestämde dock att sluta blunda och...

Läs mer
Airmar-givaren har tre funktioner i en

Montering av ny givare för ekolod, logg och temperatur

Med en bra hålsåg och borrmaskin är det lätt att göra hål i skrovet.

Vi monterar ny logg, ekolod och temperaturmätare. Allt sitter i samma givare och kommunicerar...

Läs mer
Vi byter motor i vårrustningen

Motorbyte, gamla MD 21:an
lyfts ur


Motorbyte innebär mer planering, arbete och tar längre tid än vad vi först...

Läs mer
Vi monterar badplattform

Badplattform för ökad säkerhet och komfort 


Badplattform är i sig inget ovanligt. Många har insett dess fördelar. De...

Läs mer
Nano – hur farligt är det?

Nano som polermedel – gör ett fantastiskt jobb

Nano som polermedel ger ett fantastiskt resultat. Jämför den obehandlade fläcken på skrovet. Området runt omkring är behandlat en gång. Men hur farligt är det?

Nano som polermedel är riktigt bra. En behandling och skrovet blänker. Men är det...

Läs mer
Avgaskröken hade rostat av

Vårutrustning, så här kollar vi motorn före sjösättning

Tre veckor före sjösättning upptäckte vi att avgaskröken rostat av.

Tre veckor före sjösättning tryckte jag till avgaskröken. Den går av!...

Läs mer
Inga entydiga svar här inte...

Målad propeller och offeranod på axeländen,
bra eller inte?

Svärsonen inleddes av undertecknad i tron att kopparbaserad bottenfärg är skadligt för bronspropellern och fick här göra det otacksamma slipjobbet. Viss förvirring förefaller råda om kopparbaserad färg är skadligt eller inte. Ingen \

Målad bronspropeller kan vara helt okey. Fast det kan också vara skadligt för...

Läs mer
Bonushelg för båtvård

Vårutrustning, vi har kollat riggen och sett att......?

&Auml;rgade kabeländar, spruckna plastöverdrag och rostiga kontakter (se tex vid pilen och under den). Vi byter samtliga kablar i masten.

Vi har gått igenom riggen på vår projektbåt. Här visar vi...

Läs mer
Båtvård i vinter, 20 % rabatt till sista februari

Rattmuff i skinn ökar komforten

Ett enkelt och trevligt vinterpyssel är att klä om ratten. Ett komplett kit är skinn, instruktion, tråd, nål och dubbelhäftande tape.

Rattmuff i skinn ökar inte bara komforten för kalla fingrar. Det blir också finfint...

Läs mer
Vantskruvsvård

Vantskruv mår bäst av smörj

Vantskruvarna borstas här i ett bad med T-sprit. Borsta från sidan så lossnar smutsen.

Vantskruvarna är känsliga. Vantskruvar är dyra. Därför är det vä...

Läs mer
Båtvård vintertid

Vi tömde båten på allt!

Allt löst har fyllt två arbetsbänkar och golvytor. Och då har vi inte räknat in segel, dynor, några fendrar, två ankare, jolle med mera.

Vi har gjort det där som man tänkt så många gånger, men sällan...

Läs mer