VHF/SRC distanskurs

På gång:
Byte från svanhalls till Cable port
Mera från METS

AIS trådlöst till iPad


Bengt Utterström 2010-11-22

iAIS tar emot AIS-information och sänder det trådlöst till din iPhone eller iPad via WLAN.
Bild:Bengt Utterström
iAIS tar emot AIS-information och sänder det trådlöst till din iPhone eller iPad via WLAN.

Det går att sända AIS-information trådlöst ombord till iPhone och iPad via WLAN. Det var en av många nyheter som presenterades på METS i Holland, världens största båttillbehörsmässa. Där fanns även oändligt med olika former och utseenden på rattar, lanternor, säkerhetsutrustning, båttoaletter, handfat med mera.
LED-lampor är känsliga för strömpikar. Om det, och några andra saker som vi fastnade för kommer här.

Digital Yacht
Engelska företaget Digital Yacht visade hur man kan sända AIS, Automatic Identification System, trådlöst ombord via WLAN till iPhone eller iPad. Mottagaren, som är döpt till "iAIS", tar emot AIS-information om andra fartygs kurser, fart, längd, bredd, destination, MMSI-nummer med mera och sänder det trådlöst till din iPhone eller iPad. Samma iAIS-mottagare kan även ta emot och sända NMEA-data som till exempel GPS-information och djup med mera.
 
Redaktionen på DagensBåtliv.se ser fördelen med iAIS, vi slipper sladden för att få informationen till läsplattan som också numera kan fungera som navigator. Vi kan med andra ord röra oss fritt ombord med läsplattan i handen. Vår förhoppning är att iAIS även kommer att fungera med andra läsplattor som inte kommer från Apple. Digital Yacht når du här. Läs gärna mer om AIS under kategorin "AIS och VHF" till vänster i menyn.

(Sedan artikeln skrevs har Göran Johansson på Solteknik framfört att det gått att göra tidigare. När det gäller trådlöst AIS har inavX hanterat det sedan mer än ett år tillbaka. Du kan göra detta genom lokat nätverk ombort eller ett s.k. Adhoc nätverk med din PC eller via din Mac.

Här finns en beskrivning om hur man anordnar ett adhocnätverk med en PC. Beskrivningen är gjord för iPhone, iPod Touch och iPad. Klicka här).


Ratten kan se ut så här

Ratten kan se ut så här



Övervakning i ratten
Italienska företaget Gins visade två rattar med inbyggd display. Vi tolkade det så att det går att få i stort sett vilken information som helst på displayen. Titta gärna in på deras webbplats här. Där finns många uppslag om hur kommandobryggan kan utformas. Det är ingenting för den vanliga fritidsbåten, men himla elegant.

eller så här
eller så här


Längst ned på bildskärmen styr vi musikvalet och volymen. I nedre högra hörnet är dockningsstationen.
Längst ned på bildskärmen styr vi musikvalet och volymen. I nedre högra hörnet är dockningsstationen.

Simrads navigator som stereoanläggning
Simrads nya multifunktionsnavigator, NSE, kan inte bara navigera. Den blir också en stereoanläggning om man köper till dockningsstationen för iPod eller iPhone. Då kan man nämligen spela sin favoritmusik eller lyssna på radio från navigatorn. Allt styrs från den. Om sjökortsbild och radar är synligt behövs bara två knapptryckningar så manövreras stereon i stället för radarn eller sjökortet. På min fråga om vad man gör efter ett år när man har en ny iPod eller mobiltelefon som inte passar i dockningsstationen, ska man då borra nya hål i panelen för att sätta in en ny dockningsstation? Svaret jag fick är att i dockningsstationen sitter en adapter för aktuell iPhone eller iPod och det räcker med att byta ut den.
Se mera här

Medan vi navigerar, läser radar och håller utkik kan vi samtidigt fundera på om vi ska lyssna på radion eller spela musik från iPod eller iPhone.
Medan vi navigerar, läser radar och håller utkik kan vi samtidigt fundera på om vi ska lyssna på radion eller spela musik från iPod eller iPhone.


På samma bildskärm kan vi även se ekolodet och autopiloten.
På samma bildskärm kan vi även se ekolodet och autopiloten.


Transformatorn, mitten överst, ger här 15,6 volt till voltstabilisatorn, till vänster. Spänningen till LED-lampan är endast 12,9 volt. Voltstabilisatorn tar hand om 2,7 volt och skyddar därmed LED-lampan från skada.
Bild:Lars W Gustavsson
Transformatorn, mitten överst, ger här 15,6 volt till voltstabilisatorn, till vänster. Spänningen till LED-lampan är endast 12,9 volt. Voltstabilisatorn tar hand om 2,7 volt och skyddar därmed LED-lampan från skada.

Strömpikar gillas inte av LED
LED-belysning är känslig för strömpikar. Kortvariga strömpikar på över 30 volt kan uppstå vid laddning, oftast vid start, och dessa förkortar livslängden avsevärt för LED-belysning. Båtsystem har löst problemet med en voltstabilisator (transientskydd) som kopplas mellan båtens batteri och LED-belysningen. Voltstabilisatorn tar hand om överspänningen (jämför med ett åskskydd som vi har i hemmen för att skydda elektronik). Båtsytem hittar du här

Voltstabilisatorn, eller Transientskyddet som Cordland Marine kallar den, skyddar lanternornas LED-lampor mot överspänning. Här syns den ovanpå lanternan.
Voltstabilisatorn, eller Transientskyddet som Cordland Marine kallar den, skyddar lanternornas LED-lampor mot överspänning. Här syns den ovanpå lanternan.

Lopolight, som tillverkar lanternor med LED-lampor har också ett transientskydd som skyddar mot strömpikar.

Kapellknappen håller i år också

Knappen läggs mot klacken på bottenplattan. Sedan är det bara att vika ned och kapellduken sträcks upp.
Bild:Lars W Gustavsson
Knappen läggs mot klacken på bottenplattan. Sedan är det bara att vika ned och kapellduken sträcks upp.

Alternative content

Kapellknappen Q-snap är så genialisk att vi visar den gärna trots att den kom förra året. Knappens bottenplatta har en liten klack. Den klacken gör att tryckknappen kan snäppas fast med en hävarmsfunktion. Man slipper verkande nypor. Lätt som en plätt är det att få tryckknappen på plats. Se gärna www.q-snap.com . Asperö Handels, www.aspero.se , är svensk återförsäljare.

På DagensBåtliv.se tycker vi det är konstigt att Asperö Handels ännu inte har börjat saluföra Q-snap. De säger att de har visat knappen och frågat kapellmakarna, men där väckte den inte något intresse. Asperö Handels har den inte ens i lager fick jag veta. Frågan är, varför skulle kapellmakarna byta när ingen efterfrågan finns? Kan det möjligen bero på att väldigt få sett den? Just därför visar vi den gärna här.

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut